zwakke uitademing

26-05-2022 om 14:59 uur

Sinds ik (ruim een jaar) long covid en ademdysregulatie/hyperventilatie heb is mij opgevallen dat ik ballonnen niet kan opblazen terwijl ik dat vroeger heel goed kon en daarnaast is mijn uitademing is korter geworden. Zouden mijn ademhalingsspieren of diafragma zwakker kunnen zijn? Ik heb Astma en laatst bleek uit de longtest dat ik 12 procent minder scoorde op de FEV1 test. De longarts denkt aan astma instabiliteit. Ik vraag mij af of mijn diafragma of kracht van longen is verminderd omdat ik moeite heb met ( krachtig) uitademen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Login of registreer om te reageren
27-05-2022 om 06:15 uur

Wat vervelend, dat je geen ballonnen meer kunt opblazen, als gevolg van het post-covidsyndroom en ademdysregulatie.
Door zowel covid als astma kan je spierkracht afnemen. Dus ook je (kleine) ademhalingsspieren kunnen daardoor zwakker zijn.
De kleinere ademhalingsspieren kun je niet trainen met de gebruikelijke apparaten bij de sportschool of fysio. Je kunt ze wel, onder begeleiding van een longfysio, trainen met een PowerBreathe.
Het is wel verstandig om dat vooraf te overleggen met je longarts of fysio, of dat voor jou zinvol is. Zo ja, dan is begeleiding door een longfysio verstandig. Anders train je misschien ineffectief en schiet het zijn doel voorbij.

Sterkte en succes!

Login of registreer om te reageren
28-05-2022 om 14:08 uur

Bedankt voor je uitleg en tips! Ik kan mij voorstellen dat omdat ik geen ballonnen op kan blazen ik ook zwakkere ademhalingsspieren heb zoals jij zegt waardoor ik meer kortademig en benauwd ben. Ik ben nu 4 weken aan het trainen met de threshold IMT maar nog geen resultaat. De fysio zegt dat ik misschien wel de techniek steeds beter beheers waardoor ik daar beter op kan blazen maar dat het in de praktijk tot nu toe niet zoveel doet. Over een tijdje krijg ik Buteyko fysio en ik zal aan beide fysio's eens vragen wat de Power Breathe voor mij kan betekenen.

Login of registreer om te reageren
28-05-2022 om 17:03 uur

Graag gedaan. Daar zijn we voor, om elkaar vooruit te helpen, toch?

De Treshold IMT heeft hetzelfde doel als de PowerBreathe. Je bent dus al goed bezig. Zeker als je therapietrouw bent en je dagelijks oefent, want dat mag met die apparaatjes. Wel moeilijk misschien, die discipline.
Na vier weken resultaat verwachten lijkt mij erg vroeg. Voor het opbouwen van spiermassa mag je rustig maanden tot jaren uittrekken. En dan het liefst niet opnieuw ziek worden ...
Voor de PowerBreathe kun je je iedere zoveel tijd laten testen, bij de fysio. Daar zijn weer andere apparaatjes voor. Vanaf dat punt stel je de PowerBreathe ook op de juiste manier in. Dan krijg je veel beter in beeld wat het effect van je training is, en of je zo nodig iets bij kunt stellen. Hoewel ik het aantal opgeblazen ballonnen ook wel een leuke test vind ;-)
Ik neem aan dat je eenzelfde test hebt voor de Treshold IMT. De moeite waard om je dat aan je fysio te vragen, lijkt mij.

Je longarts denkt ook dat je astma instabiel is. Dan is het extra belangrijk om ook therapietrouw te zijn met je puffers. Hoe stabieler je bent, hoe beter de effecten van het trainen bij je fysio en vice versa.

Succes!

Login of registreer om te reageren
28-05-2022 om 19:10 uur

Goed om te weten dat ik na langere periode oefenen met de Threshold IMT pas resultaat kan merken. Mijn Fysio heeft verteld dat zij helaas geen apparaatje heeft om mijn 'ademhalingskracht' voor het gebruik van de Threshold IMT te testen dus het is een beetje abracadabra. Het wel of niet kunnen opblazen van ballonen is dan inderdaad een goede graadmeter : ) Maar het lijkt mij ook goed, zoals jij schrijft, mijn ademhalingskracht te kunnen meten zodat ik beter weet waar ik mee bezig ben. Ook hoop ik dat nieuwe medicatie van de longarts gaat helpen. En bedankt voor je uitgebreide info!

Login of registreer om te reageren
28-05-2022 om 19:14 uur

Als het goed is merk je met de threshold zelf ook wel of je vooruit gaat, het voelt dan minder zwaar, je kan het langer volhouden en je hebt minder de neiging om hulp spieren te gebruiken.

Login of registreer om te reageren