Long-aanval gehad, ik blijf maar benauwd!

29-05-2022 om 20:35 uur

Hallo,
Eind april begon het. Benauwder, niet lekker voelen, steeds meer hoesten. Na Koningsdag weer naar de huisarts prednison en een kuurtje gekregen. Longen klonken niet schoon. Het hele weekend doorgerommeld. Maandag weer naar de huisarts en doorgestuurd naar het ziekenhuis.
Wat heb ik het benauwd gehad… een long aanval!! In het ziekenhuis mocht ik vernevelen met een dubbelmedicijn; daar kreeg ik net nog benauwder van! Het slijm dat loskwam bleef vastzitten. Ik dacht dat ik
stikte! Met als gevolg flauwgevallen. Daarna een ander medicijn in de vernevelaar en fluimocil. Dit werkte redelijk. Slijm kwam goed los. Na drie dagen mocht ik weer naar huis. Thuis mag je aanrommelen!
🙄
Geen advies, geen tips! Helemaal niks.
Energie had ik niet.
Thuis gekomen, rustig aan gedaan. Ik ben na de meivakantie wel weer gaan werken. (Ik ben juf; en vervanging is er niet!)
Werken was een foutje. Wat dacht ik! Uit het ziekenhuis en alles is weer goed. ECHT NIET!

Niet ben ik al twee weken thuis! Alles is teveel. Ademen doet pijn bij in en uit. Midden op mijn borst en rug. Slijm zit muurvast; ik krijg het met geen mogelijkheid lost gehoest!
Ik heb een aerobika gekregen van de Longverpleegkundige na een week rommelen.
Ik neem nu elke dag een bruistablet fluimocil, maar dit werkt niet.
Van het ziekenhuis krijg ik geen vernevelaar met fluimocil en ipratropium. Omdat het niet medisch bewezen is dat het werkt. Maar bij mij werkte het in het ziekenhuis.

Wat is nu slim om te doen? Ik wil mijn leven terug, want zo gaat het niet. Ik ben zo enorm moe van het benauwd zijn.
Ik wil slapen en niet een halve nacht rechtop zitten.
Ik gebruik: foster en ipratropium met een voorzetkamer beiden 3x2 pufjes
Prednison slik ik al twee weken niet meer.

Tips en alles is welkom. Astma is sinds 12-2020 in mijn leven gekomen sinds COVID-19.
Groetjes
Marjolein.

Login of registreer om te reageren
29-05-2022 om 21:21 uur

Niet leuk, om zo ziek geweest te zijn. Ik ben geen Advieslijn, maar ervaringsdeskundige.
Je mag onderstaande adviezen als vuistregel aanhouden.
Voor herstel van een longaanval waarvoor prednisolon en/of antibiotica nodig was, mag je rustig 6-8 weken uittrekken, tot je alles weer kan doen van een normale agenda.
Iedere week breid je je activiteiten uit.
Als je twee weken in en om het huis 100% functioneert, dan pak je langzaam je werk weer op.
Ben je na 8 weken nog niet voldoende hersteld, dan kun je een longfysio raadplegen. Tenzij je voelt dat je het zonder longfysio ook gewoon redt, en dat het alleen nog meer tijd nodig heeft.

Ga je voorbij je grenzen, dan krijg je dat vaak als een boomerang terug. Of je loopt sneller een nieuwe infectie op, of je herstel duurt langer.

Sterkte en succes met herstel!

Login of registreer om te reageren
30-05-2022 om 00:20 uur

O jee… echt! Zo lang…

Het ging zo goed tot een maand geleden. Ik ben iemand die te snel te veel wil. Zucht…

Dank je wel voor je reactie.

Login of registreer om te reageren
30-05-2022 om 04:47 uur

Helaas wel, zo lang. Ik kan er niks leukers van maken. Rust en temporeductie zijn de sleutelwoorden.

De 6-8 weken gaan in vanaf het laagste punt van je piekflow, als je die gebruikt. Als je geen piekflow gebruikt dan moet je zelf inschatten wat de slechtste dag was.

Login of registreer om te reageren
30-05-2022 om 05:30 uur

Piekflow? Die ga ik opzoeken. Ik ben echt nog newbee

Login of registreer om te reageren
30-05-2022 om 06:42 uur

Als je geen piekflowmeter hebt, dan zou ik dat voor nu laten gaan. Je kunt het voorleggen aan je longarts of longverpleegkundige. Want je moet er goede instructie bij krijgen, anders doe je het verkeerd en/of interpreteer je verkeerd. Daarbij is het apparaatje ook een soort modegril. Het enthousiasme onder longartsen en -verpleegkundigen komt en gaat in golfbewegingen.
Daarbij moet het binnen het scala van zelfmanagementmogelijkheden ook bij jou passen. Als het niet bij jou past, dan is het zonde om het aan te schaffen.
Sowieso kun je er nu weinig mee, omdat je je personal best eigenlijk in een stabiele periode moet meten. Het zijn geen geijkte apparaatjes, dus ze komen niet per se overeen met je piekflow uit je longfunctie.

Login of registreer om te reageren
30-05-2022 om 14:25 uur

En heb je een corona test gedaan?

Niks leuk he, zo lang ziek, rustig aan en beterschap!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-06-2022 om 15:02 uur

dag marjolein
lastig om concreet advies te geven bij dit verhaal. hangt toch af van goed overleg met je behandelend arts. verschil tussen vernevelen en een dosisaerosol met voorzetkamer is inderdaad maar heel gering. het grootste verschil zit in de dosis, dus als je 4 puffs atrovent neemt kom je al aardig in de buurt. wellicht dat berodual in plaats van atrovent wat meer doet ook omdat daar 2 geneesmiddelen in zitten. daarnaast is montelukast wellicht een middel waar je iets aan kan hebben maar nogmaals dit is echt iets voor je behandelend arts.

Login of registreer om te reageren