Cyste zeefbeenholte en lage peakflow

28-09-2022 om 09:00 uur

Dag mensen,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende..Ik zal even beginnen met een korte intro.

Ik ben een man, 32 jaar, 185cm lang en 82 kilo. Ik heb al geruime tijd last van vage klachten. Denk aan onderstaande;

Opboeren van lucht icm hartoverslagen
Zuurbranden
Hees na inspanning
Strakke nekspieren/ spierpijn in nek
Licht in het hoofd
Lang herstel nodig na intensief sporten
Hoofdpijn aan 1 zijde

Dit is allemaal gekomen nadat ik door een chiropractor ben behandeld. Vervolgens ben ik de malle molen doorgegaan in het ziekenhuis. Daar kwamen op dat moment geen extreme dingen uit. Ook heb ik een longonderzoek gehad. Hieruit bleek dat ik een longinhoud heb van 103 procent maar dat mijn fev1% maar 65 procent is van voorspeld. Vervolgens heb ik medicatie gekregen. Dit gaf geen verbetering. Ik heb vervolgens een peakflow apparaat gekocht om dit te checken. Al meer dan een jaar blaas ik tussen de 400 en de 440 en ook mee ventolin blaas ik niet meer. Ik blaas dus nu iets wat een vrouw behoort te blazen van 165 cm. ik behoor minimaal 630 te blazen.. Ik heb geen last van hoesten of een piepende ademhaling.
Ik sport 4x in de week. Dit gaat goed mits ik niet te zwaar sport. Mijn conditie is bovengemiddeld maar iets houdt me tegen.
Onlangs heeft men van mijn nek een MRI gemaakt. Deze was goed. Wel zag men bij toeval een cyste zitten in de etmoid sinus. De cyste is 2 cm groot. Ik ben wel vaak verkouden maar het zit niet dicht.
Nu ben ik medisch niet echt onderlegd maar zou een cyste in de neusholte verband kunnen hebben met ademhaling/ weinig kracht om lucht ui te blazen, dus de lage peakflow.

Ben heel benieuwd naar jullie mening.

Gr Bas

Login of registreer om te reageren
29-09-2022 om 15:27 uur

Ik denk even met je mee. Ik ben geen arts, slechts ervaringsdeskundige. Er komen allerlei vragen in me op.

- Weet je wat het doel is van een piekflowmeter?
- Een piekflowmeter voor thuisgebruik is niet geijkt.
- Een piekflow blazen moet je met de juiste techniek doen. Doe je dat niet, dan krijg je sowieso afwijkende waarden. Heeft iemand je de juiste techniek geleerd? Zo ja, prima. Zo niet, dan is het misschien een idee om die techniek te leren bij een longverpleegkundige of fysiotherapeut?
- Begrijp je hoe je piekflowmeterwaardes moet interpreteren?
- Heb je wel eens een longfunctie geblazen? Weet je aan de hand daarvan wat je piekflow is? Dan zou je op je eigen meter hetzelfde moeten blazen als personal best.

Of een cyste in je neus verband kan houden met ademhaling weet ik niet. Ik ben geen arts. Ik me wel voorstellen dat je daardoor misschien minder goed door je neus kan ademen. Maar als je al zegt dat je neus niet dicht zit bij verkoudheden, lijkt me dat niet heel waarschijnlijk.

De piekflow blaas je volgens mij met behulp van je longspieren. Een lage piekflow zou daar dan niks mee te maken moeten hebben, lijkt mij. Tenzij je conditie slecht is en er sprake is van beduidend minder spiermassa dan wat normaal is voor jou. Dat lijk ik ook niet uit je verhaal op te maken, dat daar sprake van is.

Je spreekt over lang herstel nodig hebben na intensief sporten. Wat is voor jou intensief sporten? Wat versta jij onder lang herstel? Na evenwichtsoefeningen heb je 6-12 uur hersteltijd nodig. Na conditietraining 12-48 uur. En na krachttraining 48-72 uur.

Je hoofdpijn aan 1 zijde en spierpijn in je nek: migraine?

Opties die ik kan bedenken:
- je piekflowmeter wegleggen
- een en ander bespreken met je huisarts
- hoofdpijn aan 1 zijde: migraine?

Misschien heb je iets aan mijn meedenken. Zo niet dan laat je het voor wat het is.
Succes!

Login of registreer om te reageren