Stenotrophomonas maltophilia bacterie

09-11-2022 om 09:08 uur

Ik heb al sinds 8 maanden geel/groen sputum. (Sinds influenza A) Bij het laatste sputum onderzoek is de Stenotrophomonas maltophilia bacterie groei 2 geconstateerd. Ik heb nu voor 14 dagen Cotrimoxazol gekregen, 2x daags 1 tablet. Ik heb ernstige astma met een FEV1 tussen de 25 en 30%. Dit is 18 maanden geleden in 3 dagen tijd ontstaan. Daarvoor nooit geen longproblemen gehad.
Hoe gevaarlijk is deze bacterie en is deze te genezen met de antibiotica? Lichamelijk ben ik de laatste maanden steeds slechter geworden, zowel qua benauwdheid als wat ik nog dagelijks kan. Na enkele minuten lichte inspanning ben ik helemaal buiten adem.
Uw reactie zie ik graag tegemoet.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-11-2022 om 20:56 uur

beste
deze bacterie is iha niet erg gevaarlijk en veroorzaakt bij mensen met een normale weerstand slechts zeer zelden een longinfectie/longontsteking. bij gestoorde afweer kan hij echter wel luchtweginfecties veroorzaken, en ook bij taaislijmziekte kan de bacterie een vervelende ontwikkeling zijn en ook samen gaan met pseudomonas. bij lichaamsvreemd materiaal zoals een prothese of een luchtwegstent kan stenotr makkelijk blijven plakken en raak je de bacterie alleen kwijt door de stent te verwijderen. als stenotr gevoelig is voor cotrimoxazol is hij hiermee goed te behandelen. ik vind het wel bijzonder dat deze bacterie nu optreedt wanneer je alleen astma hebt. wellicht zijn er ook bronchiectasieen ? (verwijdingen in de luchtwegen). maar gezien je verhaal is het niet een doorsnee astma, in 3 dagen ontstaan. ik zou dan denken aan inhalatie van leerspray of sommige harsen ed. dit laatste wordt wel gezien in bijvoorbeeld de chipindustrie. wellicht kun je iets met dit antwoord

Login of registreer om te reageren