Heftige draaiduizeligheid - Hyperventilatie of astma?

10-10-2022 om 08:42 uur

Beste deskundige,

In de nacht van zaterdag op zondag had ik het slaapkamerraam op een kier voor frisse lucht tijdens de nacht. Ik merkte geen houtrook op, dus ik dacht dat het kon.
Helaas werd ik midden in de nacht wakker met een akelig draaiduizelig gevoel. Als ik mij omdraaide in bed, begon de hele kamer te draaien. Ik voelde me niet benauwd. Ook merkte ik een houtrooklucht. Ik heb het raam dichtgedaan, de airco en de luchtzuiveraar aan gezet.
De volgende ochtend was ik nog steeds draaiduizelig. Midden op de ochtend nam ik een puf Ventolin en de klachten namen af. Ik kon zelfs een klein ommetje maken. Toch voelde ik me nog de hele dag moe en brak.
Vanochtend ging ik naar de sportschool. Ik begon heel rustig op de fiets, maar werd toch weer duizelig en ben even gestopt. Daarna heb ik heel rustig het kwartiertje uitgefietst.
Ik gebruik op huisarts-advies 1 puf 100mg Flixotide per dag en mag Ventolin gebruiken als dat nodig is.

Nu is mijn vraag: was dit nu een hyperventilatie-aanval of toch een reactie van mijn astma op de houtrook?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-10-2022 om 13:41 uur

dag Nicky
als je duizelig wakker wordt in de nacht is dat waarschijnlijk geen hyperventilatie. dat zul je tijdens de slaap namelijk niet zo snel doen. als je duizelig wordt tijdens inspanning kan dat wel zo zijn, dan loopt je ademhaling te snel op ten opzichte van de fysieke toestand. astma en hyperventilatie kunnen daarbij een nare combinatie vormen; bij astma klachten kun je wat gaan hyperventileren en andersom ook. duizeligheid kan ook aan je evenwichtsorgaan in het binnenoor liggen, of komen door een virusinfectie. kortom er zijn nogal wat mogelijkheden. ik zou met je arts doornemen of je qua klachten inderdaad een probleem met het middenoor zou kunnen hebben. vaak is dat met oefeningen op te lossen. dat bevordert een juiste interpretatie van wat er telkens gebeurt.

Login of registreer om te reageren
11-10-2022 om 16:26 uur

Dank u wel voor uw tijd en uw antwoord.
Deze extreme duizeligheid is gelukkig nog maar één keer voorgekomen. Vrijdag 25 november heb ik weer een longfunctietest bij de PoH en dan zal ik deze gebeurtenis met haar doornemen.

Login of registreer om te reageren