Terugkerende klachten na 20 jaar klachtenvrij

04-07-2022 om 16:11 uur

Hallo allemaal ,

Vroeger als kind zijnde veel klachten gehad van astma. In de loop der jaren eigenlijk ' overheen' gegroeid en nooit geen klachten meer gehad. Ben momenteel 29 jaar.

Wel zo dom geweest om 13 jaar lang een pakje per dag te roken. Hier ben ik dan nu ook mee gestopt.

Klachten zijn begonnen met een brandend gevoel bij het borstbeen en slijm ophoesten.

Inmiddels sinds een week weer last van benauwdheid en snel buiten adem. Echter niet de hele dag door. In het begin ben ik even benauwd , maar bij zware werkzaamheden trekt dit na een aantal minuten weer weg. Heb ook geen last meer van hoesten met of zonder slijm. Wel nog vaker een vervelend brandend gevoel bij het borstbeen. Voornamelijk bij diep inademen.
Hiervoor heb ik salbutamol gekregen , heb alleen niet het idee dat deze erg goed helpt.
Volgens de HA waren de longen schoon en was er dan ook geen sprake van een longontsteking

Morgen heb ik een longfunctie test om e.e.a uit te sluiten. Ben toch wel wat gespannen en maak mij grote zorgen om COPD.

Zouden bij copd de klachten niet continue aanwezig moeten zijn?
Kan de astma dan toch terug gekomen zijn?

Mochten jullie tips of ideeen hebben , dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
04-07-2022 om 16:26 uur

Misschien ook nog goed om erbij te vermelden.

Mijn algemene conditie is ronduit slecht te noemen en mijn bmi is 28.5 dus ook best wat overgewicht

Login of registreer om te reageren
04-07-2022 om 16:39 uur

Hoi Jack,

Als je echt astma had is het nooit weg geweest maar al die tijd onder controle geweest, je kan namelijk niet over astma heen groeien wat men vroeger wel dacht. Dus het is heel goed mogelijk dat je astma weer actief is, waarschijnlijk groter dan dat je nu al copd hebt gezien je leeftijd, maar eerst de uitslagen afwachten zou ik zeggen.
Wat je wel al kan doen is bijhouden wanneer je welke klachten hebt, wat eventuele invloeden zijn zoals weer (temperatuur, luchtvochtigheid, zonnig/regen/sneeuw), luchtjes (houtrooklucht, bbq, parfum, noem het maar op), huisdieren oid. Dan heb je een overzichtje waarmee een diagnose bevestigd of ontkracht kan worden.

Mocht er uit de eerste test niks komen, dan kan een histamineprovocatietest altijd nog een optie zijn, liefst wel zonder dat je corticosteroïden gebruikt omdat dit de resultaten kan beïnvloeden (de corticosteroïden remmen de ontsteking en daardoor reageer je minder heftig dus kan het zijn dat je later of te weinig reageert om een goede diagnose te stellen) maar dit is vooruitlopen op de zaken.
Ben btw een leeftijdsgenootje met ernstig astma.

Je zou zelf aan je conditie kunnen werken, daarbij luisterend naar je lichaam door gewoon simpel te beginnen met wandelen of fietsen en dat uitbreiden, daarnaast zijn er ook verschillende apps met oefeningen die je zelf zo leuk kan maken als je wil. Of zoeken naar een sport die jij leuk vindt en bij je past. Een goede conditie en die onderhouden is met één longaandoening wel verstandig namelijk. Vooral je grote spiergroepen ook trainen voor de zuurstofvoorziening.
Niet bedenken van oh ik wil dat wel doen, bijvoorbeeld basketballen en direct extreem fanatiek van slag gaan (zo iemand ben ik😅), dat helpt niet.

Maar ik zou eerst afwachten wat de diagnose is en stel het is astma of copd dan wellicht een fysio raadplegen voor advies. Wandelen en/of fietsen kan je natuurlijk wel al oppakken.

Succes en hoop dat je snel duidelijkheid hebt en ook snel geen klachten meer, al kan het instellen van medicatie wel even duren als dat nodig is!

Login of registreer om te reageren
04-07-2022 om 17:15 uur

Bedankt voor je bericht Nckiie.

Goede tips , ga ik zeker bijhouden.
Corticosteroiden heb ik ook nog niet gekregen ivm longfunctie. Volgens de HA mocht je dan 6 weken geen test doen.

Wandelen ben ik sinds enkele weken geleden mee begonnen. Na een flink stuk wandelen ook helemaal geen klachten meer , dus dat doet wel goed. klinkt trouwens bekend. Meteen voor het uiterste willen gaan. Blijft toch een dingetje hé😃.

Hopelijk zijn de klachten bij jou onder controle.

Mocht er morgen iets uitkomen , zal ik dat hier posten.

Bedankt en fijne avond.

Login of registreer om te reageren