Geen astma?

10-08-2022 om 17:27 uur

Hoi!

Vorig jaar heeft de longarts de diagnose allergisch astma gegeven nav klachten en een 'borderline' positieve provocatie test.
Aantal keer prednison gehad bij benauwdheid ondanks puffers.
Nu weer een luchtweginfectie opgelopen, ik vermoed laryngitis(vaker gehad maar dit keer niet naar dokter geweest). Ik heb de longverpleegkundige gebeld omdat ik merkte dat ik korter van adem werd voor advies. De longarts heeft een spirometrie aangevraagd en die heb ik vandaag gehad. Gelukkig voelde ik me vandaag al stuk beter en de test liet weinig anders zien behalve minder longinhoud. Nu zegt de longarts dat ze twijfelt of ik astma heb. Ze heeft me aan de foster 200 gezet vorig jaar. 2x 2 pufjes per dag en salbutomol als ik benauwder ben. De afgelopen dagen heeft de salbutomol me verlichting gegeven maar nu zegt de longarts dat dat niet kan?

De communicatie loopt vanaf het begin al niet lekker. Ze heeft al eens gezegd dat iedereen reageert op een provocatie test. Toen vroeg ik of ik dan toch geen astma heb. Toen zei ze van wel gezien de klachten die ik heb en had.

Nu moet ik stoppen met Foster en nieuwe provocatietest doen. Daar ben ik blij mee want ik heb liever geen astma en foster. Maar ze zei ook dat het een gevoel is dat salbutomol helpt. En dan denk ik dus t zit tussen mn oren al die tijd?

Ik was een heel verhaal aan t ophangen over dat ik reageer ook op houtkachels en rook etc. Verbinding werd verbroken en ze belde me ook niet meer terug. Het was al 18 uur dus ziekenhuis niet meer te bereiken. Dit voelt echt heel erg vervelend en ik voel me niet serieus genomen.

Ik ga dus stoppen met de Foster en over 6 tot 8 weken provocatie test. Ben benieuwd. Ik vind t wel een vreemd verhaal. En ook dat het dus tussen mn oren moet zitten dat ik verlichting heb van salbutomol :S

Is iemand hier bekend met een soortgelijke ervaring?

Login of registreer om te reageren
10-08-2022 om 17:54 uur

Heel vervelend allemaal. Helaas is astma een moeilijke diagnose om te stellen. Astma kent een waaier aan klachten, waarbij iedereen zijn eigen klachtenpalet heeft. En daarmee ook zijn eigen astma.
Het komt dus vaker voor dat de diagnose astma wisselend wel of niet gesteld wordt. Dat kan echt jaren, zo niet tientallen jaren duren. Ik meen dat het gemiddeld zo'n 7 jaar duurt voordat de diagnose astma definitief wel of niet definitief is.

Dat de werking van salbutamol slechts tussen de oren zit kan zowel waar als niet waar zijn.
Soms denk je dat je benauwd bent, maar blijkt er sprake van een benauwd gevoel, of andersom. Een longfunctie wijst dat over het algemeen uit.
Salbutamol kan ook, paradoxaal genoeg, benauwdheid veroorzaken. Dat komt weinig voor, maar het kan. In dat geval blaas is je longfunctie na salbutamol beduidend slechter.

Voor het stellen van de diagnose astma zijn een goede anamnese en goede longfunctie-onderzoeken beide even belangrijk.

Zowel over- als onderdosering zijn beide op lange termijn slecht voor je. Dat wil je niet.
Voor nu zou ik de nieuwe provocatietest afwachten. Mede afhankelijk van dat resultaat kun je aan je longarts een verwijzing vragen naar een expertisecentrum.
Je kunt ook een en ander voorleggen aan je huisarts. Misschien dat hij nog een ander idee heeft.

Succes!

Login of registreer om te reageren
10-08-2022 om 18:55 uur

Bedankt voor je reactie!
Dat is waar wat je zegt. Het blijft een moment opname en op moment van de test was ik ook niet benauwd. Mijn longinhoud was wel minder dan normaal maar dat paste bij het beeld van een luchtweg infectie.

Mijn huisarts is destijds degene geweest die aan astma dacht. Ook omdat allebei Mijn kinderen gevoelig zijn op hun luchtwegen en mijn moeder ernstig astma heeft.

Ik heb hooikoorts en een allergie voor stof/huismijt etc.

De longarts zei wel dat ik niet nu moet stoppen met die puffers maar als die luchtweginfectie is opgeknapt.

Morgen zal ik zelf maar terug bellen naar het ziekenhuis en uitleggen dat ik het niet heel fijn vind, hoe t allemaal gaat..

Login of registreer om te reageren
10-08-2022 om 19:49 uur

Mooi uitgelegd Suus.

Wijs om te bellen Marijke

Login of registreer om te reageren
11-08-2022 om 09:51 uur

Hoi Marijke,

Diagnose van longziektes is best ingewikkeld. Longfuncties zijn momentopnames en de klachten van patiënten zijn subjectief. Maar als je klachten hebt, dan zou ik er echt op aandringen verder uit te zoeken wat er speelt. Het is zeker niet zo dat er op basis van één longfunctie kan geconcludeerd worden dat er niets aan de hand is. En bij mij helpt ook salbutamol ofschoon dit niet uit de longfunctietest komt als ik in rust mij redelijk voel.

Misschien kan je ook je omgeving vragen of zij verschillen opmerken voor en na salbutamol.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
11-08-2022 om 20:17 uur
Reactie op Tamia

Hoi Marijke,

Diagnose van longziektes is best ingewikkeld. Longfuncties zijn momentopnames en de klachten van patiënten zijn subjectief. Maar als je klachten hebt, dan zou ik er echt op aandringen verder uit te zoeken wat er speelt. Het is zeker niet zo dat er op basis van één longfunctie kan geconcludeerd worden dat er niets aan de hand is. En bij mij helpt ook salbutamol ofschoon dit niet uit de longfunctietest komt als ik in rust mij redelijk voel.

Misschien kan je ook je omgeving vragen of zij verschillen opmerken voor en na salbutamol.

Het beste,
Tamia

Bedankt voor je reactie!

Ik heb het mijn huisarts ook wel eens gevraagd. Die zei dat het soms lastig vast te stellen is, wat er precies speelt maar dat als ik merk dat salbutomol werkt, t oke is.

Er is voor mij ook een wereld voor qvar en na. Dit moest ik vanaf oktober 2o20 gebruiken. Ik merkte na 2 weken dat ik minder moe was, meer energie en beter sliep (werd nogal eens wakker met benauwd gevoel, '-'zware' borstkas. Weersveranderingen, houtkachels, rook, bbq, parfum,schoonmaakmiddel. Ook daar reageer ik op. Ik hoef gelukkig niet aan t zuurstof bij wijze van spreken maar ik merk het zeker wel. Nu al enige tijd aan de Foster op advies longarts. Ben benieuwd hoe het gaat als ik stop.

Wel of geen astma, ik wil sowieso graag dat mijn klachten goed onderzocht worden. Vanaf dat ik klein ben kwakkel ik al met luchtwegen.

Login of registreer om te reageren
12-08-2022 om 06:27 uur

Hoi Marijke,

Zuurstof is gelukkig zelden nodig bij astma 😉.

Persoonlijk zou ik echt een dagboek bijhouden over hoe je je voelt en hoeveel salbutamol je gebruikt als je zelf een verbetering ervaarde na de opstart van qvar eenmaal je stopt met de foster. Uiteindelijk wil je je zelf zo goed mogelijk voelen en een goede arts zou naast testen ook rekening moeten houden met jouw gevoel.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
12-08-2022 om 21:11 uur
Reactie op Tamia

Hoi Marijke,

Zuurstof is gelukkig zelden nodig bij astma 😉.

Persoonlijk zou ik echt een dagboek bijhouden over hoe je je voelt en hoeveel salbutamol je gebruikt als je zelf een verbetering ervaarde na de opstart van qvar eenmaal je stopt met de foster. Uiteindelijk wil je je zelf zo goed mogelijk voelen en een goede arts zou naast testen ook rekening moeten houden met jouw gevoel.

Het beste,
Tamia

Goede tip, bedankt Tamia!

Login of registreer om te reageren
06-09-2022 om 06:37 uur

Ik ben nu een aantal weken gestopt met Foster. Ik word moe wakker en heb enorme hoofdpijn. Dit begon binnen 2 weken na het stoppen. Kan dit een klacht zijn die bij 'mijn' astma hoort? Ik herken t van voor ik begon met inhalers. Dit was t eerste wat opknapte nadat ik een aantal jaar geleden met qvar startte via de huisarts

Login of registreer om te reageren
06-09-2022 om 07:05 uur

Moe wakker herken ik. Hoofdpijn niet.
Of het bij jou astma hoort weet ik niet. Met astma is het belangrijk dat je je astma en bijbehorende prikkels goed leert kennen. Anders ga je ad hoc dingen wel of niet doen, of conclusies trekken waardoor je van de regen in de drup komt. Daar ben je niet bij gebaat.
Dus een agenda of dagboek, en daar dagelijks zorgvuldig in steekwoorden je astma-dingen noteren (medicatie, prikkels, het weer, stress, enz).
Dat kost een jaar, want dan pas heb je alle seizoenen gehad.

Los van bovenstaande. Als ik je topic lees, ben je gestopt met Foster in overleg met je longarts. En heb je binnenkort een longfunctie.
Ik dat geval zou ik dat zelf afwachten. Maar als de klachten onoverkomelijk zijn, dan kun je de longarts vragen wat je kunt doen. Voor sommige longfunctie is wel of niet op tijd stoppen met je medicatie wel belangrijk, anders heeft de longfunctie geen zin.

Succes!

Login of registreer om te reageren