vermijden jullie bepaald voedsel vanwege astma?

01-06-2022 om 15:36 uur

eten jullie bepaalde voedingsmiddelen niet in verband met astma wat klachten erger kunnen maken?

Login of registreer om te reageren
01-06-2022 om 15:51 uur

Nee dat niet
Alleen de dingen waar ik echt allergisch voor ben (waar ik epipen voor heb of antihistamine tegen moet nemen) eet ik uiteraard niet
Maar ik vermijd niet “uit voorzorg”
melk of wat ook maar, want het is voor iedereen persoonlijk wat wel of niet klachten verergerd en ik heb van niks extra last.

Login of registreer om te reageren
01-06-2022 om 15:53 uur

ik precies hetzelfde als edelweiss
niet uit voorzorg, wel bij allergie voor voedingmiddelen

Login of registreer om te reageren
01-06-2022 om 15:58 uur

Ik sluit me aan bij bovenstaande antwoorden

Login of registreer om te reageren
01-06-2022 om 20:49 uur

Deels sluit ik me aan.
Deels niet. Dingen die een relatief kleine reactie geven eet ik wel, mits ik thuis ben en alle medicatie bij de hand heb. Wel na overleg met mijn arts.

Login of registreer om te reageren
02-06-2022 om 14:14 uur

Ik probeer bepaalde E-nummers te vermijden, waarvan bekend is dat je astma er op kan reageren.
Zo probeer ik vooral zonnegeel of wel E110 te vermijden. Dit E-nummer is onderzocht door de University van Southampton. Zij vonden dat vooral kinderen dit E-nummer moesten mijden. Dus helaas voor mij geen vanillevla van de Zuivelhoeve meer.
De andere E-nummers die een reactie op astma kunnen geven zijn: E102, E104 enE107.
Ik wil er wel bij zeggen dat ik niet zeker weet of deze E-nummers echt een reactie geven, maar ik probeer ze te mijden uit voorzorg.

Login of registreer om te reageren
02-06-2022 om 15:03 uur

Ik vind dus uit voorzorg vermijden niet prettig omdat ik daarmee mezelf nog meer beperk dan nodig is
Als ik weet dat iets mijn astma triggert, dan uiteraard vol overtuiging, maar anders kan k wel bezig blijven met alles wat mogelijk kán…

Login of registreer om te reageren
02-06-2022 om 17:48 uur

Ik sluit me aan bij Edelweiss, er zijn zoveel onderzoeken gedaan en ze zeggen allemaal weer wat anders. Ik denk dat wat voor de ene persoon de astma triggert het niet voor de ander hoeft te gelden.
Denk aan e-nummers, histaminevrijmakers, melkproducten, gluten, tegenwoordig vinden ze overal wel wat van wat mogelijk een oorzaak kan zijn.

Ik ben wel bij een homeopaat geweest die ook nog steeds praktiserend huisarts is, om te kijken of er verder nog iets gedaan kon worden. Maar daar kwam eigenlijk al uit wat ik voor mezelf al wist en niet per se wat op mijn astma betrekking had.

Login of registreer om te reageren
02-06-2022 om 18:27 uur

Ik heb lang weinig melkproducten gebruikt maar ik ben daar wel op terug gekomen. Calcium en eiwitten zijn echt belangrijk met een longziekte en zonder melkproducten is het gewoon heel lastig om dat genoeg binnen te krijgen.

Login of registreer om te reageren
03-06-2022 om 06:45 uur

Ik had duidelijk niet terug moeten komen. Als ik iets post dan is het blijkbaar zelden goed. Zelfs als ik een vraag stel aan de deskundige wordt er door het vaste kliekje vol bovenop gesprongen.
Veel plezier nog.

Login of registreer om te reageren
03-06-2022 om 08:57 uur

@Tamsyn het is geen aanval, het is een reactie met hoe wij omgaan mbt dit onderwerp.
In mijn geval heb ik best veel voedselallergien en intoleranties, als ik dan elk soort voedsel wat volgens onderzoeken mogelijk astmaklachten verergert moet mijden mag ik straks alleen nog komkommer en water.
Daarbij heb ik ook als info toegevoegd dat ik een homeopaat heb bezocht om te kijken of er nog verder wat kon worden gedaan, want die kunnen soms met nuttige en andere invalshoeken komen dan de reguliere zorg.

Voeding is nou eenmaal heel persoonlijk en als jij je er prettig bij voelt om bepaalde e-nummers niet te nemen omdat het mogelijk jouw astma kan triggeren dan is dat volledig aan jou en je goed recht ook om dit te delen. Maar ik deel ook dat ik het zelf niet zinvol vind, want voor mij voelt het als: ik kan maar beter elke dag buiten een regenpak aan doen voor het geval het gaat regenen.

Daarbij heb jij dit niet gedeeld, maar in het verleden zijn er wel mensen geweest die beweren dat melk, vlees en weet ik het wat slecht is en je maar per se vegan moet eten bijvoorbeeld of in ieder geval melkvrij. Aangezien velen van ons inhalatiecortico’s gebruiken en de nodige prednison bij een exacerbatie en je calcium voornamelijk uit die producten haalt wil ik zelf dat soort eventuele adviezen voor zijn. Want osteoporose zit niemand op te wachten.

Overigens zijn er uit veel groenten peulvruchten, linzen en bonen enzo wel veel eiwitten te halen die nog beter worden opgenomen en gebruikt door het lichaam dan uit melkproducten en vlees en vis😊 maar met elke voedingsgroep die je mijdt moet je goed kijken en naar mijn mening liefst met een diëtiste hoe je dit dan het beste kan vervangen om niet aan tekorten te komen

Login of registreer om te reageren