Longaanval voorkomen

29-04-2022 om 11:57 uur

Ik heb COPD4 met een longinhoud van 27%. Ik heb pas een longaanval gehad en vraag mij af hoe ik dit had kunnen voorkomen. Ik gebruik Trimbow, Atrovent en Atimos. Mijn schema: Atrovent, 1/2 uur later Trimbow, 3 uur later Atrovent, 3 uur later Atimos, 3 uur later Atrovent, 1/2 later Trimbow en voor het naar bed gaan Atimos. Ik ben deze reis echt heel ziek geweest en vraag mij af hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen.

Login of registreer om te reageren
29-04-2022 om 12:25 uur

Als je het al begint te voelen ,kuchen , ga dan maar gelijk een kuur vragen want het gaat wat dagen later gelijk mis . Bij mij is dat zo, want ander lopen de longen gelijk vol en ben je een pruttelpot wat staat te koken en te hijgen als een oude stoomlock. :-&

Login of registreer om te reageren
29-04-2022 om 12:43 uur

Wat rot dat je zo ziek geweest bent.

Of je een longaanval echt altijd kunt voorkomen weet ik niet.

Heb je al een COPD actieplan? Zo niet, dan kun je er één maken, samen met een longverpleegkundige. S je die nog niet hebt, dan kun je er één vragen, aan je huisarts of longarts.
Een COPD actieplan is een stappenplan met 3 stappen. Bij iedere stap schrijf je op welke medicatie je wanneer ophoogt.
En welke leefregels je kunt toepassen.
Ook kun je er in zetten wanneer je contact opneemt met je arts of longverpleegkundige.

Daarnaast is veel bewegen voor longpatienten belangrijk. Wel altijd binnen jouw grenzen. Want teveel doen werkt averechts.

Succes en sterkte met herstel!

Succes!

Login of registreer om te reageren
29-04-2022 om 12:44 uur

Klinkt als goed schema? Misschien wat laag gedoseerd met corticosteroïden?
En helaas, soms is een longaanval gewoon niet te voorkomen. Met copd 4 bent u behoorlijk ziek en kan t zijn dat t er echt af e toe bij hoort
Maar top dat u er alles aan wilt doen om te voorkomen!!

Misschien zelfde vraag aan uw eigen dokter voorleggen!

Login of registreer om te reageren
29-04-2022 om 13:33 uur

Hoi Thea, ik heb ook copd 4. Het is moeilijk om een longaanval te voorkomen. Maar ik maak meteen een afspraak met de arts als ik merk dat de benauwdheid erger wordt of dat ik andere klachten krijg van de longen. Krijg als ik een ontsteking heb, AB en zonodig prednison. Liever teveel naar een arts gebeld dan te weinig. We moeten nu extra voorzichtig zijn met onze longen.

Login of registreer om te reageren
30-04-2022 om 06:17 uur

Zelf heb ik geen COPD, het enige wat ik weet ter preventie is inderdaad een copd-plan waarin je herkent te herkennen wanneer je begint met verslechtering. Daarbij heeft ergotherapie mij heel veel inzicht gegeven qua energieverdeling wat mij helpt mijn astma beter onder controle te houden.
Maar het is ook niet altijd re voorkomen!
Je weerstand zo optimaal mogelijk houden helpt, je gemoedstoestand zo goed mogelijk houden en eventueel met bijvoorbeeld een psycholoog praten kan bijdragen aan een betere mentale gezondheid wat weer invloed heeft op je lichamelijke gesteldheid. En meer dan je best kan je niet doen.

En ik sluit me ook aan bij Edelweiss om het met je eigen arts te bespreken of wellicht met een longverpleegkundige. Soms kan je analyseren wat je wil en kom je er niet achter en het is het pech en soms ontdek je nog wat verbeterpunten.

Login of registreer om te reageren