Hartkloppingen en COPD na pufje

17-08-2022 om 11:19 uur

Hallo lotgenoten,

Ik gebruik berdosual als pufje naast spiolto! Nu heb ik al voor de tweede keer hevige hartkloppingen! De vorige keer contact opgenomen met mijn longverpleegkundige die aangaf dat dit kon door het gebruik van beide middelen en dat dit overgaat! Ik voel me er echter niet zo prettig bij en ik hoor graag ervaringen van lotgenoten! Dank je wel alvast voor de reactie
Angela

Login of registreer om te reageren
17-08-2022 om 11:59 uur

Hartkloppingen als bijwerkingen komen bij heel veel puffers voor. Ook bij berodual en Spiolto kun je dit als bijwerking ervaren.
Over het algemeen verdwijnt dit na 20-30 minuten. En vaak ook als je eenmaal goed gewend bent aan het middel, wat overigens wel 6-8 weken duurt.
Daarna wil het nog wel voorkomen dat als je de dosering van de puffer ophoogt, de hartkloppingen weer wat terugkomen (hoeft niet), al dan niet tijdelijk.

Het is niks zorgelijks, voor zover ik weet. Als je afleiding zoekt heb je er vaak minder last van, omdat het minder opvalt. Een fysieke activiteit doen helpt vaak ook goed.

Als je de puffer een kans hebt gegeven, en de je de bijwerking toch onoverkomelijk vindt, kun je bij een volgend bezoek je longverpleegkundige of arts vragen om een andere puffer. Maar ook dan geldt een proefperiode van zo'n 8 weken, voor je echt iets kunt zeggen over het effect van de (bij)werking(en) van de puffer.

Succes!

Login of registreer om te reageren