Hoe doen jullie dat?

15-11-2022 om 09:54 uur

Goedemorgen,

ik heb eigenlijk een algemene vraag die ook openbaar gedeeld mag worden.
Ik heb al jaren astma en ik krijg allergische aanvallen als ik in de buurt van sommige parfums, deodoranten, aftershaves ed kom.
Hoe doen andere mensen dat als ze bijvoorbeeld naar het ziekenhuis of huisarts gaan? Ik heb nu gisteren weer een allergische reactie gekregen van een bezoek aan de huisarts voor de griepprik. De lucht sloeg al op mijn keel toen ik het kamertje binnenkwam en ik moest gelijk hoesten. Assistente zei dat er nog geen tijd was geweest om te luchten. Ben er nu erg benauwd van en zit weer aan de prednisolon, hoestremmers en extra puffers. Ik had het laatst ook in het ziekenhuis. Moest een ECG laten maken. Ook daar zat iemand met een heftig luchtje. Ik ben op zoek gegaan naar een medewerker om te vragen of ik ergens anders kon wachten ivm astma. Ik moest maar gaan zitten want diegene met luchtje zou binnen vijf minuten weg zijn. Ik was al aan het hoesten. Vijf minuten in die voor een ander heerlijke lucht zitten, is voor mij al te veel. Ben toch naar een andere ruimte gegaan. Heb altijd alles bij me dus extra gepuft. Zou ook een ingreepje krijgen met narcose en ik weet dat ze op de ok niet dol zijn op mensen met hoestbuien.
Hoe doen andere mensen dat nu toch? Geeft altijd gedoe als ik zeg dat ik er niet tegen kan.
Mijn eigen omgeving weet dat en houdt er rekening mee. Dat verwacht ik niet in een ziekenhuis maar laat me aub ergens ander wachten.
Ben erg benieuwd naar reacties. Ben vast niet de enige die hier last van heeft.
Groet, Anke
Wo 09:56

Login of registreer om te reageren
15-11-2022 om 11:47 uur

Ik reageer ook heftig op luchtjes en als het in de wachtkamer bijvoorbeeld te heftig ruikt dan meld ik dat ik elders zit vanwege de lucht, als de kamer waar ik in moet nog ruikt naar een luchtje dan vraag ik of het ergens anders kan en zo niet dan ga ik weg en ik neem meteen extra medicatie in op gevoel van hoe erg ik denk dat de aanval gaat zijn en als er later meer nodig blijkt dan neem ik meer (dit is in overleg met mijn longarts).

En dat mensen niet blij zijn met mensen die hoesten, tsja in het zkh bij een ct-scan bijvoorbeeld zeg ik altijd dat ik erna flink hoestend overeind kom, wat ook altijd het geval is. Dan zijn ze vast voorbereid en vaak hoor ik, oh daar hebben meer mensen last van.

Ik moet binnenkort ook onder narcose en daarvoor heb je pre-screening dus daar al aangeven waar je op reageert en hoe je dan reageert dan weet het OK team het als het goed is ook en anders dan leg ik ze uit waarom ik zo hoest.

Ik vind ook dat mensen best mogen leren dat het hele flesje parfum niet meteen op hun lichaam hoeft😅 ik vind sommige parfums echt lekker ruiken en ik snap dat mensen graag parfum dragen, maar een beetje doseren mag best van mij. Als een lift nog helemaal naar parfum ruikt en er niemand in staat is het mijns inziens iets teveel geweest🙈
Maar je ontkomt er niet aan en mijn omgeving vergeet het soms ook en zorgpersoneel vergeet het soms ook en het nadeel in ziekenhuizen is dat er niet gelucht kan worden omdat er geen ramen open kunnen. Dus die lucht blijft heel lang hangen.
Ik probeer mensen er op zo’n moment op attent te maken op een vriendelijke manier, van het ruikt lekker maar mijn longen kunnen er helaas niet tegen en als ik er een hoestbui van krijg dan schrikken mensen vaak ook wel en komt er meer begrip en zie je dat ze vaak meer proberen om rekening ermee te houden. Maar het blijven lastige situaties die vragen van jou om voor jezelf op te komen en assertief te zijn

Login of registreer om te reageren
15-11-2022 om 13:22 uur

Ook hier ga ik regelmatig ergens anders zitten als iemand heftig parfum op heeft. Ik heb laatst ook een hele discussie met iemand gehad op de sportschool. De mevr. was beledigd omdat ik afstand hield, maar ze ging steeds meer parfum gebruiken. (mijn astma is overigens best wel stabiel) Het heeft 3 maanden geduurd eer ze besefte dat zij zelf dit eenvoudig op kon lossen door minder parfum te gebruiken. Het allerergste is nog op de sportschool vind ik, is dat er meer mensen over klagen maar verder niemand die het in der gezicht heeft gezegd.

Ook bij de dagbehandeling van mijn zoon gebruiken sommige verpleegkundigen en andere ouders (te veel) parfum. Echter kan je dan niet altijd ergens anders gaan zitten, dan zitten zoon en ik naast elkaar aan de puffers. De verpleegkundigen zelf proberen hier wel rekening mee te houden inmiddels, nu we er sinds april vaak langs moeten. Dus er komt hier in de omgeving wel verbetering, alleen je zal het zelf heel vaak aan moeten geven hoe lastig het ook is.

Login of registreer om te reageren
16-11-2022 om 02:23 uur

Herkenbaar. Niet dat ik er altijd benauwd van word, maar het ontneemt me wel vaak de adem. En met een beetje pech duurt het lang om dat te reguleren, waar sommige mensen ook vervelend op kunnen reageren.
Ik hoor hetzelfde ook terug van veel mensen die in of na de overgang zijn. Dat ze dan slechter of niet meer tegen chemische luchtjes kunnen.

Zelf los ik het op door ergens anders te gaan wachten. Wat ik dan wel laat weten.
Maar het is vooral vaak ter plekke omgaan met de situatie en hopen dat de last beperkt blijft.

Login of registreer om te reageren
16-11-2022 om 03:47 uur

Helaas herkenbaar probleem voor veel van ons. Al is aanval op luchtjes, rook ed geen allergische reactie , maar reactie op een aspecifieke prikkel die astma aanval veroorzaakt, ook wel door bronchiale hyperreactiviteit.
Het is helaas iets wat je nooit helemaal kan voorkomen, doordat je geen invloed op hebt Beste werkt nog om een mondmasker/kapje op te doen, Ffp2 helpt t beste en in deze tijd dragen meer mensen nog mondkapjes. Naast luchtjes tenslotte voor vele nog veiliger idee ivm corona ed. Het is niet fijn om te dragen, maar voorkomt vaak de heftigste reactie op luchtjes en beter dan erge astma aanval.
Draag zelf buiten bijv altijd een buff (nekshawl), als dan roker oid aankomt of langs winkel loop met luchtjes, doe ik die voor mijn neus/mond. Voorkomt niet 100%, maar scheelt wel als je situatie niet kunt mijden. Doe dat ook bijv met overgang van warm/koud ( van binnen naar buiten of bij koeling supermarkt) het voorkomt ergste klap. Maar blijft lastig probleem. Sterkte

Login of registreer om te reageren