Loopneus door zuurstofgebruik?

13-05-2022 om 13:54 uur

Ik gebruik al jaren zuurstof 24/7 (sinds kort ook kapbeademing bipap met daaraan de zuurstof gekoppeld) iedere ochtend heb ik last van een loopneus, uren lang, het is geen normaal snot maar eigenlijk praktisch water wat eruit komt, soms als ik buk loopt het zo m'n neus uit...niet erg charmant :)
En zeker in de ochtend kan ik amper weg hierdoor, niet echt een groot probleem want de ochtenden zijn toch al niet mijn vriendjes 👯‍♂️
Heb in het verleden verschillende neusspray 's gebruikt, met en zonder cortico's, niets helpt.
Het is geen onoverkomelijk zwaar probleem , behalve dat ik meer benauwd ben, steeds zuurstof uit ook om te snuiten, vaak te benauwd om te snuiten of m'n neus op te halen met alle gevolg van dien, het loopt ook zo m'n neusbril in anders.
En iedere ochtend snuit ik 1 wc rol op/ pak tissues..zou haast het bij de verzekering indienen als zijnde zorgkosten, grapje natuurlijk.
Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd wie er hier meer last van heeft en wat zij of hij er aan doen.
Ik heb deze klacht pas vanaf zuurstofgebruik.
Groetjes en fijn zonnig weekend, warmte komt eraan...., Jolien 🍀🌹

Login of registreer om te reageren
13-05-2022 om 15:42 uur

Loopt je zuurstof over water?
Indien niet is misschien je slijmvlies te droog en is dit overmatige reactie
En indien wel is het misschien juist iets te vochtig?
Dat t vervelend is kan k wel begrijpen!

Login of registreer om te reageren
13-05-2022 om 22:19 uur

Nee bij mijn zuurstof niet, bij de kapbeademing zit wel een bakje water, ik zal het dan toch eens aankaarten of er misschien een vochtbakje tussen moet bij m'n zuurstofapparaat.
Het waterbakje vd kapbeademing helpt niet hiervoor, ik heb het nog net zo erg, het duurt ook zo lang en is hinderlijk, niet ernstig of zwaar gewoon niet fijn inderdaad.
Bedankt voor de tip.

Login of registreer om te reageren
14-05-2022 om 00:57 uur

Bij vlagen herkenbaar.

Wanneer m’n water op is, krijg ik weer last van een loopneus. Is een soort van wennen aan de drogere lucht, want dat trekt uiteindelijk weer weg waarna ik juist weer last krijg van droge kortsten.

Water bij zuurstof moet wel voorgeschreven worden als je minder dan 5l/min gebruikt. Doen ze liever niet ivm hoger risico op infecties.

T zou ook nog te maken kunnen hebben met de temperatuur van de zuurstof. Koudere lucht heb ik sneller een loopneus bij. (Vloeibaar is kouder dan concentrator).

Login of registreer om te reageren
14-05-2022 om 08:09 uur

Ik gebruik maar 1 tot 2 liter zuurstof, indd geven ze er liever geen watertankje bij , kan het eens aankaarten, alhoewel het water bij de kapbeademing ook niets helpt tegen de loopneus, ik zelf denk ook door andere lucht, eerst is mijn neus heel droog en keel ook, dan warmt het op.
Alleen duurt het soms echt uren, het maakt zo extra benauwd ook, plus kan amper bewegen of het loopt eruit.
Ik heb een concentrator, geen vloeibaar, deze alleen voor nood bij stroomuitval.
Bedankt voor het meedenken, het is geen groot probleem maar meer lastig, nu kan ik in de ochtend toch weinig dus ik neem het maar zoals t komt, ben alleen benauwd of meer dit zo erg hebben, ik slik al een allergietablet dus dat helpt ook niet, neus spoelen ook niet...

Login of registreer om te reageren
14-05-2022 om 09:12 uur

Bij 1-2 liter met een concentrator is extra water vooral lastig. Blijft snel in de slang achter om vervolgens je neus in geblazen te worden. Dan kun je een extra reservoir tussen slang en bril doen om water op te vangen, maar dan blijf je weer overal achter hangen en gaat je bril een stuk sneller los. Plus natuurlijk nog het gevoel dat je in een aquarium zit door het constante geborrel.

Is de lucht bij de kapbeademing verwarmd? Misschien dat dat anders nog zou kunnen helpen.

Login of registreer om te reageren
15-05-2022 om 21:12 uur
Reactie op EmmaW

Bij 1-2 liter met een concentrator is extra water vooral lastig. Blijft snel in de slang achter om vervolgens je neus in geblazen te worden. Dan kun je een extra reservoir tussen slang en bril doen om water op te vangen, maar dan blijf je weer overal achter hangen en gaat je bril een stuk sneller los. Plus natuurlijk nog het gevoel dat je in een aquarium zit door het constante geborrel.

Is de lucht bij de kapbeademing verwarmd? Misschien dat dat anders nog zou kunnen helpen.

Weet ik niet of dit verwarmd is maar ik had dit al ruim voor dat ik aan de kap beademing zat, vanaf dat ik zuurstof gebruik heb ik dit probleem. Nou probleem maar meer vervelend ...
Bedankt voor het mee denken , ik zal het in ieder geval eens aankaarten bij de arts vd thuisbeademing.

Login of registreer om te reageren
16-05-2022 om 09:08 uur

Wat een irritante klacht die je ervaart @goudvisje.
Geen idee of het kan hoor. Een stukje van een papieren zakdoekje of keukenrol erbij proppen in je neusgaten? Zoiets als je doet als je snotverkouden bent bedoel ik.

Login of registreer om te reageren
16-05-2022 om 12:48 uur
Reactie op Suus01

Wat een irritante klacht die je ervaart @goudvisje.
Geen idee of het kan hoor. Een stukje van een papieren zakdoekje of keukenrol erbij proppen in je neusgaten? Zoiets als je doet als je snotverkouden bent bedoel ik.

Hahaha ja zeker ook geprobeerd maar ik heb best ruime neusgaten maar dit wil niet echt bij de neusbril, plus het is binnen no time doorweekt, het blijft dan alsnog veel proppen, het is alsof je een kraan open zet, gewoon water wat er uit komt, kan ook niet bukken of voorover, loopt zo m'n kop koffie in, not very charming 😂 maar af en toe een dag met minder klachten ook, dan ben ik haast verbaasd... Ga't eens navragen bij de thuis beademing in umcg, ze zijn zo kundig en behulpzaam.. Blij met zulke mensen!
Bedankt voor het meedenken, iedere tip is fijn, moest vooral lachen omdat ik nog weet hoe ik eruit zag, no picture please 😎😁

Login of registreer om te reageren
17-05-2022 om 21:41 uur

Helaas voor jou dat ik geen gouden tip had.
En helaas voor de forumleden dat we geen foto zullen zien ;-) Hoewel ik dat wel snap. Blijft ook leuk als je de voordeur open doet voor een wildvreemde en je vergeten bent dat je zo'n prop in je neus hebt ...

Ik hoop voor je dat het UMCG een afdoende oplossing heeft!

Login of registreer om te reageren