medische urgentie vd longarts en huisarts om naar zee te verhuizen

29-09-2022 om 16:16 uur

hoi ik ben druk bezig om mijn huis alvast klaar te maken voor de verhuizing naar zee. maar er is een heel groot probleem ik moet er nog een gewone urgentie bij aanvragen, echter kunnen de corporaties zelf je gewoon weigeren, ze hoeven zich niet aan regels te houden. vraag me dan af wat ik nog meer kan doen. ik ben ook lichamelijk beperkt dus de woning moet wel aangepast zijn. ik heb recht op 3000 euro om te verhuizen van het wmo maar ook dan moet ik binnen 24 mnd verhuisd zijn. best moeilijk als je steeds eindigd op 1147ste. iemand ervaring hier mee? mvg copdje

Login of registreer om te reageren
29-09-2022 om 16:39 uur

Urgentie moet je aanvragen bij de woningbouwcorporatie(s) waarbij je ingeschreven staat. Een (long)arts kan hooguit een onderbouwing geven van waarom een verhuizing voor jou belangrijk zou kunnen zijn.
Wettelijk moet er x procent van wat vrij komt aan bijzondere doelgroepen toegewezen worden. Ik meen iets van 5% van het totale aanbod? Binnen die 5% valt ook de urgentie.
Daarnaast moet het aanbod ook nog passend zijn. Dus passend bij je huishoudsamenstelling en inkomen.
Dat een urgentie binnen x maanden verzilverd moet zijn, is wel logisch, vind ik. Anders is het blijkbaar toch minder urgent dan je dacht.
Daarnaast zou het gek zijn als de urgentie eindeloos geldig blijft. Want dan komen op den duur de mensen zonder urgentie nauwelijks nog aan de beurt.
Die situatie was vroeger wel het geval, bij sommige corporaties. Dan ging urgentie per definitie voor, en goede huizen in de beste buurten gingen bijna uitsluitend naar mensen met urgentie.

De woningmarkt zit enorm op slot. Dat geldt voor iedereen. Een woning vinden binnen 24 maanden met urgentie zou op zich moeten lukken, denk ik.
Aangepaste woningen worden natuurlijk een stuk lastiger om te vinden. Het hangt ook van de eisen af zie je stelt.
En van de woonplaats waar je wilt wonen.
Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat je in Zeeland relatief snel terecht kan.

Je kunt overwegen om huizenruil te doen. Je eigen woningbouw en de woningbouw waar je heen wil kunnen je hun spelregels daarvoor vertellen.

Succes met alle voorbereidingen. En hopelijk zit er een verhuisengeltje op je schouder.

Login of registreer om te reageren
29-09-2022 om 18:49 uur

Als aanvulling op suus, van wat ik hier weet is als je in aanmerking komt voor medische urgentie die bij de wmo volgens mij voor de gemeente kan worden aangevraagd moet je ook daar ingeschreven staan en mag je eigenlijk tegenwoordig bijna geen woning weigeren. Als je per se binnen 1 plaats zoekt en in 6 maanden vind je niks dan moet je ook naar plaatsen eromheen kijken en duurt het hier zelfs max 12 maanden die urgentieverklaring dacht ik. Maar dit kan dus enorm per gemeente en woningbouwvereniging verschillen.
Dus ik zou kijken als je weet waar je heen wil verhuizen daar in contact kan komen met de sociale dienst, eventueel met behulp van een ergotherapeut of maatschappelijk medewerker die met jou mee kunnen denken en van veel regels en wetten kennis hebben.

Over het algemeen komt er in die tijd vaak wel een geschikte woning vrij, wellicht vanwege beperkingen komt u in aanmerking voor een zorgwoning, dat verloopt anders. Anders is de wmo ook deels verplicht om de woning te helpen aan te passen dacht ik, maar dat weet ik niet zeker.
Kijk nu dus of je een zorgindicatie hebt, zo nee of je in aanmerking komt via je wlz voor een zorgindicatie dat kan al helpen mbt bepaalde zaken. Is er sprake van thuiszorg kan dit soms ook helpen mbt bepaalde woningen.

Er is heel veel mogelijk maar de regels verschillen echt per gemeente en dat maakt het zo enorm lastig! Een vriendin van me heeft wel binnen een paar maanden met medische urgentie in de echt flinke woningcrisis een fijne nieuwe woning toegewezen gekregen. Zij mocht er 1 of 2 weigeren, geloof ik maar was gelukkig niet eens nodig!

Dus vraag hulp bij of ergotherapie of maatschappelijk werk of zij kunnen helpen met de sociale dienst van de gemeente waar je wil gaan wonen om info in te winnen en je zo goed mogelijk voor te kunnen bereiden met daarbij ondersteunende brieven van bijvoorbeeld de longarts die wel kunnen helpen ook bij een zorgindicatie

Login of registreer om te reageren
29-09-2022 om 19:19 uur

Urgentie krijg je alleen in de gemeente waar je woont behalve als je voor bijvoorbeeld mantelzorg afhankelijk bent van een andere regio. Verder is het wat Nicky zegt, hier bieden ze maximaal drie woningen aan maar als je er twee weigert moet je de derde dus accepteren dus dat is sowieso geen fijne situatie.

Login of registreer om te reageren
29-09-2022 om 19:40 uur

In tegenstelling tot wat Daantje zegt is mijn ervaring dat je wel urgentie kunt krijgen in een andere gemeente. Je moet dan natuurlijk wel al ingeschreven staan bij de betreffende woningbouw.

Er is dus geen landelijk beleid. Jezelf goed informeren bij de gemeenten en woningcorporaties die je op het oog hebt lijkt mij het enige wat je kunt doen.

Login of registreer om te reageren