vlierbessensap?

03-09-2022 om 09:46 uur

hoi, ik kreeg van mijn collega de tip om vlierbessensap te gaan drinken omdat het zou helpen bij astma. iemand daar ervaringen mee? wilde het gaan kopen bij holland en barret.

Login of registreer om te reageren
03-09-2022 om 09:59 uur

nee, dat helpt niet

Astma is een onsteking in de longen, zorgt dat het slijmvlies opzwelt, spiertjes verkrampen en je daardoor benauwd wordt en slijm ophoest.
Vlierbessensap helpt niet, al is het een gezond drankje ;-)

Login of registreer om te reageren
03-09-2022 om 12:20 uur

Het kan helpen je weerstand te verhogen maar tegen echte astma klachten helpt het niet, zoals emsepems ook schrijft

Login of registreer om te reageren
03-09-2022 om 12:48 uur

Je collega adviseerde vlierbessensap omdat het zou helpen tegen astma. Zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Voor zover ik weet krijg je met vlierbessensap, of (sinaas)appelsap en andere vruchtendranken, vooral suiker binnen.
Hier vind je andere benamingen voor suiker:
https://www.diabetesfonds.nl/over-eten/tips-minder-suiker/hoe-kun-je-su…
Een hele waslijst, zoals je ziet. Alles om de consument te misleiden.

Bij Holland and Barrett zie ik op de website twee soorten vlierbessensap.
Bij de ene staat siroop (zie link diabetesfonds, onder de S).
Bij de andere staat concentraat gaat (zie link diabetesfonds, onder V).
Op beide etiketten zie ik dat de sappen ook vooral koolhydraten leveren. Dat komt overeen met de informatie van het diabetesfonds.

Ik heb nog nooit een arts of diëtiste gehad die vruchtensap adviseerde om mijn astma beter onder controle te krijgen. Alles samen denk ik dan ook niet dat het helpt tegen astma.
Vlierbessensap vind ik wel af en toe lekker om over ijs te doen, of in plaats van een koekje of zo.

Login of registreer om te reageren
03-09-2022 om 15:16 uur

Ik denk als het zou werken dat de longartsen een stuk minder werk hadden en de vlierbessensap niet aan te slepen is😅
Er zijn wat middeltjes die helpen bij kwaaltjes die bij astma horen, zo werkt tijm weer tegen slijm wat bij astma kan voorkomen. Sommige mensen worden minder benauwd van koffie of cola, anderen juist benauwder.
Sommige mensen reageren heftig op melk met veel aanmaak van slijm, zelf heb ik dat niet. Anderen zweren bij veganistisch of vegetarisch eten, maar dan lijkt het mij dat het gaat om onderliggende problemen die je astma triggeren en dat het daardoor stabieler wordt.

Ze zijn er nog steeds niet wetenschappelijk achter wat er nou exact gebeurt waarom de luchtwegen zo gevoelig reageren. Zo maakt de een meer slijm aan en bij de ander verkrampen de spiertjes meer.
Wat wel helpt is gewoon alles zo optimaal mogelijk te houden zoals je weerstand, vitaminen/mineralen en voldoende bewegen en gezond eten en drinken.
Ik moest op advies van de artsen veel sinaasappelsap drinken vanwege een tekort aan iets, maar zoals Suus terecht zegt zit dat weer boordevol suikers ook als ze niet zijn toegevoegd.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om een goede (huis)arts of verpleegkundige te hebben die je goed kan begeleiden en tips kan geven hoe jij jouw astma het beste onder controle kan houden en samen wellicht als je dat nog niet hebt een astma actieplan maken (te vinden online bij de astmaVereniging Nederland en Davos) en dat is een tool die goed helpt en je prikkels zoveel mogelijk vermijden waar het kan.

Ohja en nog een tip; je zal vast heel veel goed bedoelde adviezen krijgen mbt astma van anderen en volg je gevoel en verstand en vraag eventueel je arts/verpleegkundige om advies als je twijfelt. Want er gaan veel fabeltjes rond, maar ook andere dingen die je wellicht wel echt kunnen helpen.

Login of registreer om te reageren