medicatie switchen?

12-09-2022 om 07:37 uur

Hoi, ik heb nu al een aantal jaren de diagnose Astma. Heb nu een aantal spirometries gehad in de afgelopen 5 jaar. En steeds blaas ik in het begin rond de 62% tiffanaux en na medicatie zit ik rond de 68%. Verder merk ik niet veel van mijn astma, soms heb ik wat minder lucht voor mijn gevoel maar dan kan ik nog steeds gewoon alles doen (fietsen, fitness, trappen lopen, enz). Verder eigenlijk nooit echt benauwd, piepen of hoesten met slijm. Ik twijfel dan ook al een lange tijd of de medicatie wel wat doet voor mij (pak nu 1x per dag spiromax), en merk eigenlijk nooit veel van de medicatie (de peakflowmeter die ik heb, gaat meestal wel wat omhoog na medicatie overigens) Na de laatste spirometrie blijf ik in een lichte obstructie hangen (68%) en heb ik toch eens gevragen om me door te verwijzen naar een longarts. Echter daar is een wachttijd van 4 maanden. Nu stelde de praktijkondersteuner voor we kunnen ook eens een andere puffer proberen... Ik heb lang geleden weleens foster gehad maar daar merkte ik eigenlijk ook nooit veel verschil of ik dat wel of niet pakte. Ik twijfel nu of ik iets anders moet proberen? En zoja wat dan? De spiromax is een poederinhalator. Iemand suggesties?

Login of registreer om te reageren
13-09-2022 om 18:00 uur

Zou het goed afstemmen met je huisarts over het veranderen van medicatie. In de tussentijd zou ik alvast laten doorverwijzen naar een longarts. Als je een verschil merkt met je piekflow na je medicatie inname dat weet je dat de medicatie werkt.

Hopenlijk heb je er wat aan.
Success!

Login of registreer om te reageren