Resultaten provocatietest

13-10-2022 om 08:08 uur

Ik heb een vraag over de resultaten van de (histamine) provocatietest die ik vorige week had. Misschien een heel domme vraag, en het maakt denk ik ook niet veel uit, maar was er toch benieuwd naar.

Als ik andere positieve resultaten zie van de provocatietest, zie ik steeds óf meteen een heel duidelijke dip, óf een geleidelijke afname waarbij hij uiteindelijk net onder de 80% eindigt. Bij mij ging het wat anders, en ik vroeg me af hoe dat komt.
Bij mij was bij 1.0 histamine de fev1 92.4%, bij 2.0 94.2%, bij 4.0 86.8% en bij 8.0 65.3%
Nou vroeg ik me dus af hoe dat komt. Het viel me op dat het allemaal heel snel ging, het was de stof inademen, meteen blazen, en meteen weer inademen, meteen blazen, etc. Nou vroeg ik me af of het mogelijk is dat de reactie bij mij wat verlaat kwam? Dat hij daarom in eerste instantie bijna constant bleef (en zelfs wat omhoog ging), en later in een keer zo hard zakte? Of wellicht een andere reden? Of is dit toch gewoon een normale uitslag?
Nou denk ik niet dat het echt wat uitmaakt, want de test was sowieso positief. Maar ik ben er gewoon benieuwd naar :)

Login of registreer om te reageren
14-10-2022 om 02:39 uur

Hee,

Ik ben geen arts maar heb wel ervaring met astma. Astma is gewoon raar😅 het klopt dat hoe je de test beschrijft dat het zo ging met redelijk snel blazen na het inhaleren.
Bij mij bleef hij ook wat langer gelijk en ineens dipte hij extreem dat ze schrokken. Ik weet niet wanneer en op hoeveel hij genoeg dipte, maar ik ze zei oh hij zakt nu langzaam en ineens was het pats boem.
Het kan dus mijns inziens zijn dat je longen soms wat later reageren. Bij mij is het mogelijk te wijten aan het al bijna een jaar gebruiken op dat moment van corticosteroïden, althans die interpretatie heb ik toen zelf gemaakt en niet aan mijn longarts gevraagd. En mijn longen blijken sowieso een beetje apart te reageren.
Het kan ook zijn met bepaalde prikkels dat ze lastig te achterhalen zijn, omdat je longen dus ook verlaat kunnen reageren.

Bij de een lees je inderdaad dat ze heel snel al zakken, anderen gelijkmatiger en soms ook zoals het bij jou ging. Hopelijk levert dit je iets op? Nogmaals, ik ben geen arts maar 1 ding weet ik zeker, astma is gewoon raar😜 en vervelend ook.

Hoe dan ook succes met het ontdekken van al je prikkels en waar mogelijk te vermijden en ik hoop dat je snel stabiel bent en blijft💖

Login of registreer om te reageren
14-10-2022 om 20:40 uur

Dank je @Nckiie voor je reactie! Voor mij is alles nog geheel nieuw, ik ging ook helemaal niet naar de allergoloog voor verdenking van astma. Nou ben ik wel al regelmatig bij de huisarts geweest voor klachten die achteraf gezien gewoon door de astma komen, van piepende (uit)ademing en druk op de borst tot benauwdheid door deo, parfum, stoom ed, maar goed. Probeer me er nu wat meer in te verdiepen, maar heb nog veel te leren! Ik heb nu net een week de diagnose en ben dus ook nog maar een week gestart met medicatie.

Login of registreer om te reageren
15-10-2022 om 08:20 uur

@Lore geef het de tijd om alles te ontdekken, ik weet nu bijna 5 jaar dat ik het heb en heb me enorm veel ingelezen ook in wetenschappelijke literatuur, omdat ik zelf gewoon alles wil weten hoe en wat😅 maar zover hoeft een mens natuurlijk niet te gaan! Het is een leercurve en ook ik leer nog steeds dagelijks dingen bij en verkijk me soms op dingen of kom nieuwe prikkels tegen waar ik niet tegen kan.
Het is geen gemakkelijke aandoening zo van oke nu voel ik me zo dus het is heel de dag zo, het kan binnen een uur wisselen en elke dag wisselen en dat vond en vind ik vooral nog steeds het meest lastige eraan. Dat het aan de ene kant wel voorspelbaar is en aan de andere kant toch ook weer onvoorspelbaar.

Ik heb nu 3x gerevalideerd en wat ik wel elke keer weer teruggekoppeld krijg: als je een slechte dag hebt, deel die dag dan ook zo in dat je echt wat minder doet, ook al voel je je uiteindelijk beter ga dan niet meer doen als je je beter voelt, bewaar die energie.
En probeer voor jezelf te achterhalen wat je prikkels zijn en hoe je die kan voorkomen of hoe dan te handelen. Soms is het bijhouden van een dagboekje handig met wanneer je last hebt, welke prikkels (weer, luchtvochtigheid, luchtdruk, regen, zon, sneeuw, mist, noem het maar op, maar ook houtrook, luchtkwaliteit enzo, maar ook parfum of zoals je noemt deo) er die dag mogelijk geweest kunnen zijn zodat je zelf inzicht krijgt.
Ik vond het eerste jaar vooral uitzoeken welke prikkels, welke medicatie, wanneer neem je noodmedicatie etc erg veel om uit te zoeken maar achteraf ook enorm handig dat ik dat nu allemaal weet. Hierdoor kan ik sneller en beter op dingen inspelen en daardoor heb ik meer grip op mijn astma.

Er valt hier veel te vinden alhoewel de zoekfunctie het zelf niet meer doet. Let wel op dat veel mensen hier ernstig astma of moeilijk behandelbaar astma hebben, ernstig astma komt heel weinig voor maar die mensen verzamelen zich hier wel dus kan je soms schrikken van verhalen. Bij de meeste mensen met astma is het gelukkig minder heftig, maar dat betekent niet dat het minder vervelend is! Schroom ook niet om vragen te stellen, we zijn hier met veel ervaringsdeskundigen en helpen elkaar ook en leren weer van elkaar😊

Succes met je hele zoektocht hoe om te gaan met en wat voor jou werkt en niet en geef dat ook de tijd en wees lief voor jezelf!

Login of registreer om te reageren
16-10-2022 om 13:11 uur

Leuke vraag, vind ik.
Misschien heb je bij dat ene betere resultaat een betere blaastechniek gehad?
Als je echt wil weten hoe het komt kun je het aan je longarts vragen of aan de longfunctie-analist als je daar weer bent.

Bijt je niet teveel vast in het verdiepen in je diagnose en je testen. Want ik zou haast zeggen dat niets zo veranderlijk is als de diagnose astma, haha.
Wat wel handig kan zijn is om het komende jaar (alle seizoenen) je prikkels bij te houden en alle adviezen, die je tijdens consulten krijgt, op te schrijven. Dan heb je straks een handige leidraad als houvast als je klachten toe- of afnemen.

Succes!

Login of registreer om te reageren