Even voorstellen: MVB2303 oftewel Marjolein

27-05-2022 om 15:53 uur

Hoi Allemaal,
Mijn naam is Marjolein, 49 jaar, Leerkracht basisonderwijs. Al bijna 23 jaar getrouwd met de liefste man van de wereld. Twee dochters van bijna 18 en bijna 20 jaar.

Sinds ik in december 2020 corona heb gehad met een longembolie (kantje boord ziekenhuis gelegen) Sindsdien zijn mijn longen bezig met mij in de steek aan het laten.
Vaak puffen (Foster en ipratropiumbromide) afgelopen oktober longontsteking gehad. Ik bleef maar hoesten; tot bloed op hoesten toe.
Afgelopen periode januari tot en met april ging het eigenlijk erg goed. Daardoor vergat ik wel eens foster te gebruiken. Eind april begon ik weer benauwder te worden; weer goed gaan puffen met beide puffers. Van de huisarts prednison en een kuurtje gekregen. Helaas mocht dit niet baten; en lag ik begin mei voor 3 dagen in het ziekenhuis met een longaanval en mocht ik vernevelen.

Het ging weer beter dus mocht ik weer naar huis. Maar thuis gaat het niet beter. Ik blijf benauwd…. Slijm dit zit nu super vast. Ik krijg het niet losgehoest. Ik snap ook niet waar het slijm zit. Maar ik wil wel hoesten op de juiste manier, maar het komt er niet uit. Wel een keer beetje en dat is dan groenig…
Midden op mijn borst doet het pijn en op mijn rug.
Fluimocil en aerobika gebruik ik nu al meer dan een week, maar ik merk nog geen verbetering. Puffen met een voorzetkamer zeggen ze dat hetzelfde is als vernevelen, maar mijn ervaring zegt iets anders… Maar ik mag niet thuis vernevelen. En terwijl ik toch 2x per dag zit met mijn aerobika aan het blazen ben. (De combitherapie kan met de aerobika)
waarom mag het niet van het ziekenhuis? Het is niet wetenschappelijk bewezen dat vernevelen beter werkt. Ehm… mijn ervaring is dat het wel beter werkt. (?) Maar goed, in de wereld van astma ben ik nog maar een leek. Ik ben echt zoekende naar alles dat kan werken. Ik wil weer werken, niet meer benauwd zijn, en niet meer zo enorm moe zijn en nog het meeste niet hoeven na te denken bij het ademen en praten. Dat is zo vermoeiend. Als ik praat lijkt mijn stem wel op een teveel drinkende en rokende dame… En binnen een paar minuten is mijn stem op.

Ik ben benauwd bij droog weer, nat weer, bij veel actvititeiten, slapen gaat slecht elke nacht spook ik wel een paar uur.
Pfffff. Effe alles wegggetypt! Best een klaagzang eigenlijk…
Maar goed, hallo allemaal.

Login of registreer om te reageren
Moderator
27-05-2022 om 17:14 uur

Dag Marjolein,

Welkom op het forum. Van je afschrijven mag hier.

Login of registreer om te reageren
27-05-2022 om 19:10 uur

Hoi Marjolein,

Wat enorm naar dat je zoveel klachten hebt. In principe zou vernevelen en puffen met de voorzetkamer net zo goed moeten werken, alleen de hoeveelheid die je met vernevelen binnenkrijgt is vele malen groter. Bij mij werkt vernevelen ook veel beter.
Ze zijn heel voorzichtig met vernevelen thuis, omdat het veel onderhoud vergt en om het schoon en hygiënisch te houden.

Schrijf het lekker van je af, opkroppen is ook niet goed. Bespreek het wel elke keer weer met je arts wat het vernevelen je bracht.
Slaap je al meer zittend of in ieder geval met je hoofdeinde hoger? Dit helpt mij al een heel stuk met slapen. Qua fluimucil en de aerobika ben je al super bezig! Tijm werkt ook slijmoplossend, misschien kan dit nog iets bijdragen bijvoorbeeld door je eten doen oid als je er tegen kan.

En dit is geen klaagzang hoor!

Login of registreer om te reageren
28-05-2022 om 03:27 uur

Welkom hier.

Wat Nckiie zegt over vernevelen, onderhoud en schoon en hygiënisch houden.
Ook geeft vernevelen veel aërosolen. Je moet het bijvoorbeeld in een goed geventileerde ruimte doen. En er mogen geen andere mensen bij zijn.
Artsen willen al langer af van thuis vernevelen. Misschien dat dat beleid sinds corona ook strakker gehanteerd wordt.
Daarnaast is thuis vernevelen duurder. Je betaalt voor het apparaat en het setje. En je blijft je puffer, al dan niet met voorzetkamer, nodig hebben voor als je weggaat.

Vernevelen thuis kan aantrekkelijk lijken, maar is het niet. Het kost heel veel tijd. Als je heel ziek bent en maximaal vernevelt, dan heb je er een dagtaak aan.

Login of registreer om te reageren
02-06-2022 om 14:20 uur

Welkom op het forum, schroom niet om hier je verhaal te doen :)

Login of registreer om te reageren
22-07-2022 om 18:25 uur
Reactie op mvb2303

Hoi Allemaal,
Mijn naam is Marjolein, 49 jaar, Leerkracht basisonderwijs. Al bijna 23 jaar getrouwd met de liefste man van de wereld. Twee dochters van bijna 18 en bijna 20 jaar.

Sinds ik in december 2020 corona heb gehad met een longembolie (kantje boord ziekenhuis gelegen) Sindsdien zijn mijn longen bezig met mij in de steek aan het laten.
Vaak puffen (Foster en ipratropiumbromide) afgelopen oktober longontsteking gehad. Ik bleef maar hoesten; tot bloed op hoesten toe.
Afgelopen periode januari tot en met april ging het eigenlijk erg goed. Daardoor vergat ik wel eens foster te gebruiken. Eind april begon ik weer benauwder te worden; weer goed gaan puffen met beide puffers. Van de huisarts prednison en een kuurtje gekregen. Helaas mocht dit niet baten; en lag ik begin mei voor 3 dagen in het ziekenhuis met een longaanval en mocht ik vernevelen.

Het ging weer beter dus mocht ik weer naar huis. Maar thuis gaat het niet beter. Ik blijf benauwd…. Slijm dit zit nu super vast. Ik krijg het niet losgehoest. Ik snap ook niet waar het slijm zit. Maar ik wil wel hoesten op de juiste manier, maar het komt er niet uit. Wel een keer beetje en dat is dan groenig…
Midden op mijn borst doet het pijn en op mijn rug.
Fluimocil en aerobika gebruik ik nu al meer dan een week, maar ik merk nog geen verbetering. Puffen met een voorzetkamer zeggen ze dat hetzelfde is als vernevelen, maar mijn ervaring zegt iets anders… Maar ik mag niet thuis vernevelen. En terwijl ik toch 2x per dag zit met mijn aerobika aan het blazen ben. (De combitherapie kan met de aerobika)
waarom mag het niet van het ziekenhuis? Het is niet wetenschappelijk bewezen dat vernevelen beter werkt. Ehm… mijn ervaring is dat het wel beter werkt. (?) Maar goed, in de wereld van astma ben ik nog maar een leek. Ik ben echt zoekende naar alles dat kan werken. Ik wil weer werken, niet meer benauwd zijn, en niet meer zo enorm moe zijn en nog het meeste niet hoeven na te denken bij het ademen en praten. Dat is zo vermoeiend. Als ik praat lijkt mijn stem wel op een teveel drinkende en rokende dame… En binnen een paar minuten is mijn stem op.

Ik ben benauwd bij droog weer, nat weer, bij veel actvititeiten, slapen gaat slecht elke nacht spook ik wel een paar uur.
Pfffff. Effe alles wegggetypt! Best een klaagzang eigenlijk…
Maar goed, hallo allemaal.

Hoi Marjolein. Ik heb een vernevelapparaat met ampullen zoutoplossing en met ampullen salbutanol. Zout maakt slijm los net als neusspray. Salbutanol heb ik ook als inhaleer capsules. Daarnaast af en toe paracetamol en CBD Olie vd drogist. Google maar. Heb sinds kort ook suplement longkruid capsules. Ik nam al extra vit D, B, zink, omega 3, en ijzer. Enne....nooit meer roken!

Login of registreer om te reageren