Schommeling van longfunctie

11-10-2022 om 20:30 uur

Hoi allemaal

In 2020 blies ik een longfunctie van 65%
Drie maanden terug blies ik 95%
Gisteren blies ik 82%

Is het bij meer mensen dat het zo schommelt ? Waar zou dat aan kunnen liggen? Ben in 2021 begonnen met vernevelen zou dit het verschil maken ondanks dat ik nu weer in een dalende lijn zit?

Groetjes Misss

Login of registreer om te reageren
11-10-2022 om 20:55 uur

Schommelingen zijn zeker herkenbaar voor mij.
Longfunctie is een momentopname. Er kunnen veel factoren van invloed zijn. Je fysieke toestand, je mentale toestand, of je blaastechniek voldoende of goed is, het tijdstip van de dag, enz.
Je arts kan je longfunctie in een bredere context beoordelen en daaruit conclusies trekken. En zo nodig je behandeling aanpassen.

Login of registreer om te reageren
14-10-2022 om 02:46 uur

Heel kort door de bocht: je astma.
Als je astma goed onder controle is dan blaas je veel beter, als je net veel inspanning heb geleverd blaas je slechter, daarom dat ze altijd zeggen dat je 15 minuten eerder aanwezig moet zijn zodat je rustig kan zitten en bijkomen voor je moet blazen.
En vernevelen kan zeker bijdragen aan een betere longfunctie, het komt tenslotte dieper in je longen en er komt veel meer in je longen dan met een gewone puffer. En het hoeft niet te zijn dat er nu een dalende lijn in zit, dit kan gewoon een momentopname zijn die iets minder is, maar dat is om met de longarts te overleggen.
Bij mij wordt ook altijd gevraagd of ik onlangs een infectie heb doorgemaakt, dat heeft ook nog invloed op je longfunctie

Login of registreer om te reageren
16-10-2022 om 03:38 uur

Bedankt voor de reacties!
Altijd fijn om ervaren te horen van lotgenoten.

Login of registreer om te reageren