Zijn jullie bekend met regelingen tegemoetkoming mantelzorgers?

24-08-2022 om 08:47 uur

Omdat ik merk dat al de regelgeving een wir war is van zaken die overal anders zijn. Nog even twee tips over de mensen die gebruikmaken van een mantelzorger. Ik weet niet of dit ook per gemeente verschilt!

Mijn man is mijn mantelzorger.

- er is een tegemoetkoming huishoudelijke hulp om de mantelzorger te ontlasten. Je hebt dan om de week recht op 2 uur huishoudelijke hulp. Die dan voor je mantelzorger de zware dingen kan doen. Wij betaalden hier 20€ per maand voor. En het was voor mijn man fijn, even een persoon die even taken deed waar hij niet aan toekomt.
- elk jaar vraag ik het mantelzorgcompliment aan voor mijn man. Hij krijgt dan een cadeaubon van 100€ van de gemeente. Die ik dan natuurlijk soms lekker zelf opmaak😜.

Misschien weten jullie ook nog regelingen toe te voegen?

Groet jippie

Login of registreer om te reageren
24-08-2022 om 09:00 uur

Dit geldt bij ons alleen wanneer de mantelzorger zelf chronisch ziek is, niet om gewoon de mantelzorger te ontlasten, ik heb nu sinds kort hulp ivm chronische ziekte man, ik zou 2 uur per week krijgen maar door personeelstekort is dit 2 uur per 2 weken...en dan nog een hulp die voor het eerst een sopje maakt :)

Het mantelzorgcompliment is ook per gemeente verschillend, hier was dit ooit ook 100 euro, toen 50 euro en nu krijg je een soort kortingbonnen van zaken waar wij nooit iets kopen.
Jammer maar dat zie ik dan nog als extraatje, heb liever goede regelingen...

We hebben hier wel de organisatie: Mee, hier kun je terecht voor vragen en ook voor vervoer indien je partner niet mee kan of zelf in het ziekenhuis ligt, soort bemiddeling is dit dacht ik, zelf nog niet nodig gehad, al wel geïnformeerd.
Toekomst moeten we op voorbereid zijn :)
Ik denk dat" Mee" ook in andere provincies werken maar dat weet ik niet...

Login of registreer om te reageren
24-08-2022 om 13:04 uur

Wij kregen eerst ook een cadeaubon achtig iets van €100, nu is het €40 maar altijd fijn nog dat mijn mantelzorger iets krijgt ter compensatie. Sinds corona is het flink gedaald en ook waar je het kan besteden volgens mij.
Qua huishoudelijke hulp verschilt het ook per gemeente! Als je mantelzorger gezond is dan is er grote kans dat er geen regeling is:(

Ik weet wel dat de regelingen per gemeente verschillen, ook weer veranderen en het vaak onduidelijk is. Bij ons is er een speciaal team voor in de gemeente die erbij kan helpen waar je recht op hebt. Dus dat zou men bij de eigen gemeente kunnen kijken of zoiets er is.

Stichting MEE is landelijk actief dacht ik en zeker ook een aanrader om te kijken

Login of registreer om te reageren
24-08-2022 om 14:50 uur

We moeten op de barikade🙈

Wat denken jullie van de stichting TEGEN!!!

Tegen ongelijke behandeling
Tegen overal andere regels
Tegen overal andere vergoedingen
Tegen houtkachels
Tegen luchtjes in ziekenhuizen
………………………………..
………………………………..
………………………………..

Stem op TEGEN

Aanvullen mag😀

Login of registreer om te reageren
24-08-2022 om 15:19 uur

Liever ben ik voor

Voor schone lucht💪🏻
Voor sigarettenrookvrije lucht helemaal rondom het ziekenhuis
Voor het serieus nemen van klachten van mensen (zeker bij vrouwen, dus ook voor meer kennis mbt vrouwengeneeskunde)
Voor vergoeding van een sitgo vanuit de wmo voor degene die dat nodig heeft💪🏻
En voor duidelijkheid! En veranderingen die wat toevoegen ipv dingen ingewikkelder maken dat niemand het meer snapt😅

Login of registreer om te reageren
24-08-2022 om 16:36 uur

Haha, goed idee @jippie46. Ik ben ook liever voor. Maar ook voor minder papierwinkel. Dus zojuist aangesloten bij de al lang bestaande De Tegenpartij ;-)

Login of registreer om te reageren
24-08-2022 om 17:36 uur

Dat is van lang geleden, de Tegenpartij, was dit niet van koot & de bie :)
Haha ik ben voor meer wijsheid en gelijkheid en tegen tenenkrommende bureaucratie....

Login of registreer om te reageren