draagbare saturatie monitor met alarm en zonder vingertop sensor

18-06-2022 om 18:31 uur

Mijn moeder zit in een verpleeghuis en heeft oa copd en krijgt zuurstof via een neusbril,
het gebeurd echter regelmatig dat ze haar neus snuit of in haar slaap per ongeluk haar neusbril afzet en dus lange tijd zonder zuurstof zit, dan vinden ze haar soms uren later met een saturatie die gevaarlijk laag is (ze heeft er zelfs al een hersenbeschadiging aan over gehouden)

Maar iedereen zegt dat er niets is dat continue haar saturatie in de gaten kan houden, maar waarbij ze ook nog mobiel is en die niet te belemmerend is. (een sensor op de vingertop, voorhoofd of oorlel is ook niet de oplossing)

weten jullie iets?

Login of registreer om te reageren
18-06-2022 om 22:04 uur

Hallo Landlord,
Op internet heb ik gezocht naar: "welke saturatiemeters zijn er."
Hier vond ik een saturatie meter die lijkt op een polshorloge en lange termijn monitoring moet kunnen doen met ook een alarmeringssysteem. .Deze zou dan op de werktelefoon van de zorg aangesloten moeten kunnen worden.
Informeer bij de longverpleegkundige of men deze kent en of het inderdaad zo werkt.
https://www.vipermedical.nl/contec-pulse-oximeter-saturatiemeter-cms50f
Succes met het zoeken naar een goede werkzame oplossing.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
19-06-2022 om 07:36 uur

Ik heb ook ff mee gekeken, en ook naar de reviews van de bovengenoemde type, maar lees dat het bandje, waar mee je die om doet niet echt heel handig is. Mijn Advies is, op google ff goed zoeken, of idd even met een longverpleegkundige overleggen voor een betere oplossing.
Heel veel succes!

Login of registreer om te reageren
19-06-2022 om 10:42 uur

Beste Landlord,

Smartwatch fabrikanten proberen je saturatie te meten op basis van je pols, maar dit is bij mijn weten nog steeds heel onnauwkeurig. Het beste wat ik gevonden heb, is een saturatiemeter van viatom. Voor ‘s nachts is dit misschien voor je moeder ook iets, voor overdag waarschijnlijk niet. De meting gebeurt wel nog steeds aan je vinger, maar niet de vingertop. Het trilt als je saturatie te laag is, maar geeft wel geen alarm naar de app. Je kan wel realtime de saturatie bekijken in de app. Ik weet niet hoe goed je moeder nog is, maar misschien kan ze nog leren dat als het trilt, ze actie moet ondernemen.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
19-06-2022 om 17:45 uur

Viatom had ik ook al gevonden, vooral die vingersensor spreekt me aan,

https://trendmedic.de/en/checkme-o2-max-wrist-pulse-oximeter

https://trendmedic.de/en/babyo2-s2-baby-oxygen-monitor

Een combinatie tussen deze twee zou ideaal zijn, al zijn de ervaringen met het basisstation niet allemaal even goed.

De longverpleegkundige snapt het probleem maar, ze komen nu alleen met het idee om de neusbril vast te plakken (maar als ze haar neus wil snuiten dan zal ze iemand moeten roepen, niet echt een oplossing lijkt me)

Login of registreer om te reageren
19-06-2022 om 19:14 uur

Dat lijkt mij niet eens prettig. Het idee alleen al! Nee, er zou echt wel een betere oplossing zijn lijkt mij? Is U iets vind waar u een goed gevoel bij heb, probeert u die toch?

Login of registreer om te reageren
22-06-2022 om 14:04 uur

Beste,

Ik denk dat er niet in eerste instantie gekeken moet worden naar mogelijkheden om de saturatie te monitoren, maar naar hoe u moeder het beste de zuurstof ik kan houden.

De zuurstofleverancier kan daar ook over meedenken met u.

?Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om de zuurstofbril vast te plakken op de wangen met een tapeje of de sluiting van de zuurstofbril niet onder op de kin te doen, maar achter het hoofd.

Misschien is er de mogelijkheid dat ze elk uur even bij haar gaan kijken of een camera plaatsen.

Hopelijk kunt u wat met deze adviezen.

Met vriendelijke groet,

Miriam Hoogendijk
Longconsulent

Login of registreer om te reageren
26-06-2022 om 13:39 uur

Helaas gaat er regelmatig iets fout waardoor monitoren juist een extra vangnet is,

De zuurstofleverancier is juist niet meedenkend en wil alleen praten met het verpleegtehuis en niet met de klanten.

Vastplakken is juist geen optie, want dan kan mijn moeder niet zelf haar neus snuiten bijvoorbeeld.

Ze checken al regelmatig, maar dat is helaas niet continue te doen oa doordat mijn moeder graag haar deur dicht houdt om niet gestoord te worden door continue langslopen mensen.

een camera plaatsen is natuurlijk een optie, maar is een veel grotere inbreuk op haar privacy dan een zuurstof monitor met alarm.

In mijn optiek zou juist monitoring de eenvoudigste en vriendelijkste optie zijn,
ook al omdat er helaas nog meer fouten worden gemaakt door personeelsgebrek of onkundig personeel.

(ik noem hier juist geen namen omdat dat vaak averrechts werkt als je mensen tegen de haren instrijkt en op hun fouten aanspreekt (ook al is het alleen bedoeld om te verbeteren en de kwaliteit van leven te verhogen ipv ze af te zeiken)

we zitten er sterk aan te denken om de checkme o2 max aan te schaffen, maar in nederland heb ik nog geen leverancier gevonden, dus zou het via duitsland moeten.

Login of registreer om te reageren
26-06-2022 om 14:06 uur

Er zijn toch ook saturatie meters die ze aan je oor kunnen plakken of aan je vinger, ik heb zelf weleens een nachtmeting, dan wordt dit ook vast geplakt, ook zo'n rubberen dopje als saturatie meter aan vinger blijft beter zitten.
Ivm zuurstof uit doen is misschien een masker beter, die vergeet ze misschien minder op te zetten, in een ziekenhuis is er toch ook alarmering mogelijk wanneer de saturatie teveel zakt met monitor, moet toch een oplossing voor kunnen zijn.
Lastig is het zeker, sterkte met uw moeder 🍀

Login of registreer om te reageren
26-06-2022 om 21:55 uur

Ik heb de check me o2 en voor ‚s nachts is dit zeker een goede oplossing als je moeder goed genoeg is om te reageren op een alarm. De meter kan je moeder ook wakker maken als haar saturatie te laag is. Als je je vinger teveel beweegt, is de meting niet meer nauwkeurig. Overdag maakt dit de meter minder nuttig.

Login of registreer om te reageren