voorstellen

30-10-2022 om 06:46 uur

beste allemaal, omdat mijn conditie maar niet wilde verbeteren vroeg ik longonderzoek aan. Op de ct scan blijk ik ontstekingen te hebben boven in mijn longen. de longarts zei dat het door mijn vele jaren roken kwam. Nu rook ik niet meer, al een tijd. Ik vraag me af of ik niet meer kan doen. Ontstekingsremmende medicijnen raadde hij af. Heeft iemand een idee? Veel dank alvast. Groeten Liset

Login of registreer om te reageren
30-10-2022 om 13:32 uur

Misschien even afwachten wat het gaat doen , na het stoppen kan het lang duren voordat je longen rustiger worden.
Verder zou ik niet weten wat je kunt doen, gezond eten, bewegen wanneer dit lukt en blijf je klachten houden, altijd naar je arts terug voor advies, heb je AB of prednison nodig dan beslist hij dit .
Sterkte 🍀

Login of registreer om te reageren
01-11-2022 om 11:22 uur

Welkom @lisetb.
Wat goed dat je gestopt bent met roken. Mooie prestatie. Ook heel fijn dat ontstekingsremmende medicatie afgeraden wordt. Dat wil je liever niet.

Bij wat je zelf nog kunt doen om je conditie te verbeteren, kom ik uit op de standaarddingen ten aanzien van leefstijl. Die dus voor iedereen gelden. Van wat ik noem heb ik natuurlijk geen idee wat op jou van toepassing is. Maar het komt dus neer op:
- een gezond gewicht. Is voor alle onderdelen in je lijf prettig, en werkt preventief ten aanzien van diverse ziekten.
- gezond eten.
- voldoende rust en ontspanning, dus een goede nachtrust, voldoende hersteltijd na inspanning en voldoende sociale contacten.
- sport en beweging. Voor longpatiënten geldt zelfs hoe meer hoe beter, uiteraard wel binnen je grenzen.

Succes!

Login of registreer om te reageren