uitleg aan kleinkind wat emfyseem is

16-10-2022 om 13:36 uur

Ik heb emfyseem COPD III a en gebruik zuurstof 16 uur per dag. Binnenkort komt onze kleinkind van 7 jaar op bezoek. Hij zal zeker aan mij vragen, wat doet dat plastiek buis in mijn neus? Ik hoop een goede antwoord is, opa krijgt iedere 3 minuten een olifant op zijn borst. Die buis geeft opa zuurstof anders gaat hij flauwvallen.
Hebben jullie betere uitleggen?

Login of registreer om te reageren
16-10-2022 om 14:06 uur

Gezellig dat je kleinkind binnenkort op bezoek komt.

Als hij ernaar vraagt, kun je gewoon vertellen wat er is.
Ik zou iets als dit zeggen:
Ik heb longemfyseem. Dat betekent dat mijn longen een beetje kapot zijn en het niet meer zo goed doen. Daardoor heb ik moeite met ademen, en adem ik te weinig zuurstof in. In deze zuurstoffles zit extra zuurstof. Dat helpt om makkelijker te ademen.

Login of registreer om te reageren
16-10-2022 om 18:09 uur

Ik zeg altijd gewoon dat het apparaat me helpt om beter te kunnen ademhalen en dat het slangetje beetje extra lucht geeft.
Laat ik dan even voelen en dan is mijn ervaring dat elk kind, hoe klein ook, t volledig accepteert en geen weerstand tegen me heeft vanwege t neusbrilletje.
Soms komen er zelfs leuke en schattige vragen over of gewoon van die bijdehante opmerkingen van mn nichtje van 3 “ja mijn tante heeft zuurstof” of ze maakt zelf tijdens t eten van Spagetti even een draadje onder haar neus.
Vraagt de moeder “wat doe je?” “Net als tante …, zuurstof!!”
Dat is genieten toch??

Veel plezier met je kleinzoon!

Login of registreer om te reageren
16-10-2022 om 18:12 uur

Nog aanvulling: niet te moeilijk
maken, maar wel
eerlijk vertellen. Dat is voor iedereen t beste.
Zo concreet mogelijk dus.
Zou dus zelf niet olifant en flauwvallen zeggen, lijkt me te abstract,
T kan mijns inziens met simpelere woorden, zoals Suus01 ook al voorzet voor gaf

Login of registreer om te reageren
17-10-2022 om 10:35 uur

Ik houd zelf het verhaal altijd luchtig, hoe toepasselijk in dit geval :) ik gebruik zuurstof en kapbeademing en kinderen vinden dit vooral spannend op een "ontspannen" manier...
Ik zou ook geen olifant noemen of flauwvallen, zo'n kind kan daar zo weinig mee.
Ik zeg tegen kinderen, ik heb een longziekte en zo krijg ik heerlijke verse Veluwse bos lucht in m'n neus, tegen echt kleine kinderen ongeveer hetzelfde en meestal maak ik 't spannender en vertel dat ik powerwoman of poweroma hierdoor wordt... Uiteraard met een knipoog... De waarheid met een glimlach want ik houd 't liefst de zorgen weg bij ze...

Login of registreer om te reageren
17-10-2022 om 12:31 uur

Wat goed dat je hier om tips vraagt.
Ik zeg ook altijd dat ik zo super lucht krijgen dan beter kan ademen, omdat mijn longen een beetje ziek zijn. Tegen mijn volwassen kinderen zeg ik altijd als ze vragen hoe het gaat, ja zoals het gaat of zijn gangetje🙈. Beschermen noemen ze dat denk ik.

Maak een kind nooit bang, een kind kan niet op onze manier denken, die gaat wellicht op zoek naar de olifant😳. En over dat je kunt flauwvallen, nee dat zeker niet. Dan durft je kleinkind niet meer te komen want straks gebeurd er wat met opa.
Er bestaan vast boekjes om het in verhaal vorm te vertellen.

Hou het luchtig en je mag ons gebruiken om je zorgen te uiten over je gezondheid.

Zoveel mogelijk genieten van je kleinkind met dat wat wel gaat en ik denk maar zo min mogelijk aan wat ik allemaal zo graag met hem zou willen doen😳

Login of registreer om te reageren
18-10-2022 om 06:28 uur

Beste reactie schrijvers, ben met jullie eens over luchtig uitleg, mijn olifant uitleg was aan te geven hoe het bij mij voelt. Hoe kan een persoon voelen wat mijn emfyseem COPD stadia III longen voelen? Welke woorden geven aan hoe jullie longen voelen?

Login of registreer om te reageren
18-10-2022 om 07:51 uur
Reactie op kwee

Beste reactie schrijvers, ben met jullie eens over luchtig uitleg, mijn olifant uitleg was aan te geven hoe het bij mij voelt. Hoe kan een persoon voelen wat mijn emfyseem COPD stadia III longen voelen? Welke woorden geven aan hoe jullie longen voelen?

Alleen wanneer 't kind erom vraagt zou ik uitleggen dat het voelt alsof je heel hard hebt gelopen en dan moet uithijgen en dat 't voor jou dan zo voelt zonder dat je ervoor moet hard lopen.
Olifant op borst klinkt wat heftiger voor een kind.
Kinderen accepteren de dingen zoals ze zijn, vaak gaan ze alweer vlug over tot de orde vd dag.

Login of registreer om te reageren