Klein plekje longen

24-05-2022 om 17:20 uur

Hoi,

Ik heb onlangs een Catscan met contrastvloeistof gehad i.v.m. hartritmestoornis. Het hart is prima in orde. Geen atherosclerose, geen lekkende hartkleppen, pompfunctie is goed. En alle bloedwaardes inclusief nierwaardes, cholesterol etc. Zijn ook goed. Heb wel heel veel stress en ben in de overgang.

Maar nu hebben ze per toeval een piepklein plekje gezien in dat gedeelte van de longen dat zichtbaar was op de scan. De radioloog denkt aan een littekentje in de longen. Ik heb een niet allergische vorm van astma, nu niet veel last van omdat we alles wat tapijt de deur uitgegooid hebben. Ben bijna zes jaar geleden gestopt met roken.

Nu willen ze voor de zekerheid een catscan met contrastvloeistof maken van de longen maar ik moet nog weken wachten op een oproep. Intussen maak ik mezelf helemaal gek omdat ik doodsbang ben dat het misschien longkanker is. Ik hoest niet, ben niet benauwd, heb geen slijmvorming, spuug geen bloed, val niet af, ben alleen wat moe maar ja,dat zegt natuurlijk helemaal niks. Graag uw mening hierover. Kan het kanker zijn?

Met vriendelijke groet,

Doodsbange angshaas

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-05-2022 om 11:54 uur

dag Ine (denk ik...?)
een klein plekje (nette benaming: nodule) als toevalsvondst op een CT komt vaak voor. meestal is het een littekentje van een eerdere infectie, soms is het zelfs een poosje later weer weg. Maar wanneer je het tegenkomt staat er geen bordje bij dus je kan niet helemaal uitsluiten dat het een beginnetje van iets vervelends is. daarom zijn er richtlijnen voor gemaakt die bepalen wat de arts met deze uitslag moet doen: soms zijn de kenmerken zo goedaardig dat het niet wordt vervolgd, soms houden we een plekje een of een paar jaar in de gaten met een paar scans. en soms pakken we ook gelijk door als het er erg vervelend uitziet bij iemand die risicofactoren heeft (m.n. roken), en proberen we tot een weefseldiagnose te komen met een biopsie. in jouw geval denk ik dat de kans op iets vervelends veel te klein is om nu actie te gaan ondernemen. wat wij meestal doen is inderdaad wel een volledige long CT scan maken (overigens ZONDER contrast) . of er een verolgonderzoek later nog moet plaatsvinden hangt erg af van de kenmerken van de nodule en daar kan ik weinig over zeggen.

Login of registreer om te reageren