Saturatiemeter

10-09-2022 om 15:49 uur

Beste mensen,

Ik heb COPD en wil graag een saturatiemeter aanschaffen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer; er zijn er zo veel.
Wie kan me er 1 aanraden die goed en betrouwbaar is?

Alvast heel veel dank,

Purl

Login of registreer om te reageren
10-09-2022 om 18:10 uur

Ik heb deze https://www.bol.com/nl/nl/p/beurer-po40-saturatiemeter-pulseoximeter-ha…
En ik vergelijk hem elke keer weer in het ziekenhuis en bij de fysio en huisarts etc zodat ik weet hoe betrouwbaar hij is en tot nu toe geeft hij dezelfde waardes aan, ik heb hem sinds 2019. Alleen als de batterij bijna leeg is dan is hij nog wel eens onbetrouwbaar, maar dat zijn de heel dure ook🙈
Ook veel fysio’s hebben dit merk en er zijn nieuwe varianten uit je kan het zo duur maken als je zelf wil. Ik heb ook een goedkope gehad en die was niet betrouwbaar.
Wel als tip dat vaak bij de goedkopere hij even nodig heeft om goed te kunnen meten dus de eerste meting die je ziet klopt niet altijd, maar binnen een paar seconde verandert de meting naar de juiste is mijn ervaring.

Login of registreer om te reageren
10-09-2022 om 18:13 uur

Ik heb er één van de Lidl en vergelijk hem af en toe bij de fysio. Wat Nicky zegt klopt wel, hij heeft tijd nodig om goed te meten en als de batterijen bijna leeg zijn, geeft ie rare dingen aan. Ik draag ook een horloge die mijn hartslag meet en daar vergelijk ik mee als ik het niet vertrouw en je moet vooral ook blijven voelen hoe je je voelt.

Login of registreer om te reageren
10-09-2022 om 22:44 uur

Ik heb dezelfde als @Nicky . De saturatiemeters van Beurer zijn goed en betaalbaar. Als je een goedkopere wilt, zou ik voornamelijk de nauwkeurigheid checken die het bedrijf aangeeft en enkel medische producten kopen.

Login of registreer om te reageren
11-09-2022 om 07:14 uur

Die van mij is een aanbieding geweest van een low budget supermarkt. Erg accuraat.
Voor ieder metertje geldt dat je een paar seconden geduld moet hebben, voor zover ik weet.
Revalidatiecentra ​en enkele longartsen ​advise​ren ​mij altijd goedkope metertjes voor thuisgebruik. ​Een revalidatiecentrum waar ik ooit was ​ko​opt z​e zelf als ze in de aanbieding zijn bij drogist of supermarkt, voor gebruik in hun eigen ​centrum.​
Als je aan tien vingers een metertje doet​ ​geven ze geen van allen exact hetzelfde aan.​ Nou ja, als je geluk hebt soms twee metertjes wel.​

Voor thuisgebruik is het ​​toch vooral als ondersteuning van wat jij voelt. En een indicatie voor wat je kunt doen​ bij welke waarde​, al dan niet in overleg met je arts.
Belangrijk is dat je weet hoe je de meting juist uitvoert. Dat is de beste garantie voor een betrouwbare waarde.

Voor de mensen die interesse hebben in wat extra info over saturatie deze link:
https://www.longfonds.nl/lesje-saturatie

Hmmmm. Ik twijfel wel of je door al onze informatie niet nog minder bos ziet ;-)
Dus succes met kiezen!

Login of registreer om te reageren
11-09-2022 om 09:01 uur

Ohja en nog een tip die ik van een fysio kreeg in het zkh:
Meet altijd aan dezelfde vinger en zo kan je de verschillen herkennen. Pin je er ook niet blind op vast en controleer hem sowieso een keer met die van je arts/fysio. Stel die van jou geeft standaard 2% lager aan dan die van hun dan weet je dat, maar altijd met dezelfde meter meten aan dezelfde hand/vinger is sowieso betrouwbaarder dan elke keer een andere meter, andere hand en andere vinger.
En pin je niet blind vast op de saturatie, overleg met je arts wanneer jij aan de bel moet trekken etc en maak voor jezelf duidelijk wanneer je hem in wil zetten. Hij kan heel handig zijn, maar ook een blok aan je been zijn.

Login of registreer om te reageren
12-09-2022 om 15:04 uur

Allemaal dank voor de tips en suggesties!

Login of registreer om te reageren
07-11-2022 om 15:23 uur

Ik heb jaren geleden een saturatiemeter bij de Vegro gekocht. Was altijd erg tevreden en meet tussen de 89 en 97. Best goed eigenlijk.
Ben echter nu een beetje in de war omdat afgelopen vrijdag het zuurstofgehalte(pO2) in mijn slagader gemeten is en dat geeft een totaal ander beeld nl 8,59 kPa terwijl de waarde moet liggen tussen 11 - 14. Maar dat is een ander verhaal.

Login of registreer om te reageren