COPD/ ASTMA?

16-07-2022 om 21:55 uur

Een goedenavond allemaal, ben nieuw hier en heb een aantal vragen.. hopelijk krijg ik hier wel antwoord op en kan ik er iets mee gaan doen.

Ik ben Armin ben 17 jaar” de laatste maanden merk ik bij mezelf: dat ademhalen minder goed lukt en zwaar is, ik dacht ach het is niet echt iets ergs.. totdat ik 3 maanden geleden moeite had met lopen, maar helaas kwam snel ook moeite bij traplopen, praten, ademen en noem maar op.
Ik had in het begin ventolin maar die werkt voor geen meter” daarna kreeg ik NEXThaler 100/2? Ook dat helpte minder en kreeg er trillende handen van. Nu gebruik ik Bretaris Genuair voor COPD? Ik heb 2 weken geleden een longfunctie onderzoek gedaan, ik dacht eindelijk ze gaan een diagnose vaststellen na al die tijd, maar helaas kreeg ik te horen dat ze geen conclusie konden trekken? Ik vind dit heel appart” ze heeft doorverwezen naar een kinderarts in het ziekenhuis voor verdere onderzoek. Is het zo moeilijk om te zien wat ik heb?
Ik probeer te sporten en loop regelmatig naar buiten alleen ik word moe, merk helaas niet dat het qua conditie beter gaat.. zou eerder “ slechter zeggen..
COPD komt zelf vaak in familie” maar ik zou niet zeggen dat een 17 jarige COPD heeft?

Iemand die hier meer over weet en mij kan helpen? Alvast Bedankt!

Login of registreer om te reageren
17-07-2022 om 00:43 uur

Welkom Arminn.

Joh, wat rot, de moeite met ademhalen die je ervaart. En dan inmiddels ook moeite met traplopen, praten, enzovoort. Daar ben je nog veel te jong voor.
Een hoop onzekerheden ook, als ik het zo lees. Lastig, lijkt me.
Ik hoop dat ik je met mijn antwoord iets vooruit kan helpen.

Je zegt dat Ventolin voor geen meter hielp. Hoe weet je dat zo zeker?
Heb je instructie gekregen om thuis te controleren of Ventolin werkt? Of kwam dat naar voor tijdens je longfunctie, dat Ventolin niet werkt?
Overigens is trillende handen een veelvoorkomende bijwerking van Ventolin.

COPD op 17-jarige leeftijd kan in theorie, voor zover ik weet. Maar dat is uiterst, uiterst zeldzaam.

Astma is voor artsen een erg lastige diagnose om te stellen. Zeker voor huisartsen.
Er kunnen jaren overheen gaan voordat de diagnose astma juist wordt vastgesteld. Zelfs longartsen hebben soms moeite met het stellen van deze diagnose, zo moeilijk kan het soms zijn.
Daardoor kun je dus, zeker als een huisarts je niet verwijst naar het ziekenhuis, jaren onterecht wel of geen medicijnen gebruiken. Met alle gevolgen van dien. Dat wil je niet.
Dus eigenlijk denk ik: ben maar blij met zo'n alerte huisarts die jou zo snel doorstuurt. Want zeker op jouw leeftijd is het belangrijk dat een diagnose zorgvuldig, op tijd, en juist gesteld wordt.

Nu maar rustig afwachten tot de kinderarts je meer kan vertellen. Want er kunnen ook nog heel veel andere oorzaken zijn van je klachten.
Ik hoop dat je snel terecht kunt en je dus snel meer weet over wat er speelt.

Tot die tijd lekker blijven bewegen en sporten. Dat is voor iedereen goed. En in het bijzonder voor longpatiënten (als je dat straks inderdaad blijkt te zijn). Natuurlijk wel je grenzen in acht nemen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
17-07-2022 om 08:22 uur

Ik wil der graag ook nog even bij vermelden, als toevoeging als bijwerkingen van ventolin, dat je er ook hartkloppingen bij kunt krijgen, maar das onschuldig maar wel vervelend, dus hoop dat ik je daar mee ook beetje je onrust breng, want dit gaat van zelf wel weer over, zodra je lichaam er aan is gewent. Overigens, kan ik een beetje vertellen, dat het bij mij ook best wel een aantal jaren over heen ging voor ik de diagnose astma kreeg. En voel je vrij om vragen te stellen. Ook kun je eventueel als je die hebt, 1 vraag per bericht stellen aan een deskundige, in dat topic. Verder wens ik je heel veel sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren
17-07-2022 om 10:10 uur
Reactie op Suus01

Welkom Arminn.

Joh, wat rot, de moeite met ademhalen die je ervaart. En dan inmiddels ook moeite met traplopen, praten, enzovoort. Daar ben je nog veel te jong voor.
Een hoop onzekerheden ook, als ik het zo lees. Lastig, lijkt me.
Ik hoop dat ik je met mijn antwoord iets vooruit kan helpen.

Je zegt dat Ventolin voor geen meter hielp. Hoe weet je dat zo zeker?
Heb je instructie gekregen om thuis te controleren of Ventolin werkt? Of kwam dat naar voor tijdens je longfunctie, dat Ventolin niet werkt?
Overigens is trillende handen een veelvoorkomende bijwerking van Ventolin.

COPD op 17-jarige leeftijd kan in theorie, voor zover ik weet. Maar dat is uiterst, uiterst zeldzaam.

Astma is voor artsen een erg lastige diagnose om te stellen. Zeker voor huisartsen.
Er kunnen jaren overheen gaan voordat de diagnose astma juist wordt vastgesteld. Zelfs longartsen hebben soms moeite met het stellen van deze diagnose, zo moeilijk kan het soms zijn.
Daardoor kun je dus, zeker als een huisarts je niet verwijst naar het ziekenhuis, jaren onterecht wel of geen medicijnen gebruiken. Met alle gevolgen van dien. Dat wil je niet.
Dus eigenlijk denk ik: ben maar blij met zo'n alerte huisarts die jou zo snel doorstuurt. Want zeker op jouw leeftijd is het belangrijk dat een diagnose zorgvuldig, op tijd, en juist gesteld wordt.

Nu maar rustig afwachten tot de kinderarts je meer kan vertellen. Want er kunnen ook nog heel veel andere oorzaken zijn van je klachten.
Ik hoop dat je snel terecht kunt en je dus snel meer weet over wat er speelt.

Tot die tijd lekker blijven bewegen en sporten. Dat is voor iedereen goed. En in het bijzonder voor longpatiënten (als je dat straks inderdaad blijkt te zijn). Natuurlijk wel je grenzen in acht nemen.

Succes!

Reactie op Suus01

Welkom Arminn.

Joh, wat rot, de moeite met ademhalen die je ervaart. En dan inmiddels ook moeite met traplopen, praten, enzovoort. Daar ben je nog veel te jong voor.
Een hoop onzekerheden ook, als ik het zo lees. Lastig, lijkt me.
Ik hoop dat ik je met mijn antwoord iets vooruit kan helpen.

Je zegt dat Ventolin voor geen meter hielp. Hoe weet je dat zo zeker?
Heb je instructie gekregen om thuis te controleren of Ventolin werkt? Of kwam dat naar voor tijdens je longfunctie, dat Ventolin niet werkt?
Overigens is trillende handen een veelvoorkomende bijwerking van Ventolin.

COPD op 17-jarige leeftijd kan in theorie, voor zover ik weet. Maar dat is uiterst, uiterst zeldzaam.

Astma is voor artsen een erg lastige diagnose om te stellen. Zeker voor huisartsen.
Er kunnen jaren overheen gaan voordat de diagnose astma juist wordt vastgesteld. Zelfs longartsen hebben soms moeite met het stellen van deze diagnose, zo moeilijk kan het soms zijn.
Daardoor kun je dus, zeker als een huisarts je niet verwijst naar het ziekenhuis, jaren onterecht wel of geen medicijnen gebruiken. Met alle gevolgen van dien. Dat wil je niet.
Dus eigenlijk denk ik: ben maar blij met zo'n alerte huisarts die jou zo snel doorstuurt. Want zeker op jouw leeftijd is het belangrijk dat een diagnose zorgvuldig, op tijd, en juist gesteld wordt.

Nu maar rustig afwachten tot de kinderarts je meer kan vertellen. Want er kunnen ook nog heel veel andere oorzaken zijn van je klachten.
Ik hoop dat je snel terecht kunt en je dus snel meer weet over wat er speelt.

Tot die tijd lekker blijven bewegen en sporten. Dat is voor iedereen goed. En in het bijzonder voor longpatiënten (als je dat straks inderdaad blijkt te zijn). Natuurlijk wel je grenzen in acht nemen.

Succes!

Reactie op Suus01

Welkom Arminn.

Joh, wat rot, de moeite met ademhalen die je ervaart. En dan inmiddels ook moeite met traplopen, praten, enzovoort. Daar ben je nog veel te jong voor.
Een hoop onzekerheden ook, als ik het zo lees. Lastig, lijkt me.
Ik hoop dat ik je met mijn antwoord iets vooruit kan helpen.

Je zegt dat Ventolin voor geen meter hielp. Hoe weet je dat zo zeker?
Heb je instructie gekregen om thuis te controleren of Ventolin werkt? Of kwam dat naar voor tijdens je longfunctie, dat Ventolin niet werkt?
Overigens is trillende handen een veelvoorkomende bijwerking van Ventolin.

COPD op 17-jarige leeftijd kan in theorie, voor zover ik weet. Maar dat is uiterst, uiterst zeldzaam.

Astma is voor artsen een erg lastige diagnose om te stellen. Zeker voor huisartsen.
Er kunnen jaren overheen gaan voordat de diagnose astma juist wordt vastgesteld. Zelfs longartsen hebben soms moeite met het stellen van deze diagnose, zo moeilijk kan het soms zijn.
Daardoor kun je dus, zeker als een huisarts je niet verwijst naar het ziekenhuis, jaren onterecht wel of geen medicijnen gebruiken. Met alle gevolgen van dien. Dat wil je niet.
Dus eigenlijk denk ik: ben maar blij met zo'n alerte huisarts die jou zo snel doorstuurt. Want zeker op jouw leeftijd is het belangrijk dat een diagnose zorgvuldig, op tijd, en juist gesteld wordt.

Nu maar rustig afwachten tot de kinderarts je meer kan vertellen. Want er kunnen ook nog heel veel andere oorzaken zijn van je klachten.
Ik hoop dat je snel terecht kunt en je dus snel meer weet over wat er speelt.

Tot die tijd lekker blijven bewegen en sporten. Dat is voor iedereen goed. En in het bijzonder voor longpatiënten (als je dat straks inderdaad blijkt te zijn). Natuurlijk wel je grenzen in acht nemen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
17-07-2022 om 10:10 uur
Reactie op Suus01

Welkom Arminn.

Joh, wat rot, de moeite met ademhalen die je ervaart. En dan inmiddels ook moeite met traplopen, praten, enzovoort. Daar ben je nog veel te jong voor.
Een hoop onzekerheden ook, als ik het zo lees. Lastig, lijkt me.
Ik hoop dat ik je met mijn antwoord iets vooruit kan helpen.

Je zegt dat Ventolin voor geen meter hielp. Hoe weet je dat zo zeker?
Heb je instructie gekregen om thuis te controleren of Ventolin werkt? Of kwam dat naar voor tijdens je longfunctie, dat Ventolin niet werkt?
Overigens is trillende handen een veelvoorkomende bijwerking van Ventolin.

COPD op 17-jarige leeftijd kan in theorie, voor zover ik weet. Maar dat is uiterst, uiterst zeldzaam.

Astma is voor artsen een erg lastige diagnose om te stellen. Zeker voor huisartsen.
Er kunnen jaren overheen gaan voordat de diagnose astma juist wordt vastgesteld. Zelfs longartsen hebben soms moeite met het stellen van deze diagnose, zo moeilijk kan het soms zijn.
Daardoor kun je dus, zeker als een huisarts je niet verwijst naar het ziekenhuis, jaren onterecht wel of geen medicijnen gebruiken. Met alle gevolgen van dien. Dat wil je niet.
Dus eigenlijk denk ik: ben maar blij met zo'n alerte huisarts die jou zo snel doorstuurt. Want zeker op jouw leeftijd is het belangrijk dat een diagnose zorgvuldig, op tijd, en juist gesteld wordt.

Nu maar rustig afwachten tot de kinderarts je meer kan vertellen. Want er kunnen ook nog heel veel andere oorzaken zijn van je klachten.
Ik hoop dat je snel terecht kunt en je dus snel meer weet over wat er speelt.

Tot die tijd lekker blijven bewegen en sporten. Dat is voor iedereen goed. En in het bijzonder voor longpatiënten (als je dat straks inderdaad blijkt te zijn). Natuurlijk wel je grenzen in acht nemen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
17-07-2022 om 10:17 uur

Hallo Suus,
Dankjewel voor je bericht. Ik bedoel ik begon met Ventolin ( kleine ronde pufer) hoe ik merkte dat het niet werkte is eenvoudig: ik zag geen verschil als ik het innam of niet. Dus vervolgens weer naar de huisarts gegaan, en die heeft mij toen NEXTHALER 100/2 mg voorgeschreven” en deze werkte beter dan ventolin” ik merkte meteen dat ademen ook beter ging. Maar later had het niet veel effect meer, waarom niet? Dat is voor mij ook een vraag” en naast dat ik er geen effect had had ik trillende handen gekregen van de NEXTHALER. Dus niet van de ventolin. Telkens als ik ren dan is het zo veel dat ik als een hond hijg wat ik nooit doe of heb gedaan? En daarnaast moet ik telkens op adem komen… hoe harder/ sneller hoe langer ik op adem moet komen en dat geef je geen goed
Gevoel. Ik heb ook te veel slijm, ik ben telkens bang als ik slik dat er iets gaat gebeuren’ moet gewoon 2x slikken zodat het doorgaan gaat. Piepen ook bij uitademen wat eerst niet was?
Allemaal ellende Maarja vind het jammer dat ze geen conclusie eruit konden halen bij mijn longtest…

Login of registreer om te reageren
17-07-2022 om 12:19 uur

Het is zeker jammer dat er geen conclusie getrokken kon worden uit jouw longtest. Maar nogmaals: ik denk dat je blij mag zijn met je verwijzing. Zorgvuldigheid boven snelheid, al betekent dat dat je je klachten nog langer moet dragen zonder dat je weet wat de oorzaak kan zijn.

Oké, je merkte dus geen verschil met Ventolin (salbutamol). Dat is altijd lastig. Misschien krijg je via de kinderarts een uitgebreidere longfunctiest. Daarbij zit er misschien één waarbij gemeten wordt of Ventolin wel of geen verandering geeft. Dat is namelijk soms anders dan dat je denkt. Bij astma zou je in principe na Ventolin beter blazen. Maar er zijn ook mensen met astma die hetzelfde blazen, of juist slechter, na Ventolin.

Je schrijft dat je de nexthaler 100/2 voorgeschreven kreeg. Bij puffers heb je diverse apparaatjes, ook wel devices genoemd. Bijvoorbeeld een dosisaerosol, turbuhaler of nexthaler.
Alleen van Foster ken ik een nexthaler. Maar daarvan zijn mij geen doseringen van 100/2 bekend. Dat betekent dat ik geen idee heb om welk medicijn het gaat. Dat is overigens niet relevant voor mij.
Wel kan ik er dit over zeggen.
Als er 100/2 achter staat, dan gaat het in ieder geval om een combinatiemedicijn. Een combinatie van een corticosteroïd (ontstekingsremmer) en een luchtwegverwijder.
Als voorbeeld Foster nexthaler, die ik ken in doseringen van 100/6 en 200/6. Dan is:
- beclometason = 100 microgram of 200 microgram = corticosteroïd
- formoterol = 6 microgram = luchtwegverwijder.

In het algemeen geldt voor heel veel luchtwegverwijders dat trillende handen (of hartkloppingen, wat Scorpiors zei) een veel voorkomende bijwerking is. Dat kan vervelend zijn, maar die bij de meeste mensen verdwijnt die na een half uurtje. En vaak merk je dat als je lijf gewend raakt aan het medicijn, de bijwerking afneemt.
Dan ben je overigens wel minimaal 6 weken verder, want pas dan kun je met redelijke zekerheid zeggen of de betreffende puffer een vermindering van klachten geeft of niet.
Of jouw medicijn trillende handen (tremor) geeft, kun je lezen in de bijsluiter.

Je zegt: "Telkens als ik ren ... hoe harder/ sneller hoe langer ik op adem moet komen". Dat klinkt normaal, in mijn optiek. Hoe zwaarder je inspanning, hoe meer hersteltijd je nodig hebt.
Het kan helpen om op een langzamer tempo te rennen. Of om wat korte pauzes in te lassen. Dan verdeel je je energie beter, en heb je ook minder hersteltijd nodig.

Als je slijm hebt, gebeurt er niks. Niet als je het ophoest, en niet als je het doorslikt. Het is belangrijk dat je het slijm ophoest. Daarmee verwijder je de viezigheid uit je longen. Soms gaat hoesten makkelijk, soms duurt het lang.

Nogmaals succes!

Login of registreer om te reageren
17-07-2022 om 16:19 uur
Reactie op Suus01

Het is zeker jammer dat er geen conclusie getrokken kon worden uit jouw longtest. Maar nogmaals: ik denk dat je blij mag zijn met je verwijzing. Zorgvuldigheid boven snelheid, al betekent dat dat je je klachten nog langer moet dragen zonder dat je weet wat de oorzaak kan zijn.

Oké, je merkte dus geen verschil met Ventolin (salbutamol). Dat is altijd lastig. Misschien krijg je via de kinderarts een uitgebreidere longfunctiest. Daarbij zit er misschien één waarbij gemeten wordt of Ventolin wel of geen verandering geeft. Dat is namelijk soms anders dan dat je denkt. Bij astma zou je in principe na Ventolin beter blazen. Maar er zijn ook mensen met astma die hetzelfde blazen, of juist slechter, na Ventolin.

Je schrijft dat je de nexthaler 100/2 voorgeschreven kreeg. Bij puffers heb je diverse apparaatjes, ook wel devices genoemd. Bijvoorbeeld een dosisaerosol, turbuhaler of nexthaler.
Alleen van Foster ken ik een nexthaler. Maar daarvan zijn mij geen doseringen van 100/2 bekend. Dat betekent dat ik geen idee heb om welk medicijn het gaat. Dat is overigens niet relevant voor mij.
Wel kan ik er dit over zeggen.
Als er 100/2 achter staat, dan gaat het in ieder geval om een combinatiemedicijn. Een combinatie van een corticosteroïd (ontstekingsremmer) en een luchtwegverwijder.
Als voorbeeld Foster nexthaler, die ik ken in doseringen van 100/6 en 200/6. Dan is:
- beclometason = 100 microgram of 200 microgram = corticosteroïd
- formoterol = 6 microgram = luchtwegverwijder.

In het algemeen geldt voor heel veel luchtwegverwijders dat trillende handen (of hartkloppingen, wat Scorpiors zei) een veel voorkomende bijwerking is. Dat kan vervelend zijn, maar die bij de meeste mensen verdwijnt die na een half uurtje. En vaak merk je dat als je lijf gewend raakt aan het medicijn, de bijwerking afneemt.
Dan ben je overigens wel minimaal 6 weken verder, want pas dan kun je met redelijke zekerheid zeggen of de betreffende puffer een vermindering van klachten geeft of niet.
Of jouw medicijn trillende handen (tremor) geeft, kun je lezen in de bijsluiter.

Je zegt: "Telkens als ik ren ... hoe harder/ sneller hoe langer ik op adem moet komen". Dat klinkt normaal, in mijn optiek. Hoe zwaarder je inspanning, hoe meer hersteltijd je nodig hebt.
Het kan helpen om op een langzamer tempo te rennen. Of om wat korte pauzes in te lassen. Dan verdeel je je energie beter, en heb je ook minder hersteltijd nodig.

Als je slijm hebt, gebeurt er niks. Niet als je het ophoest, en niet als je het doorslikt. Het is belangrijk dat je het slijm ophoest. Daarmee verwijder je de viezigheid uit je longen. Soms gaat hoesten makkelijk, soms duurt het lang.

Nogmaals succes!

Login of registreer om te reageren
17-07-2022 om 16:19 uur

Dankjewel voor het duidelijkheid en je reactie. Het is voor nu afwachten.

Login of registreer om te reageren
17-07-2022 om 16:33 uur

Misschien goed om te weten dat medicijnen voor astma of COPD soms ook voor andere ziektes gebruikt worden dan waar ze voor geregistreerd zijn. Ik heb astma en gebruik ook Bretaris. Misschien is je longfunctie voor de huisarts niet goed te beoordelen maar kan de kinderarts er meer over zeggen of aanvullende onderzoeken doen die meer duidelijkheid geven.

Hopelijk weet je gauw waar je aan toe bent

Login of registreer om te reageren
18-08-2022 om 10:13 uur

ik heb copd cold 3 en die pufjes helpen niet zo goed wilde dat er maar eens een pufje dat wel goed zo helpen

Login of registreer om te reageren