Power breath

16-09-2022 om 13:58 uur

Ik heb COPD gold 4 en sinds kort de powerbreath aangeschaft in de hoop meer conditie/longinhoud te creëren. Nu ging ik gelijk ermee aan de slag door 30keer snel diep in te ademen en langzaam blazend uit te ademen. Gevolg is 3 dagen rugpijn en rond mijn middenrif, spierpijn dus waarna ik hem niet meer durfde te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Mag je als copd patiënt deze überhaupt gebruiken? En zo ja hoe vaak?

Login of registreer om te reageren
16-09-2022 om 14:59 uur

Je mag hem zeker gebruiken, maar beste is in overleg met een fysiotherapeut met ervaring met longproblemen. Die kan samen een trainingsprogramma opstellen.

Login of registreer om te reageren
16-09-2022 om 15:07 uur

Oje, spierpijn door de PowerBreathe. Dat is herkenbaar en niet erg (lijkt mij). Je bent immers niet gewend om de kleine longspieren te trainen, dus spierpijn is dan wel logisch denk ik.

Geen idee of je de PowerBreathe met of zonder overleg aangeschaft hebt? Ik lijkt uit je verhaal op te maken dat je dat zonder overleg hebt gedaan, klopt dat? Afijn, dat is ook niet belangrijk voor mij. Je hebt hem nu toch.
Mijn advies zou zijn om met een longfysio te kijken hoe je hiermee aan de slag kunt. Lang niet alle longfysio's zijn geschoold in de PowerBreathe. De meetapparatuur is nogal duur, dus dat is vaak de reden waarom ze zich daar niet in scholen. Als je nog geen longfysio hebt, en je gaat er toch één zoeken nu, dan is het handig om tijdens je belrondje gelijk de ervaring met PowerBreathe na te vragen. En anders je eigen longfysio te vragen of hij zijn nascholingspunten misschien met de betreffende cursus te verdienen.

Wat ik ervan weet:
Er zijn verschillende PowerBreathe's en ze hebben ook verschillende kleuren:
- groen (licht)
- blauw (medium)
- rood (zwaar).
Bij mij is door een longfysiotherapeut met een meting vastgesteld welke kleur ik nodig heb. En in combinatie met een uitgebreide intake is vastgesteld welk trainingsschema ik mag volgen. Dat schema is heel anders dan het boekje aangeeft: beduidend lager.
In principe mag ik de PowerBreathe dagelijks gebruiken, maar dat blijkt in de praktijk ook anders te zijn. Er zijn genoeg periodes dat ik hem van mijn fysio niet mag gebruiken. Omdat PowerBreathe training best zwaar is en ik dan te ziek ben. De prioriteit ligt dan bij andere spieren dan de kleine longspieren.
De techniek van PowerBreathe is bij mij ook aangeleerd door de longfysio, en is enkele keren gecontroleerd. Erg fijn, want nu weet ik zeker dat ik het goed doe.

Voor nu: spierpijn afwachten (beterschap) en in overleg met een longfysio.

Hopelijk kun je iets met deze info.
Succes!

Login of registreer om te reageren
24-09-2022 om 18:56 uur

Interessante topic, van dit apparaat had ik nog nooit gehoord. Ga er zeker eens (nog) meer over lezen en misschien wel een nieuwe fysio zoeken die dit in zijn/haar pakket heeft.
Verder natuurlijk ook van mij alle succes toegewenst met het verbeteren van je mogelijkheden

Login of registreer om te reageren
04-10-2022 om 18:46 uur

Bedankt voor de reacties. Ik had hem inderdaad op eigen initiatief aangeschaft maar ga nu eerst met mijn longfysio

Login of registreer om te reageren
04-10-2022 om 18:46 uur

[quote="Vera1111;c-603725"]Bedankt voor de reacties. Ik had hem inderdaad op eigen initiatief aangeschaft maar ga nu eerst met mijn longfysio overleggen hoe ik hem het best kan gebruiken.

Login of registreer om te reageren