vraag ernstige benauwdheid vanwege longfibrose

09-05-2022 om 11:45 uur

Beste mensen,

Ik heb een vierledige vraag want ik kom er niet uit.
Op de een of andere manier zie of begrijp ik de onderliggende verbanden niet goed en kom ik met eigen interpretaties wat niet juist is.

Vorig jaar acht augustus, werd mijn moeder opgenomen met ernstige benauwdheid en een te lage saturatie.
De ambulanceverpleegkundige constateerde longcrepitaties en hartritmestoornissen.
Na een middagje in het CWZ, werd zij 's avonds ontslagen.
Er was géén longsecretie te zien op de thoraxfoto.
Op vier september een maand later, werd zij met hoge spoed opgenomen wegens een opgezwollen voet.
Vocht tussen de longbladen en in de voet als gevolg van hartfalen en een bijkomende pneumonie, hebben er toe geleid dat zij het einddoel niet heeft gehaald.
Ze overleed uiteindelijk op 14 september.

Diagnose: hartfalen als gevolg van ernstige longfibrose.

Mijn vraag: tussen acht augustus en drie september heb ik regelmatig de huisarts en de huisartsenpost gebeld wegens haar benauwdheid.
Zij was verward en in paniek maar er werd tussentijds niets ondernomen.
Op de thoraxfoto van 8 augustus in het C.W.Z werd nogmaals uitdrukkelijk door de cardioloog vastgesteld, dat er geen sprake was van pleuravocht.
Dit gaat er bij mij moeilijk in.
Waar komt de benauwdheid vandaan?

-Hoe kan het zijn dat er op 8 augustus op de thoraxfoto geen pleuravocht te zien was en dat er tussen 4 september en 14
september in het C.W.Z.- ziekenhuis wel pleuravocht door de cardioloog werd geconstateerd tijdens ons gesprek?
-Bestaat een dergelijke snelle ontwikkeling?
-Is het aannemelijk dat je als gevolg van ernstige longfibrose benauwd kunt zijn zonder pleuravocht?
-Kunnen (te) hoog gedoseerde nicotinepleisters zorgen voor hartritme/falen stoornissen?

Dank voor het beantwoorden van al mijn vragen.

Matthyn.

Login of registreer om te reageren
09-05-2022 om 12:14 uur

Geen antwoord voor je maar meeleven want dit is ontzettend heftig! Gecondoleerd met het verlies van je moeder!

Login of registreer om te reageren
10-05-2022 om 13:11 uur

Beste Matthijn,

We hebben je vraag voorgelegd aan een arts via de Longfibrose Pat. Ver. Dit is zijn reactie.

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw moeder.
Heel vervelend dat u met zoveel vragen bent blijven zitten.
Heeft u overwogen nog een gesprek aan te vragen het de behandeld arts?
Die is beter instaat om uw vragen te beantwoorden aangezien die persoon over de medische gegevens beschikt.
Het is altijd lastig als je geen inzage in het medisch dossier hebt om dergelijke vragen goed te beantwoorden.
Toch zal ik een poging doen.

Benauwdheid kan door veel oorzaken worden verklaard.
Het kan een cardiale (verband met het hart) en een pulmonale (verband met de longen) oorzaak hebben.
Hartfalen kan tot pleuravocht leiden wat weer benauwdheid tot gevolg kan hebben.
Dat kan heel snel ontstaan bij hartfalen.
Dus het is mogelijk dat het op 8 augustus nog niet aanwezig was en in september wel.
Ook kan benauwdheid komen door onderliggende longproblemen.
U geeft aan dat het overlijden tgv longfibrose zou zijn te verklaren.
Hoe is uiteindelijk vastgesteld dat er sprake was van longfibrose?
Op een gewone thoraxfoto is longfibrose lang niet altijd zichtbaar.
Een betrouwbaar onderzoek om dat vast te stellen is een HRCT-scan en eventueel een biopt (onderzoek stukje longweefsel).
Ik begrijp dat u moeder nicotinepleisters gebruikte.
Betekent dat dat ze gerookt heeft?
Zo ja, lange tijd? Dan kan er al sprake zijn van COPD wat ook benauwdheidsklachten kan geven.
Bij longfibrose is er sprake van bindweefselvorming in de longen, soort littekenweefsel in de longen.
Het gevolg is dat de longen steeds minder zuurstof kunnen opnemen,
waardoor de persoon in kwestie benauwd kan worden.
Longfibrose gaat meestal niet gepaard met pleuravocht.
Je kunt dus ook benauwd zijn zonder dat er sprake is van pleuravocht.
Het proces kan door een infectie of bijvoorbeeld hartfalen worden versneld.
Nicotinepleisters kunnen allerlei bijwerkingen hebben (zie bijwerkingen) in zeldzame gevallen ook hartritmestoornissen.
Dit hangt mogelijk ook samen met gebruik andere geneesmiddelen.
Nogmaals sterkte,

Login of registreer om te reageren