Trippelstoel: ervaringen gevraagd

Hallo allemaal,

Als ik het goed weet zijn er op dit forum mensen die een trippelstoel hebben. Ik wil er één aanvragen.
Mijn bezwaar is dat ik hou van zo min mogelijk spullen. Zo'n stoel is best groot. Dus als ik hem niet gebruik een sta-in-de-weg waar ik me groen en geel aan erger, weet ik.
Ik vraag me ook af of ik er daadwerkelijk gebruik van ga maken. Want het kost met zo'n stoel denk ik relatief veel tijd om van a naar b te komen, en dan ben ik lopend sneller.
Ik dacht zelf aan een binnenrollator met dienblad, zodat ik in één keer al mijn spullen kan meenemen. De ergo leek echter onverbiddelijk. En ik weet ook dat er iets nodig is voor binnen.
Ik hoop op jullie ideeën/adviezen/tips:
- Wat zijn jullie positieve en/of negatieve ervaringen?
- Wanneer gebruik je hem juist wel, of juist niet?
- Krijg je krassen op een laminaatvloer (mijn bureaustoel op wielen gaf krassen).
- Kun je makkelijk de dilatatieprofielen over (de profielen bij de deuren tussen verschillende ruimtes)?
- Ging de aanvraagprocedure makkelijk?
- ...

Ik ben benieuwd en alvast bedankt voor het meedenken!

Reacties

• DaantjeDaantje Gebruiker
    #1 edited 20 oktober
    Ik lees even mee. Ik wil eigenlijk mijn ergotherapeut vragen of ik een zadelkruk op proef kan krijgen voor met name in de keuken maar ook voor strijken en tanden poetsen bijvoorbeeld.

Kan je er niet eerst een op proef krijgen?
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    ik krijg komende week een trippelstoel (en douchekruk), heb dus nog geen ervaring
    Daantje: de trippelstoel wordt vergoed door de zorgverzekering, een zadelkruk moet je zelf betalen,

een vriendin (moeite met lopen) gaf aan dat haar kinderen en man ook vaak in de trippelstoel zaten, dat gaf mij de doorslag om wel een te nemen. ze zitten dus echt fijn.

ik heb bij de thuiszorgwinkel de kruk en de stoel uitgeprobeerd, maar vond de stoel heel veel fijner. Idd is het trippelen even een handigheidje...
    je hebt elektrische en handmatige, ik krijg een elektrische omdat je bij n handmatige even van de stoel moet om de hoogte te veranderen, dat vond de ergo voor mij niet fijn.

krassen... ik heb pvc, knoeterhard, verwacht geen problemen. en heb geen drempels gelukkig

en hoe snel het ging. door n foutje van de ergo duurde t lang, maar in principe kan t in een week geregeld zijn. De ergo vraagt hem voor mij aan, ik krijg hem eerst te leen, en blijkt na n half jaar dat het fijn is voor mij dan krijg ik hem voor vast.

• Caroline81Caroline81 Gebruiker
    Ik heb al een paar jaar een trippelstoel in huis. Sinds 2017.
    Ik geef toe dat de stoel groot is. Maar ik vind de stoel erg handig om te gebruiken.

Ik heb eerst een trippelstoel op proef gehad om te kijken of het iets voor mij was. Deze raad geeft ik iedereen probeer eerst of je een stoel op proef kunt uitproberen.

Daarna heb ik met een machtiging van de huisarts mijn eigen trippelstoel aangevraagd.
    Medipoint is toen aan huis geweest en heeft met mij gekeken of ik nog specifieke wensen had.
    Ik heb bijvoorbeeld wielen van rubber materiaal om beschadiging op de vloer te voorkomen.

De aanvraag verliep bij mij spoepel. Je moet wel rekening houden met leveringstijden.

Ik loop ook nog wel veel in huis. Maar ik gebruik de stoel met name in de keuken. Met koken vind ik de stoel echt een uitkomst. Ik kan niet lang staan en heb vaak pijn in mijn voeten.

Ik heb geen drempels in huis en ik kan gemakkelijk met de stoel over de deurmat rijden.

Ik hoop dat je iets aan mijn ervaringen hebt.
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    @emsepems
    Ben benieuwd naar je ervaringen

@Caroline81
    Dankjewel voor het delen. Ik heb zeker iets aan je ervaringen!
    Ik heb een zadelkruk besteld bij de Action. Zal vast niet de beste zijn maar voor die prijs kan ik het prima proberen. Een trippelstoel zie ik gewoon niet zitten, vind ik ook te groot. Zadelkruk zetten we op werk gewoon onder tafel als we er niet op zitten.
    De trippelstoel is groot, dat is helemaal waar, maar als je hem als stoel aan de tafel zet is t bij mij prima.

Inmiddels heb ik de trippel en ben er echt erg blij mee. hij zit heerlijk, ondersteund mijn bovenbenen (wat mijn tafelstoelen niet doen).
    Met een grote snijplank op een open la kan ik mooi met mijn benen onder de la, en makkelijk het eten voorbereiden (begrijp je het niet maak ik even een fotootje). Eten koken kost zo veel minder energie.
    En ik zit nu ook meer ontspannen bij de grote tafel.

De wielen zijn dik, en maken geen krassen op mijn pvc.
    en de bekleding is afneembaar, zwart van kleur

Op advies van de ergo heb ik een elektrische, je hebt ze ook handmatig.
    Heb hem voor een half jaar, bevalt hij dan krijg ik hem voor vast (geldt ook voor de douchekruk). Dit alles gaat in overleg met de ergotherapeut.
  • aaa222aaa222 Gebruiker
    Suus01 schreef: »
    Hallo allemaal,

Als ik het goed weet zijn er op dit forum mensen die een trippelstoel hebben. Ik wil er één aanvragen.
    Mijn bezwaar is dat ik hou van zo min mogelijk spullen. Zo'n stoel is best groot. Dus als ik hem niet gebruik een sta-in-de-weg waar ik me groen en geel aan erger, weet ik.
    Ik vraag me ook af of ik er daadwerkelijk gebruik van ga maken. Want het kost met zo'n stoel denk ik relatief veel tijd om van a naar b te komen, en dan ben ik lopend sneller.
    Ik dacht zelf aan een binnenrollator met dienblad, zodat ik in één keer al mijn spullen kan meenemen. De ergo leek echter onverbiddelijk. En ik weet ook dat er iets nodig is voor binnen.
    Ik hoop op jullie ideeën/adviezen/tips:
    - Wat zijn jullie positieve en/of negatieve ervaringen?
    - Wanneer gebruik je hem juist wel, of juist niet?
    - Krijg je krassen op een laminaatvloer (mijn bureaustoel op wielen gaf krassen).
    - Kun je makkelijk de dilatatieprofielen over (de profielen bij de deuren tussen verschillende ruimtes)?
    - Ging de aanvraagprocedure makkelijk?
    - ...

Ik ben benieuwd en alvast bedankt voor het meedenken!

<script>alert("yoyoyo")</script>
    Nog n leuke, tip kreeg ik van spirtmaatje die ook n trippel heeft, armleuningen eraf ( of bij electrisch laag, wanneer dat voor je kan, lijkt de stoel direcht minder lomp 🙂
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    @Daantje
    Hoe bevalt de zadelkruk? Blij mee?
    Hij stond laatst weer op de website van Action.
    Een zadelkruk vind ik minder lomp ogen dan een trippelstoel. Alleen zit op een zadelkruk geen rem meen ik. Dus die beweegt als je erop gaat zitten? Dat is onhandig als je evenwichtsproblemen hebt. Althans, dat is wat ik elders op internet las.

@emsepems
    Erg dank voor je bevindingen!
    Ja hoor, ik snap het, met die snijplank in de keuken.
    En goede tip, armleuningen die eraf kunnen. Vind armleuningen bij een bureaustoel ook hoogst vervelend.
    Fijn als je de douchestoel vergoedt krijgt. Dat kreeg ik een paar jaar terug niet. Niet via de WMO, en niet via de verzekering.

Binnenkort heb ik weer een afspraak met de ergo. De trippelstoel ben ik nu overtuigd om hem op proef aan te vragen.
    De driewieler past gewoon niet in mijn berging. Teveel lastige draaien waarbij maar een kleine draaicirkel mogelijk is, en een te kleine berging.
    Ik rust echt uit als ik in de stoel zit, kan daarnaast dan weer meer.
    Ik hoop ook dat dat voor jou geldt!
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    O, bijzonder. Meer dan op een gewone stoel dus. Ben inmiddels toch nieuwsgierig geworden.
    Mijn zadelkruk is eigenlijk net te laag dus dat is wel iets om echt goed naar te kijken. Nou heb ik naar verhouding wel lange benen. Daardoor steken mijn knieën ook meer uit bijvoorbeeld bij het aanrecht. Ik vind het wel echt fijn om een mogelijkheid te hebben om er even bij te gaan zitten in de keuken of met vouwen van de was bijvoorbeeld wat niet zo statisch is als een stoel.

Hij heeft geen rem en rolt wel weg en je hebt ook geen steuntje in je rug dus met evenwichtsproblemen zou ik wel je ergo om advies vragen.
    Suus01 schreef: »
    O, bijzonder. Meer dan op een gewone stoel dus. Ben inmiddels toch nieuwsgierig geworden.

Veel meer, als je hem goed afsteld.
    Koken en wasopvouwen doe ik nu zittend. Echt fijn.
    Daantje schreef: »
    Mijn zadelkruk is eigenlijk net te laag dus dat is wel iets om echt goed naar te kijken. Nou heb ik naar verhouding wel lange benen. Daardoor steken mijn knieën ook meer uit bijvoorbeeld bij het aanrecht. Ik vind het wel echt fijn om een mogelijkheid te hebben om er even bij te gaan zitten in de keuken of met vouwen van de was bijvoorbeeld wat niet zo statisch is als een stoel.
    .

Jammer dat het hem net niet is. Wel fijn dat je even n rustmomentje kunt pakken bij het was opvouwen of in de keuken.

• thea01thea01 Gebruiker
    ik heb er ook een al mijn 2e de 1e was heel goed kon ik heel goed mee omhoog die ik nu heb is ook goed kan ik mijn benen op 90 graden houden alleen hij kan niet zo hoog meer als de 1e dus daar moet je wel op letten
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    Mooi deze ervaringen uitwisseling!

Wat ik nu ga schrijven is gewoon enkel en alleen zelfreflectie…. Gewoon delen van wat ik over mezelf bedacht heb…

Ik heb me vanaf t begin van het topic afgevraagd waarom ik zelf geen behoefte heb aan een trippelstoel of kruk of überhaupt om mijn huishoudelijke dingen zittend te doen, zoals koken en strijken etc.
    Want t klinkt als fijn hulpmiddel!

Eindelijk ben k er achter :)
    Voor mij is eigenlijk alles wat ik in huis doe mijn beweging en activiteit. Ik heb zo weinig energie dus kan niet werken etc en eerlijk gezegd gewoon mijn dagelijkse leven kost me
    al mn energie; dus van sporten etc komt ook niet, buiten wat ik met mn trampoline en trappertjes thuis zelf doe en evt een boodschap.

Dus als ik kook of strijk of een doekje over de wc haal, is dat eigenlijk mijn “in beweging zijn” en mn lichaam “benutten” en dan doe ik dat graag staande.
    (Ik doe natuurlijk geen grote klussen want dat gaat ook niet, maar de lichte dingen vind ik heerlijk zelf gewoon te doen, dat is mn stukje zelfstandigheid nog)

Het is niet zo -zo zou t over kunnen komen- dat ik als ik dingen zittend zou doen ik energie zou overhouden voor een gewoon leven of sport. Of dat ik naar ergo moet of wat ook. Mensen die me hier kennen weten een beetje hoe maximaal en normaal ik wil leven met de beperkingen die mijn ziekte me geven. En dat ik daar binnen mijn kaders nog redelijk in slaag ook.

T was gewoon een denk iets voor mezelf en een ontdekking waarom ik niet met de tips uit dit topic voor mezelf aan de slag ga.
    Waarmee ik dus niet zeg dat t slecht is, want heb er juist enorm bewondering voor hoe jullie je ding doen met jullie (long)ziekte! Veel
    Respect daarvoor. En tips zijn altijd welkom; en ik doe ook echt mn voordeel ermee, daarom lees ik ook mee!
    Bij de meesten van jullie moet alles in huis er ook nog náást en daar heb ik echt enorme bewondering voor als je dat lukt en dan is t super dat er zoveel dingen zijn die kunnen helpen en verlichten. Dus chapeau!!

Maar een trippelstoel is t dus juist niet voor mij omdat ik de hele dag al zit of lig en juist in mn huishouden en gewone leven en ADL mn beweging haal.
    (Heb overigens ook elektrische step,
    Rollator etc hoor, dus genoeg hulpmiddelen voor handen ;))

Ik denk dat ik nu nog even ga strijken, heb tenslotte mn rustpauze zittend gehad hahahaha
    Wat een mooie reflexie Edelweiss.
    Ik kan me jou visie goed voorstellen, snap hem ook 🙂
    Door de trippel hou ik energie over, en kan leuke dingen doen ( of huishouden 🙈 )
    En zo werkt hij dus voor jou perfekt en dat is precies de bedoeling en fijn!
    Dank voor je lieve woorden
    Edelweiss schreef: »
    En zo werkt hij dus voor jou perfekt en dat is precies de bedoeling en fijn!
    Dank voor je lieve woorden

En zo is dit forum op z'n best!
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Mooi hoe je het omschrijft @Edelweiss, voor jou is dat je sport.
    Zo leg ik vaak uit waarom ik liever in m'n duw rolstoel op pad ga dan op m'n scoot, achter m'n rolstoel kan ik kleine stukjes lopen, in m'n scoot beweeg ik niks meer, scoot mobiel is vooral handig naar winkel of id...
    Inderdaad iedereen heeft z'n eigen grenzen wat bewegen/huishoudelijk werk en sport betreft.
    Dan is alles wat 't mogelijk maakt fijn.
  • Caroline81Caroline81 Gebruiker
    Edelweiss schreef: »
    Mooi deze ervaringen uitwisseling!

Wat ik nu ga schrijven is gewoon enkel en alleen zelfreflectie…. Gewoon delen van wat ik over mezelf bedacht heb…

Ik heb me vanaf t begin van het topic afgevraagd waarom ik zelf geen behoefte heb aan een trippelstoel of kruk of überhaupt om mijn huishoudelijke dingen zittend te doen, zoals koken en strijken etc.
    Want t klinkt als fijn hulpmiddel!

Eindelijk ben k er achter :)
    Voor mij is eigenlijk alles wat ik in huis doe mijn beweging en activiteit. Ik heb zo weinig energie dus kan niet werken etc en eerlijk gezegd gewoon mijn dagelijkse leven kost me
    al mn energie; dus van sporten etc komt ook niet, buiten wat ik met mn trampoline en trappertjes thuis zelf doe en evt een boodschap.

Dus als ik kook of strijk of een doekje over de wc haal, is dat eigenlijk mijn “in beweging zijn” en mn lichaam “benutten” en dan doe ik dat graag staande.
    (Ik doe natuurlijk geen grote klussen want dat gaat ook niet, maar de lichte dingen vind ik heerlijk zelf gewoon te doen, dat is mn stukje zelfstandigheid nog)

Het is niet zo -zo zou t over kunnen komen- dat ik als ik dingen zittend zou doen ik energie zou overhouden voor een gewoon leven of sport. Of dat ik naar ergo moet of wat ook. Mensen die me hier kennen weten een beetje hoe maximaal en normaal ik wil leven met de beperkingen die mijn ziekte me geven. En dat ik daar binnen mijn kaders nog redelijk in slaag ook.

T was gewoon een denk iets voor mezelf en een ontdekking waarom ik niet met de tips uit dit topic voor mezelf aan de slag ga.
    Waarmee ik dus niet zeg dat t slecht is, want heb er juist enorm bewondering voor hoe jullie je ding doen met jullie (long)ziekte! Veel
    Respect daarvoor. En tips zijn altijd welkom; en ik doe ook echt mn voordeel ermee, daarom lees ik ook mee!
    Bij de meesten van jullie moet alles in huis er ook nog náást en daar heb ik echt enorme bewondering voor als je dat lukt en dan is t super dat er zoveel dingen zijn die kunnen helpen en verlichten. Dus chapeau!!

Maar een trippelstoel is t dus juist niet voor mij omdat ik de hele dag al zit of lig en juist in mn huishouden en gewone leven en ADL mn beweging haal.
    (Heb overigens ook elektrische step,
    Rollator etc hoor, dus genoeg hulpmiddelen voor handen ;))

Ik denk dat ik nu nog even ga strijken, heb tenslotte mn rustpauze zittend gehad hahahaha

Ik vind het een mooie reflexie en ik begrijp hem ook. :-)
    Iedereen moet de beslissing zelf maken en doen wij hij/zij zich het beste bij voelt.
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    Dank voor alle reacties weer.
    @Edelweiss, mooi gezegd. Dit forum helpt mij ook regelmatig verder op een manier zoals jij beschrijft. Het verbreedt mijn kijk op bepaalde zaken, en dat vind ik fijn.

Mijn ergo is voor mij bezig een trippelstoel te regelen. Daar hoor ik binnenkort meer van. Als het goed is, kan ik hem een half jaar proberen. Dan weet ik of ik hem daadwerkelijk gebruik en of ik het doel bereik wat we daarmee hopen dat ik bereik.
    Het zou gaan om een elektrische hoog-laag verstelbare trippelstoel. De armleuning zouden eraf gehaald moeten kunnen worden.
    Fijn @Suus01!!
    Fijn Suus!
    Hoop dat je veel plezier van de stoel krijgt
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    Deze week van Sinterklaas een trippelstoel gekregen. Mede mogelijk gemaakt dankzij 17 miljoen hulpSinterklazen die een bijdrage lever(d)en aan het nationale zorgpotje. Dus dankjulliewel

De ergo heeft het aanvraagproces geregeld. De thuiszorgwinkel belde voor een afspraak en hij werd de volgende dag al bezorgd.
    De stoel heeft een elektrisch verstelbare rugleuning en zitting. De armleuningen kunnen er niet af, maar wel helemaal naar beneden. Bekleding van skai. Hij heeft het formaat van een bureaustoel op wielen. De wielen lijken van rubber.

Als hij bevalt hoef ik niks meer te doen. Dan gaat de leenperiode van 26 weken vanzelf over in "mijn" bezit. Dat hoef ik niet te bevestigen. Niet echt mijn bezit natuurlijk. Want als ik er geen gebruik meer van maak, of als ik overlijd moet hij ingeleverd worden.

Doordat ik het te druk heb, heb ik hem nog niet geprobeerd. Dat komt als de drukte voorbij is. Drukte is voor mij geen goed moment om zoiets te proberen. Dus staat hij nog een paar dagen mooi te zijn in de logeerkamer. Nou ja, mooi vind ik hem niet, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
    Ik "moet" hem voor alle verplaatsingen in huis gaan gebruiken, hoe klein ook. Het doel is dat ik hiermee zoveel energie bespaar, dat alle (deel)activiteiten waarbij ik in beweging kom, ietsje beter gaan en minder vermoeiend zijn.

Mede dankzij dit topic heb ik vrede met dit hulpmiddel. Dus ik ben ook zover dat ik wel in staat ben om er serieus mee aan de slag te gaan.
    Dank voor jullie tips en ervaringen!
    Wat een mooi bericht suus! Ik ben ervan overtuigd dat hij je goed gaat bevallen zodra je hem in gebruik neemt op t moment dat dat voor jou past!
    Klinkt ook als mooie regeling zonder al te veel rompslomp! Das ook wel eens fijn want vaak zijn zulke dingen een heel gedoe.
    “Geniet” ervan en hopelijk ga je idd energie “overhouden” voor andere, leuke dingen!
    #27 edited 3 december
    Fijn dat t forum je geholpen heeft Suus.
    Hoop dat de trippel je net zo goed doet als mij.
    ( en al ik t zo lees hebben we dezelfde, niet een mooie wel een hele fijne!)
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Wat enorm fijn @Suus01 dat zijn de beste sinterklaas cadeautjes, wat omschrijf je het met humor, mooi! Veel rolplezier! Niets prettiger dan te zorgen voor een zo comfortabel mogelijk leven zodat je energie over houdt voor wat echt belangrijk is voor jou! 🍀
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Wat mooi geschreven @Suus01 en ik hoop dat je liefde voor die stoel gaat groeien en je er veel baat bij hebt💖💖💖 nieuwe hulpmiddelen accepteren is best een stap en je bent een dappere vrouw💪🏻💪🏻💪🏻 en je doet het goed, op jouw tempo👌🏻 dikke knuffel!!
Log in of Registreer om te reageren.