Voorstellen, 54 Jr, sporter met longembolie

03-06-2022 om 17:50 uur

Hallo allemaal,
Op zoek naar verwerking en meer achtergrond van de kwaal heb ik hier een account aangemaakt. Ik ben Arno, 54 jaar en een intensieve sporter (triathlon en schaatsen). Vorige week ben ik getroffen door een dubbelzijdige longembolie. Tijdens een autorit voelde ik me steeds beroerder, ik kreeg heftige pijn in mijn rechter ribbenkast. Iedere ademhaling deed helse pijn. Ik ben met een ambulance naar de spoedeisende hulp gebracht en daar constateerden ze een dubbelzijdige longembolie. Ik werd een dag opgenomen ter observatie en kreeg bloedverdunners en antibiotica maar mocht de volgende dag weer naar huis. Ik heb het sterke vermoeden dat dit al langer sluimerde, sinds anderhalve maand had ik pijntjes in mijn rechterflank. En sinds december een liesblessure. Ik wil goed uitzoeken of dat er mogelijk iets mee te maken had. De longarts in Leeuwarden (ik begeleidde die dag mijn vrouw en haar team bij de elfstedenroeimarathon) dacht dat het er allemaal niets mee te maken heeft, maar ze was gehaast, luisterde slecht naar mijn vragen en kwam ongeïnteresseerd over :-(
In het ziekenhuis in Hoorn waar ik vlakbij woon hoop ik meer antwoorden te vinden.
Ik ben nu, een week later toch maar op vakantie gegaan, zonder de geplande racefiets, aan de voet van de Grand Colombier :-( Ik voel me wel goed maar ik ben snel buiten adem en mentaal vind ik het erg lastig de situatie te accepteren. Bloedverdunners moeten het verder oplossen. Ik bedacht gisteren wel een mooi revalidatie doel, volgend jaar terug komen en dan de mooie bergen hier op fietsen! Maar ik voel me onzeker of ik dit nog zal kunnen en of ik mijn oude sportplezier weer Jan terugvinden....vandaag zwom ik 100 m en was ik helemaal gesloopt, normaal zwem ik 2 km en fiets ik er nog 90 achteraan en loop dan nog een halve marathon. Ik hoop dat ik dit ooit weer zal kunnen.

Login of registreer om te reageren
03-06-2022 om 20:42 uur

Geef het de tijd en luister nu echt naar je lichaam. Het is heel logisch dat het nu allemaal onzeker voelt, het overvalt je en op dit moment is het op zijn slechtst. Het lichaam ruimt de propjes vanzelf op en de bloedverdunners zorgen ervoor dat er geen nieuwe embolieën kunnen ontstaan. Maar heeft het echt de tijd! Doe het nu rustig aan, hoe beter je lichaam nu kan herstellen hoe beter je straks weer kan trainen.
Het duurt gemiddeld 3 maanden voor het lichaam om het op te ruimen en te herstellen, in die periode is het dus ook extra belangrijk om te luisteren naar je lichaam, je lichaam heeft het nu even zwaar. Natuurlijk hoed je niet stil te zitten, maar wandel kleine beetjes, liever vaker 5 minuten dan in een keer een half uur en helemaal uitgeteld zijn. Gaan 5 minuten makkelijk zonder dat je moe bent (tempo omlaag schroeven tov voorheen helpt ook om het langer vol te houden), dan kan je het uitbreiden naar 10 minuten bijvoorbeeld en kijken hoe dat gaat. En elke keer anticiperen op hoe je je voelt, was het veel te makkelijk, dan volgende keer een tandje bij, was het precies goed dan volgende keer weer zo, was het te zwaar dan een tandje terug. Het zal even flink wennen zijn aangezien u heel actief en sportief bent en het voelt waarschijnlijk alsof u weinig kan.
Houd bij per week war lukt, dan ziet u de verbeteringen en merkt u op een gegeven moment hey ik kon eerst maar een x aantal minuten lopen en nu kan ik al veel meer!
Schakel wellicht ook een fysiotherapeut in met kennis hiervan die u kan begeleiden.
Grenzen zijn echt belangrijk, elke keer meer vragen dan je lichaam op dat moment aan kan zorgt voor roofbouw, maar waarschijnlijk bent u wel enigszins bekend met trainingsleer en hoe je opbouwt en dit zal nu langzamer gaan.

Zelf heb ik ernstig astma en ook een longembolie gehad. Ik heb geleerd dat mijn tempo aanpassen (dit was echt enorm lastig! Niet de trap oprennen maar trede voor trede op de uitademing kracht omhoog zetten, niet overal snel heen lopen maar op het dooie gemakje want dan houd je het veel langer vol) en luisteren naar mijn lichaam veel beter helpt dan telkens de grens opzoeken. En het is echt pittig dat geef ik toe, maar ik gun u echt een goed herstel!

Heel veel sterkte met dit verwerken, vraag de longarts om advies en hulp en vraag inderdaad opnieuw of je vermoeden klopt, soms weten ze het ook niet. En geef het mentaal ook de tijd, uiteraard is dit mentaal lastig! Vraag er eventueel hulp bij.
Enorm veel beterschap en ik hoop dat u snel opknapt en toch ook kan genieten van de vakantie

Login of registreer om te reageren
04-06-2022 om 05:43 uur

Dank je Nickie! Luisteren naar mijn lichaam is wel lastig voor me, maar ik neem je advies ter harte

Login of registreer om te reageren
04-06-2022 om 06:29 uur

Welkom op het forum Arno567.
Je zegt dat luisteren naar je lichaam lastig voor je js, maar dat je het advies van Nckiie wel ter harte neemt. Verstandige keus, wat mij betreft. Rust en tempreductie zijn de gouden sleutels bij longproblematiek.

Beterschap met verder herstel. En een fijne vakantie nog!

Login of registreer om te reageren
04-06-2022 om 08:10 uur

@Arnos67 blijft hier ook nog steeds een uitdaging.
Wat ik heb geleerd tijdens longrevalidatie is stop, denk, doe
Voordat je wat gaat doen stop je even letterlijk, je gaat denken en voelen hoe het gaat en op basis daarvan maak je een inschatting. Bijvoorbeeld die 200 meter zwemmen die u vertelde. Dan ga je dat uitvoeren.
Tijdens stop je nog een keer en ga je voelen en denken hoe gaat dit. Gaat het goed? Gaat het moeilijker dan verwacht? Je stelt je plan of af naar beneden of je houdt hem zo. Als het beter gaat dan verwacht dan bewaar je die energie voor de rest van de dag en niet om je oefening alsnog zwaarder te maken. Want de kans is dan aanwezig dat je alsnog over je grenzen gaat.

Ik heb enorm veel gehad aan ergotherapie en PMT, beiden hebben me laten inzien wat ik doe, hoe ik handel en hoe ik dat kan verbeteren zodat ik meer kan met dezelfde hoeveelheid energie en hoe ik mijn plannen al tijdig kan bijstellen om te voorkomen dat ik over mijn grenzen ga. Bij PMT kijk je ook naar waarom doe ik dit alleen bijvoorbeeld terwijl ik ook om hulp kan en mag vragen (ook een lastige, maar heel belangrijke). Je hoeft niet alles zelf te doen. Of je kijkt naar hoe kan ik deze taak wel doen maar met minder energie.

Hier een paar filmpjes, gaat over energieverdeling en mensen met ernstig astma, maar eigenlijk geldt dit voor elke tijdelijke of chronische aandoening.

https://youtu.be/15F-cq5t1Xw
https://youtu.be/YLCIEL2Ot9M
https://youtu.be/DXsS11yLPIs
https://youtu.be/TQX3vKO1G-U

Als u nog vragen heeft stel ze gerust mag eventueel ook via pb, hopelijk helpt dit ook een beetje.
Echt heel veel succes🍀💖 ik weet hoe pittig het is om die omslag te moeten maken en het zal wellicht met vallen en opstaan gaan en dat is niet erg. Bij twijfel vraag om hulp

Login of registreer om te reageren
04-06-2022 om 18:57 uur

Bedankt Ncckie! Is wel iets wat ik me aan moet leren.

Login of registreer om te reageren