Medicatie afbouwen icm peakflowmeter

01-07-2022 om 09:50 uur

Hoi,
Ik ben een man van 38 jaar die veel sport en een gezonde levenstijl heeft (niet roken en of drinken en gezonde bmi)
Ik heb lichte astma, tiffanaux van 64 zonder puffer en 68 na puffer.
Ik merk echter weinig van mijn astma en ook weinig van de medicatie die ik hiervoor neem (1x1 spiromax per dag).
Nu wil ik dit gaan afbouwen (in overleg met de dokter, die zegt je kunt het proberen), maar vind het ook een beetje tricky om zomaar opeens te stoppen.

Nu gebruik ik al een tijdje de peakflowmeter nu ik stabiel ben, ik blaas dagelijks rond 10.00 tussen de 600 en 650 op de meter (hoogste ooit is 660 en 670 is normaal voor mijn lengte/gewicht).

Nu wil ik dus de spiromax 1x per 2 dagen gaan pakken, en met de peakflowmeter bewaken of ik de waarde tussen 600 en 650 wel blijf halen. Dit 2 weken stabiel houden en dan 1x per 3 dagen enz, enz.

De voornaamste reden is dat ik toch iedere dag medicijnen neem, die misschien wel niet nodig zijn aangezien ik niet echt verschil merk.

Iemand suggesties of dit een goed idee is?

Login of registreer om te reageren
01-07-2022 om 10:49 uur

Afbouw hangt van je huidige dagdosering af.
Van die dagosering haal je normaal gesproken iedere 4 weken 2 doseringen af. Als je die stap te groot vindt, dan bouw je af met iedere 2 weken 1 dagdosering minder.

Als controle vooral voelen hoe het gaat.
Als je in een goede periode zit, zoals je nu (anders bouw je tenslotte niet af), dan hoef je de piekflow sowieso maar 1x per week te blazen. En dan ook nog in de avond.
De piekowmeter kan een nuttig hulpmiddel zijn voor je zelfmanagement. Maar het schiet zijn doel voorbij als dat je focus is of het goed of slecht gaat. Dan kun je hem beter aan de kant leggen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
01-07-2022 om 11:56 uur

Medicatie er af door peakflow meting ken ik niet.
Zou je dit willen dan altijd overleggen met de arts. Die kent jou en je astma/medicatie
Succes!

Login of registreer om te reageren
01-07-2022 om 12:19 uur

Nou, mijn dagdosering is dus maar 1x in de ochtend. Dus per dag kan er niets af, daarom wil ik nu naar om de dag. Ik begrijp dat de peakflow niet ideaal is, maar het is denk ik beter als niets ( ik kan niet iedere 2 weken een spirometrie blazen bij de huisarts).
En natuurlijk, als ik het echt benauwd ga krijgen moet ik toch weer terug.

De arts gaf aan je kunt het proberen om te stoppen met de medicatie (mede omdat ik toch niet veel verschil voel), merk je dat het slechter gaat dan pak je hem weer.

Login of registreer om te reageren
01-07-2022 om 13:07 uur

Je lijkt onzeker te zijn over afbouwen, of weinig of geen ervaring ermee te hebben. Klopt dat? Als dat zo is, kun je beter je arts om instructie vragen.

Om de dag zou ik met puffers nooit doen. Dan krijg je een heel fluctuerende bloedspiegel lijkt me. En een erg grillig beloop van je klachten, als ze er wel blijken te zijn. Dan weet je straks nog steeds niet of je zonder kunt. Want dat is wat je wil weten.

Mijn artsen zeggen altijd: hou het simpel. Dus in jouw geval: gewoon stoppen. Piekflowmeter in de kast. Juli en augustus vakantie houden en genieten van het weer. Als het slechter gaat, merk je dat vanzelf en handel je naar wat je met je arts hebt afgesproken. Daar heb je geen piekflowmeter voor nodig.

Login of registreer om te reageren
01-07-2022 om 13:24 uur

Als je wil afbouwen met een combi medicijn, kan je dan niet overleggen of je over kan op alleen de ontstekingsremmer zonder de langwerkende luchtwegverwijder?

Login of registreer om te reageren
01-07-2022 om 15:03 uur

Mijn Tip zou zijn, toch wel onderhoud medicatie blijven gebruiken, ook al merk je weinig verschil.
Dit juist om (zwaardere) aanvallen te voor komen, en dat je misschien zonder je het in de gaten hebt, je astma versterkt! En afbouwen idd altijd in overleg doen met een arts en niet zelf zo maar afbouwen.
Succes!

Login of registreer om te reageren
01-07-2022 om 16:29 uur
Reactie op cris99

De arts gaf aan je kunt het proberen om te stoppen met de medicatie (mede omdat ik toch niet veel verschil voel), merk je dat het slechter gaat dan pak je hem weer.

dat lijkt me een helder advies ;-)
waarschijnlijk hou je ventolin of id in de tas voor als je je wel benauwd voelt

Login of registreer om te reageren
01-07-2022 om 17:18 uur

Het stukje wat Emsepems citeert, heb ik onvoldoende gelezen.
Dat advies kun je inderdaad prima volgen. Zelfs als je geen luchtwegverwijder als noodmedicatie achter de hand hebt.

Login of registreer om te reageren