Stress angst door foster

20-10-2022 om 09:15 uur

Hallo wou eventjes vragen als het zou kunnen dat je door foster een zware vorm van stress kunt ontwikkelen ik gebruik het nu 7 maanden 2x2 per dag en 4 maanden 2x1 per dag 200mg.

Begin te merken dat ik niets van stress nog verdraagt, dadelijk angstig en stress als ik met een vreemde of bekende praat. Vaak hoofdpijn door spanning of bij concentreren en ja weer extra medicatie voor bloeddruk omdat die weer maar eens hoger is.

Komt iemand dit bekend voor?

Tnx

Login of registreer om te reageren
20-10-2022 om 09:33 uur

https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/f/f…

Hier staan de bijwerkingen, de beclometason is een corticosteroïd en kan bijwerkingen geven zoals ook een hogere bloeddruk, maar ook mbt je stemming hetzelfde als prednison kan veroorzaken en bij de een is dit heftiger dan bij de ander. Bespreek dit vooral met je arts en wel zo snel mogelijk als het kan, angst en stress is niet goed voor je:(

Login of registreer om te reageren
20-10-2022 om 10:10 uur
Reactie op Juno92

https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/f/f…

Hier staan de bijwerkingen, de beclometason is een corticosteroïd en kan bijwerkingen geven zoals ook een hogere bloeddruk, maar ook mbt je stemming hetzelfde als prednison kan veroorzaken en bij de een is dit heftiger dan bij de ander. Bespreek dit vooral met je arts en wel zo snel mogelijk als het kan, angst en stress is niet goed voor je:(

Het is nu toch al paar maand aan d gang dat ik het merk van de stress en lichte angst ... Daarvoor was het vooral bloeddruk en spierpijn en vermoeidheid wat ik al besproken heb en wat de longarts zei van dat er weinig kans bestaat dat het door de puffer kwam en dan sta je daar....

Login of registreer om te reageren
20-10-2022 om 10:48 uur
Reactie op pukkie1983
Reactie op Juno92
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/f/f…

Hier staan de bijwerkingen, de beclometason is een corticosteroïd en kan bijwerkingen geven zoals ook een hogere bloeddruk, maar ook mbt je stemming hetzelfde als prednison kan veroorzaken en bij de een is dit heftiger dan bij de ander. Bespreek dit vooral met je arts en wel zo snel mogelijk als het kan, angst en stress is niet goed voor je:(

Het is nu toch al paar maand aan d gang dat ik het merk van de stress en lichte angst ... Daarvoor was het vooral bloeddruk en spierpijn en vermoeidheid wat ik al besproken heb en wat de longarts zei van dat er weinig kans bestaat dat het door de puffer kwam en dan sta je daar....

Misschien kun je vragen of 't mogelijk is tijdelijk een andere puffer te krijgen, indien dit natuurlijk niet je astma ontregeld, om zo te bekijken of 't door de foster komt, er zijn zoveel soorten puffers dus misschien de moeite waard om uit te proberen.. Ik zelf had in 't begin wel een gejaagd gevoel vd foster.
Sterkte en succes 🍀

Login of registreer om te reageren
06-11-2022 om 09:12 uur

Ben vorige week weer bij de la geweest. Feno was ok 17. Fev 1 4,20 of 98% fvc 6,22 of 117 procent TIFF was 66 deze was wat minder.... Dus al bij al redelijk goede waarden met 2x 2 Foster 200mg . Heb t er over gehad van de eventuele bijwerkingen van de Foster maar volgens hem is daar weinig kans dat t door dat komt. Toch een andere puffer gevraagd heb relvar gekregen de 92mg en daar moet ik maar 1 pufje van nemen raar aangezien dit de lichtere puffer is van het merk ? Toch blijf ik veel taai slijm ophoesten en is geel hij weet dat maar is niet verder op in gegaan .....

De relvar geeft wel een veel gejaagd er gevoel zo op het eerste zicht....

Login of registreer om te reageren
06-11-2022 om 10:34 uur

Vd ene puf moet je soms 2x nemen en van een andere 1x, dat is vaker het geval, is niet bijzonder of vreemd.
Dat je nu nog wat gejaagder bent kan ook wennen zijn, Meestal zeggen ze na ong 3 weken zijn de meeste bijwerkingen voorbij.
Enigszins wat last ervan kun je houden, heb ik ook nog van pufjes bij maximaal gebruik, dat gaat erbij horen.
Ik zou het even aan zien, blijf je slijm houden wat verkleurd blijft of erger wordt, kun je ook je huisarts bellen en overleggen.
Sterkte 🍀

Login of registreer om te reageren
06-11-2022 om 10:37 uur

M'n bericht ging even vreemd, er werden andere woorden van gemaakt, heel raar 😅

Login of registreer om te reageren
06-11-2022 om 11:49 uur

Ja dat gebeurt wel eens ...

Maar er ben een ander vraagje indien je astma heb. Is het dan niet zo bv als je je medicatie neemt dat je eigenlijk geen klachten meer zou moeten hebben of heel weinig....???

Ik herinner mijn la nog zeggen een jaar geleden ik geef je deze puffer je zal je snel terug de oude voelen ... Ja daar ben ik dus nooit geraakt integendeel...

Login of registreer om te reageren
06-11-2022 om 14:05 uur
Reactie op pukkie1983

Ja dat gebeurt wel eens ...

Maar er ben een ander vraagje indien je astma heb. Is het dan niet zo bv als je je medicatie neemt dat je eigenlijk geen klachten meer zou moeten hebben of heel weinig....???

Ik herinner mijn la nog zeggen een jaar geleden ik geef je deze puffer je zal je snel terug de oude voelen ... Ja daar ben ik dus nooit geraakt integendeel...

Dit is bij iedereen verschillend denk ik, sommige hebben met astma 1 puffer nodig en zijn ok, sommige zelfs maar af en toe een puffer en anderen heel veel puffers en toch nog klachten, dit is vaak uitzoeken wat voor jou 't beste werkt, nu eerst deze wat langer gebruiken en desnoods daarna goed aangeven dat je nog veel klachten ervaart.
Ik zelf ben ooit begonnen met astma, inmiddels ernstig copd en astma, maar ook ik bleef bij astma altijd lichte klachten houden zelfs met meerdere puffers.
Er is er niet 1 hetzelfde.
Geldt altijd wel, bij twijfel of verergering en meer verkleurd slijm opnieuw aan de bel trekken.
Maar wat mij altijd verteld is, geef een nieuwe puffer ong 3 weken de tijd eerst.
Sterkte, misschien zijn er meer tips van astma patiënten te vinden hier.
Bij veel slijm wil fluimucil wel eens helpen of huffen, kun je opzoeken op Google, om 't slijm omhoog te krijgen.
🍀

Login of registreer om te reageren
06-11-2022 om 15:40 uur

Hoi Pukkie,

De meeste mensen geraken goed onder controle met medicatie, spijtig genoeg niet iedereen. Maar met wat je momenteel neemt, zijn er echt wel nog veel mogelijkheden. Als je blijft je niet goed voelen, blijf dit echt aangeven!

Gevoelen van angst,… komen voor bij foster, maar meestal bij kinderen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik al zo lang medicatie neem dat ik niet kan vergelijken met zonder.

Op gelijk welke bijsluiter van een medicament staat vermoeidheid. De reden is dat bij klinische studies altijd wel iemand zegt dat ze onverklaarbaar vermoeider zijn. Maar in jouw situatie is de kans reëel dat je longprobleem je vermoeider maakt.

Voel je eigenlijk enige verbetering met de medicatie?

Het beste! Een nieuwe astma-diagnose krijgen is rottig.

Tamia

Login of registreer om te reageren
07-11-2022 om 10:03 uur
Reactie op Tamia

Hoi Pukkie,

De meeste mensen geraken goed onder controle met medicatie, spijtig genoeg niet iedereen. Maar met wat je momenteel neemt, zijn er echt wel nog veel mogelijkheden. Als je blijft je niet goed voelen, blijf dit echt aangeven!

Gevoelen van angst,… komen voor bij foster, maar meestal bij kinderen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik al zo lang medicatie neem dat ik niet kan vergelijken met zonder.

Op gelijk welke bijsluiter van een medicament staat vermoeidheid. De reden is dat bij klinische studies altijd wel iemand zegt dat ze onverklaarbaar vermoeider zijn. Maar in jouw situatie is de kans reëel dat je longprobleem je vermoeider maakt.

Voel je eigenlijk enige verbetering met de medicatie?

Het beste! Een nieuwe astma-diagnose krijgen is rottig.

Tamia

Hey tamia, tot nu toe heb ik toch het gevoel dat de Foster zijn werk beter deed maar ik wacht af wat de relvar gaat doen na 2 weken.

Verder is er door de longarts een aanvraag tot beroepsziekte gedaan hij vermoed dat men in ziekte daar ontstaan is. De niet alergische astma die ik nu heb.

Over een jaar gezien lijkt het mij eerder dat het stilletjes aan erger word. Blaastesten zijn weliswaar hetzelfde met medicatie maar ik krijg gewoon meer klachten.
Vaker benauwd maar de longarts kijkt naar fenowaarde en fvc en fev1 deze zijn redelijk ok met huidige medicatie dus veranderd niets.

Bij kleine inspanning dadelijk kletsnat en moe. Ik doe eigenlijk bijna niets meer wat ik ervoor wel kon

Smorgends taai geel wit slijm wat ik voor de zomer niet had en blijft maar terug komen zo het gevoel dat ik had in het verleden bij een bronchitis. Na puffen verminderd dat door de dag en begint weer als ik opsta.

En nog een hoop vervelende klachten

Dus word niet beter in mijn ogen ..

Maar wat bedoelen ze met goed onder controle? Geen klachten en terug ok zoals ervoor

Ik krijg nu

1xrelvar of4x Foster voor mijn astma

Xolair injectie en bellozal voor mijn urtecaria die toen ook is begonnen

En 2x belsar en 1x bisoprolol voor bloeddruk die sindsdien ook hoog is

En dit na nooit niets te moeten innemen een jaartje geleden .. ben nu bijna 39 jaar heb pas een 3 jaar geleden een huis gekocht en verlies nu bij 700euro per maand door ziekte zijn en over een paar maanden nog meer het begint stilletjes aan een ramp te worden zolang ik niet terug aan de slag kan .

Grtn

Login of registreer om te reageren