Pijn op de borst is atypisch voor astma?

07-05-2022 om 04:33 uur

Beste deskundige,

Gistermiddag mocht ik eindelijk weer een longfunctietest doen. Mijn eerste en laatste was in het najaar van 2019.
De POH vertelde dat ik 95% blies en dat mijn longen gezond zijn. Dat is natuurlijk fantastisch nieuws. De salbutamol maakte geen enkel verschil, het percentage bleef hetzelfde.
In het najaar van 2019 kreeg ik, na het inademen van houtrook, stekende pijn hoog in de borst. Dit bleek, naast een loperige snotneus, mijn reactie op houtrook en sigarettenrook. De pijn zit meestal achter mijn rechterborst en iets hoger, soms ook links en heel soms op de beide plekken. Het is een stekende pijn, die dan zeurend verder gaat. Dit was de reden voor de huisarts om mij naast tweemaal daags 100mg flixotide ook 200mg ventolin voor te schrijven. Ze zei dat ik bronchiale hyperreactiviteit had.

Mijn klachten zijn nog steeds hetzelfde als in het najaar 2019. Sinds het najaar van 2021 heb ik soms met hoesten en niezen pijn tussen mijn borsten, alsof daar een harde schijf zit. Dit heb ik af en toe nog steeds. Ik kreeg het advies om 5 paracetamol per dag te gebruiken. Als dat niet werkte, mocht ik weer bellen, eerder niet. Ik heb gelukkig nooit zoveel paracetamol nodig gehad.

Na de longfunctie test gaf de huisarts (via de POH) het advies: eenmaal daags 1 puf flixotide (100mg) en het gebruik van de ventolin drastisch verminderen. Ik gebruik gemiddeld 1 keer per dag 1 puf ventolin (200mg) en alleen bij pijn op de borst door rook. Ik kom zeer regelmatig met rook in aanraking (rokers op straat en als mensen de houtkachel aan hebben). Ik ben werkzaam als postbezorger.
Nu zegt de huisarts dat de pijn op de borst atypisch is voor astma en dat ik naar een fysiotherapeut moet voor ademhalingsoefeningen.

Ik vind het heel vreemd dat zij nu zegt dat de pijn op de borst atypisch is voor astma, want het was in 2019 de reden om ventolin voor te schrijven.
Wat zijn uw gedachten hierover?

Alvast bedankt,
Tamsyn

Login of registreer om te reageren
07-05-2022 om 12:46 uur

T is er natuurlijk na wat die pijn op de borst precies is.
Want dat klinkt als typisch symptoom bij hartklachten. Dus is in die zin niet typisch bij astma en bij astma hoort an sich geen pijn.
Maar een branderig gevoel van binnen of t gevoel van een olifant op je borst of een band om de borstkas of geprikkelde luchtwegen zijn allerlei beschrijvingen die
voor veel astma patiënten wel herkenbaar zijn.
Dus t is soms net de woordkeus die maakt of een arts het in de richting van gevoelige longen, hyperreactiviteit, astma duidt…
Als een puf Ventolin de pijnklachten die je beschrijft (een beetje) wegneemt lijkt het te duiden in richting van astma ja. Als ventolin (andere luchtwegverwijder) totaal niets doet, eerder niet. (Hoewel er altijd atypische vormen van astma bestaan met atypische klachten uiteraard, maar dat is te specifiek om als vraag op t Forum te beantwoorden)
Succes en beterschap!

Login of registreer om te reageren
07-05-2022 om 13:46 uur

@Edelweiss
Dank je wel voor je reactie. :)

Het is een stekende pijn, vaak rechts, heel soms links en soms op beide plekken tegelijk. Soms klap ik dubbel van de pijn. Het inhaleren van ventolin neemt de pijn grotendeels weg, maar soms blijft de pijn wat zeuren.
De beschrijvingen van een band om de borst ken ik alleen als ik dagenlang word bloot gesteld aan houtrook op straat.
Vandaag had ik weer met niezen een pijn in het midden van de borst. Dit heb ik gelukkig niet altijd. (Deze pijn heb ik ook gemeld bij de poh)
Je noemt hier hartklachten, daar schrik ik wel een beetje van, want mijn oma (moeder van mijn moeder) had hartproblemen en kreeg medicijnen en moest toen een zoutloos dieet.
Misschien moet ik toch maar weer mijn huisarts benaderen.

Login of registreer om te reageren
07-05-2022 om 15:06 uur

Ik vind stekende pijn niet passen bij astma
Maar ik ben geen dokter; dus idd zou k je huisarts nog maar eens benaderen en navragen!

Login of registreer om te reageren
07-05-2022 om 19:09 uur

Ik sluit me aan bij Edelweiss dat ik stekende pijn ook niet vind passen bij astmaklachten.
Ik had een heel verhaal getypt maar door foutje was het weg en had op dat moment geen energie om het opnieuw te typen en nu ook te weinig om weer het hele verhaal te doen, sorry wellicht morgen.

Ik zou het zeker eens met je huisarts bespreken.

Login of registreer om te reageren
08-05-2022 om 07:46 uur

Ik herken het wel: vroeger had ik wel steken, omdat ik verkeerd ademhaalde. de spieren waren gewoon te hard aan t werken.
Ik zou nog niet teveel zorgen maken hoor

Login of registreer om te reageren
08-05-2022 om 10:18 uur

@Nckiie Oh dat is vervelend. Ik type lange stukken meestal eerst uit in word.

@emsepems : Dank je, ik denk nu ook steeds meer in de richting van verkeerd ademhalen door (waarschijnlijk) een onbewuste paniekreactie.

Login of registreer om te reageren
08-05-2022 om 10:55 uur

en bij astma hoort vaak verkeerd ademhalen. Tijdens mijn reva vertelde de fysio dat iedereen met longklachten die daar komt verkeer ademhaalt. ook zonder paniek.

Login of registreer om te reageren
08-05-2022 om 11:53 uur

@Tamsyn ik zit op mn telefoon😅 maar normaal ben ik niet zo stom om verkeerd te klikken alleen was al te moe denk ik. Voortaan maar in notities typen eerst idd

Login of registreer om te reageren
08-05-2022 om 15:52 uur

@Tamsyn: je hart ligt links, dus ik gok als het een hartprobleem is dat je voornamelijk links pijn zou hebben. Heb je reeds fysio gedaan? Dit kan de pijn misschien wel verminderen,

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-05-2022 om 08:41 uur

Stekende pijn is inderdaad niet typisch een klacht die bij astma hoort.
Eigenlijk zou stekende pijn ook geen reden moeten zijn om salbutamol voor te schrijven bij astma.
Salbutamol is een luchtwegverwijder en geen pijnstiller. Salbutamol moet je inhaleren bij luchtwegvernauwing, die je herkent aan kortademigheid en piepen met vaak ook hoesten.
Luchtwegvernauwing geeft geen stekende pijn in de borstkas. Misschien gaat het pijn doen als je heel veel moet hoesten, maar dat maak ik uit dit verhaal niet op.
Als je bij astma regelmatig salbutamol nodig hebt, kan de komen doordat de ontstekingsremmer (in dit geval fluticasone, merknaam flixotide) te laag gedoseerd is, of als je de inhalator niet goed gebruikt.
Eenmaal daags 100 microgram is een lage dosis. Als de klachten samenhangen met onvoldoende controle van het astma, valt eerder ophogen van de dosis van de ontstekingsremmer te overwegen.
Voor pijn in de borstkas kun je natuurlijk paracetamol slikken, maar ik zou toch eigenlijk graag willen weten waar die pijn vandaan komt. Dat kan van alles zijn, maar niet van het astma.
De fysiotherapeut kan helpen als de pijn afkomstig is van de spieren van de borstkas. Anders moet toch eerst maar even uitgezocht worden waar die pijn door veroorzaakt wordt. Langdurig stekende pijn op verschillende plaatsen in de borstkas is ook niet erg typisch voor een probleem van het hart.

Login of registreer om te reageren