eosinofiel astma?

28-08-2022 om 19:17 uur

ik blijf veel klachten houden ondanks astma medicijnen: vermoeidheid die uit mn longen komen, zwakte, constant slijm ophoesten of onproductieve hoest, bijholteontstekingen, kortademigheid.

kan dit eosinofiele astma zijn? ik heb wel eens bloedonderzoek gehad, hadden ze het daar niet al in moeten kunnen zien? hoe is bij jullie de diagnose eosinofiele astma gesteld?

Login of registreer om te reageren
28-08-2022 om 19:19 uur

ventolyn en fluimicil helpt opzich wel om veel klachten te onderdrukken, maar werkt ook niet super.

Login of registreer om te reageren
29-08-2022 om 04:12 uur

Eosinofielastma is te zien in het bloed en/of bij een bepaalde meting de zogenaamde FeNO-meting. Bij mij waren de eosinofielen in het bloed verhoogd en mijn FeNO ondanks dat ik aan de prednison zat op dat moment.

Er zijn veel soorten astma en onder die soorten verschillen de klachten ook echt weer per persoon. De een heeft meer last van slijmproductie, de ander meer van het knijpen van de spieren rondom de vertakkingen. Het is dus niet op basis van je klachten te zeggen welke vorm, maar op basis van bloedonderzoek.

Als je een onproductieve hoest hebt, heb je een droge hoest en geen slijm, jij geeft aan juist wel slijm te hebben. Dit is wel belangrijke informatie voor je arts.

Login of registreer om te reageren
29-08-2022 om 07:21 uur

Klopt wel, wat Nckiie zegt.

Als je bij een huisarts onder behandeling bent, dan is het fenotype eosinofiel, niet-eosinofiel of neutrofiel ook niet relevant.
Dat is het wel voor een longarts. Want het bepaalt voor hem deels welke behandelingen er mogelijk zijn. Als een longarts dat wil weten, zal hij het aanvragen via bloedonderzoek.

Iedereen heeft zijn eigen astma, en dus zijn eigen klachten. Als patiƫnt kun je op basis van klachten niet weten of er sprake is van (niet-)eosinofiel of neutrofiel astma.

Login of registreer om te reageren
29-08-2022 om 08:06 uur

Fenotype is natuurlijk altijd relevant, dat staat los van door wie je behandeld wordt. Fenotype is bepalend voor welke behandeling succesvol kan zijn en welke niet, welke medicatie waarschijnlijk wel zal werken en welke minder effectief zal zijn.

Wanneer je bloedonderzoek hebt gehad en je eosinofielen waren duidelijk verhoogd dan had je dat waarschijnlijk wel gehoord. Tenzij er alleen gekeken is naar ontstekingswaardes om een infectie te bevestigen/uit te sluiten.

Deze vraag kun je het beste stellen aan je eigen behandelaar. Die weet welk onderzoek er gedaan is en kan eventueel vervolgonderzoek inzetten.

Login of registreer om te reageren
29-08-2022 om 09:08 uur

@EmmaW, daar ben ik het grotendeels mee eens. Ik heb het slecht uitgelegd wat ik bedoel, denk ik.
Ik doe een nieuwe poging ten aanzien van het fenotype.

Voor zover ik weet, is het fenotype belangrijk op moment dat je verder bent/komt dan stap 4 in de richtlijn astma. En de longarts als (hoofd)behandelaar in beeld komt.
Dan wordt eventueel van belang of prednisolon onderhoud een optie is, of en welke biologicals een optie zijn, en welke andere behandelingen er mogelijk zijn. Voor zover ik weet zal de longarts dan een mogelijke behandeling in gang zetten. Die al dan niet, meer of minder, overgenomen wordt door een huisarts.
Een huisarts zal daarom niet of niet snel een fenotype laten bepalen, omdat zijn behandelopties niet zo ver reiken.
Hopelijk heb ik nu beter uitgelegd wat ik bedoel?

Maar als je graag je femotype wil weten, kun je dar bij een volgend bezoek altijd voorleggen aan je behandelend arts. Die kan je het vertellen. Of uitleggen waarom het wel of geen goed idee is om te bepalen.

Login of registreer om te reageren