Longaanval en dan...?

26-06-2022 om 18:05 uur

Een week of 3 geleden heb ik tijdens mijn vakantie een longaanval gehad. Ben hiervoor opgenomen in een ziekenhuis aan de andere kant van Nederland en na een dag of 4 mocht ik naar huis.
Maar eerlijk gezegd is er veel langs me heen gegaan en ik heb geen flauw idee hoe het nu verder gaat. Ik merk dat ik zwabberbenen heb, heel snel moe ben en gewoon niet meer kan wat ik eerst wel kon.
Op mijn verzoek is er wel een brief naar de longarts in het ziekenhuis van mijn eigen woonplaats gestuurd maar de wachtlijst is een week of 10.
Wie heeft er ervaring met een longaanval en hoe lang duurt het herstel, wat kan ik doen om weer op mijn oude niveau te komen en wat kan ik beter laten?
Ik hoop hier wat antwoorden te vinden.
Grtz Annemieke

Login of registreer om te reageren
26-06-2022 om 18:10 uur

Heb je ook een longverpleegkundige? Waarschijnlijk kan je die wel op kortere termijn spreken om advies te vragen waar je nu goed aan doet.

Login of registreer om te reageren
26-06-2022 om 18:24 uur

Heftig hoor. Wat Daantje al vertelde, daar sluit ik mij ook aan, idd ff kijken of je in vcontact kunt komen met een longverpleegkundige in de buurt, want 10 weken vind ik ook idd best lang, zeker als je pas een longaanval hebt gehad, en daar nog van moet herstellen. En dat herstellen kan idd best wel een tijdje duren, maar das ook per persoon veschillend, ik heb ergens gelezen dat het best wel een week of 6 kan duren, maar zeker weten doe ik het niet. Beterschap en ik hoop dat je gouw terecht kunt.

Login of registreer om te reageren
27-06-2022 om 05:40 uur

Voor herstel van een longaanval is al veel geschreven op dit forum. Helaas doet de zoekfunctie het niet meer. Maar je kunt ook de topics doorscrollen en kijken of je iets tegenkomt hierover.

In ieder geval: je mag er rustig 6-8 weken uittrekken. Uiteraard is dat per persoon verschillend. Maar dit is wel waar je rekening mee mag houden.
Of je op je oude niveau terugkeert, hangt van je longziekte af. Bij astma in principe altijd (uitzonderingen heb je altijd, maar dat zijn ook echt uitzonderingen), bij COPD in principe (net) niet helemaal meer. Voor andere longziektes weet ik het niet.

Als je over 8 weken nog onvoldoende herstelt bent, kun je een longfysio raadplegen.
Tot die tijd gewoon per week langzaam opbouwen en rust nemen, veel rust. Wel voldoende bewegen daarbij. Rustig wandelen of fietsen, en beginnen met kleine stukjes. Hou er altijd rekening mee dat je nog terug moet, dus als je bij wijze van spreke bij de de eerste lantaarnpaal twijfelt, dan ga je terug. Zit er meer in, dan loop je de volgende dag tot de tweede lantaarnpaal.

Als je tien weken wachten te lang vindt, voor het eerste consult bij je longarts, dan kun je ook af en toe de poli bellen of er iemand uitvalt. Soms heb je geluk en kun je eerder terecht.

Beterschap en succes met herstel.

Login of registreer om te reageren
28-06-2022 om 18:18 uur

Ik heb een longverpleegkundige maar die werkt al een hele tijd niet schijnbaar. Had ruim 4 maanden geleden al om een afspraak gevraagd.
Omdat ik niet in mijn eigen woonplaats in het ziekenhuis heb gelegen duurt het allemaal iets langer en ik had nog geen longarts.

En ja, goed idee om zelf nog eens te bellen. Ga ik doen!

Login of registreer om te reageren
29-06-2022 om 11:34 uur

Hallo Annemieke64,

In je verhaal mis ik helemaal de huisarts.
Als ik het goed begrijp heb je nog geen longarts, dus dat een longverpleegkundige niet reageert op je telefoontje kan ik wel begrijpen. De longverpleegkundige kan geraadpleegd worden door patiënten van één van de longartsen waarvoor zij werkt. Je kunt dus niet zomaar komen aanwaaien zonder een bestaande patiënt te zijn.
Als ik jou was zou ik me eerst melden bij je huisarts en die huisarts een afspraak laten maken met een longarts. Zo'n huisarts legt meer gewicht in de schaal dan jij en kan de wachttijd van 10 weken wellicht behoorlijk verkorten. Je huisarts moet bovendien toch ook op de hoogte zijn van je ziekenhuis uitstapje ?

Wat het herstel na een longaanval betreft ben ik het zeer met de lantaarnpaal-therapie van @Suus01 eens.
Elke dag een stukje verder.
Ik heb zelf enkele jaren geleden een longaanval gehad en mij is bijgebleven dat je eenmaal weer thuis jezelf afvraagt: waar ben ik eigenlijk en wat is er gebeurd. Je hebt dus een poosje nodig om weer tot jezelf te komen. Verder moet je toch ook weer vertrouwen in je longen zien te krijgen en dat duurt ook weer even.
En tenslotte; je bent gestopt met roken en dat geeft een poos het gevoel dat je wat mist.
Houd het niet roken overigens strak vol. Ben je er eenmaal (geestelijk) vanaf dan zal je merken dat roken je werkelijk tot een slaaf heeft gemaakt.
Als je niet meer rookt kun je onder andere zomaar argeloos naar buiten lopen zonder te denken heb ik wel vuur bij me, heb ik wel wat te roken bij me etc.

In ieder geval veel succes. Vragen zijn natuurlijk altijd welkom.

Login of registreer om te reageren
29-06-2022 om 11:35 uur

Dat zijn al mooie stapjes vooruit zou ik zeggen. Hopelijk komt daar ook dan iets positiefs uit. ;)

Login of registreer om te reageren