COPD en cognitieve klachten

13-11-2022 om 15:02 uur

Herkent iemand met COPD opvallende cognitieve klachten?

Login of registreer om te reageren
14-11-2022 om 12:33 uur

Welke klachten bedoelt u? Het is nogal een breed begrip, zelf merk ik door moeheid wel geregeld concentratie verlies en soms warrig kan ik zijn.
Mede door medicatie kan dit komen, ik gebruik ook morfine, nu heb ik weinig klachten hiervan maar iets trager werkt alles wel, nu zie ik dit maar als wat goed uitkomt, copd maakt ook trager dus alles mag wat trager... Een slak komt uiteindelijk ook aan de finish, alleen is het klappende publiek dan al vertrokken :)
En mijn gang lijkt steeds langer zeg ik altijd... Niet dat ik trager ben natuurlijk :)
Sterkte en vooral de humor erin houden, dat werkt bij mij heel goed.

Login of registreer om te reageren
14-11-2022 om 13:56 uur

Bedankt voor je reactie. En zeker helpt een positieve instelling en humor😀.

Ik heb naast COPD/longemfyseem/hypoxemie de diagnose Mild Cognitive Impairment' (MCI). O.a. problemen met korte termijn geheugen, concentratie, informatieverwerking, tekst begrip etc.
Ik kwam een rapport tegen waar dit in beschreven staat en waar ik mij erg in herken, zie https://tvgg.nl/wp-content/uploads/sites/2/2014/04/2014-2.pdf blz 1-7.
Ik vroeg mij af of er meer mensen met COPD zijn die zich hierin herkennen.

Login of registreer om te reageren
18-11-2022 om 11:31 uur

@Loutre, ik heb het gelezen, interessant ook.
Ik zelf merk weinig grote problemen, wel concentratie verlies, ik lees graag maar soms lukt dit amper en kont het niet binnen, ik zelf geef m'n medicijnen vaak de schuld en ik denk ook zuurstoftekort wat geregeld op de dag voorkomt.
Ooit heb ik gelezen dat sommige copd patiënten micro bloedinkjes kunnen krijgen in de hersenen, kan de link van 't artikel niet zo vlug vinden maar op Google intikken en dan komt het wel naar boven.
Sterkte 🍀

Login of registreer om te reageren
18-11-2022 om 15:15 uur

@Loutre
Interessant. Hoewel ik het niet volledig gelezen heb, alleen de samenvatting en het stukje over exacerbaties. Geen COPD hier, maar exacerbaties en cognitieve problemen is herkenbaar.

Login of registreer om te reageren