Buteyko

15-11-2022 om 19:02 uur

Goede avond allen. Ik kon geen recent topic vinden m.b.t. deze fantastische methode welke
ik op de cursus aan het leren ben. Ik kwam er een aantal maanden geleden achter dat veel van mijn klachten die ik wijd aan COPD/Astma eigenlijk te maken hebben met een verkeerde ademhaling.

Om jullie even uit te leggen en een beeld te geven over mij en mijn klachten even een stukje uitleg.

Eind 2020 heb ik in Guadalaraja Mexico een stamcel behandeling ondergaan om het herstel van kapot longweefsel te bevorderen. Voor mijn gevoel had deze behandeling nauwelijks nut gehad, want mijn klachten waren i.p.v. verminderd juist fors toegenomen.

Echter de laatste onderzoeken bij de LA lieten flinke verbeteringen zien: de eerste uitslag van Bernhoven Uden (FEV1 82%) kon ik niet geloven en zodoende had ik een paar weken geleden een second opinion bij het Viecurie in Venray (FEV1 75%).
Dit terwijl ik, met minder klachten dan nu, in 2020 59% (Bernhoven) en 66% (RadboutUMC) had geblazen.

Na de laastse uitslag van het Viecurie een aantal weken geleden ben ik weer gaan Googlen waar mijn toenemende klachten dan vandaan konden komen, en in die zoektocht zag ik dat ik de website van het buteyko instituut al eens bezocht had, en toen herinnerde in me ook dat ik een aantal dagen destijds ademhalingsoefeningen had gedaan en daar zeker baat bij had.

Echter verval je als mens weer snel in oude gewoonte en dan gaat de automatische piloot er weer op.
Zodoende ben ik dus sinds een aantal weken weer begonnen met het doen van bepaalde oefeningen waar je het aantal ademhalingen per minuut, maar ook het ademvolume drastisch naar beneden brengt. Saturatie is iets toegenomen, al is dat vaak ook een momentopname.

Maar ook vooral mijn hartslag in rust is een stuk naar beneden, voel me meer op me gemak en rustiger, En het geforceerde happen is verdwenen.

Dit heeft me doen besluiten twee dingen te doen:

1) Ik heb het boek “Ademhaling: De grote genezer” gekocht
2) Heb me ingeschreven voor tweedaagse een buteyko cursus die op 12 november is gestart

Je krijgt zulke andere inzichten, en heb na de eerste cursusdag van afgelopen week alweer behoorlijke resultaten
behaald. Ik had de weken ervoor mijn CP zelfstandig met hetzelfde soort oefeningen al omhoog gebracht van 8 seconden naar 14, deze week ben ik naar 16-20 gegaan

Ik schrijf mijn verhaal hier niet om wat te verkopen, integendeel zelfs. Er zijn voldoende therapeuten, door het hele land ga vragen of zoeken naar de recensies. Ga zelf op onderzoek uit, op youtube vind je allerhande filmpjes ook mbt een aantal
oefeningen waar je al snel zal merken dat er resultaat te halen is.

https://youtu.be/WHA8pqjGaD0

Dit is bijvoorbeeld een zeer interessant filmpje hoe de Buteyko voet aan wal kreeg in Australië, waar astma veel voorkomt.

Fijne avond allemaal !

Login of registreer om te reageren
26-03-2023 om 08:26 uur

Wat leuk, ik heb de cursus in januari gedaan, echt een eye opener.

In november vastgesteld COPD gold 2 54%. 3 keer bij de fysio geweest om mijn ademhaling onder controle te krijgen. Het advies veel uitademen, en vol sporten. Nou dat hielp voor geen meter. Ook de ademhalingsoefeningen gedaan van Buteko, en meteen ging het stukken beter. Ik ben er nog lang niet ben flink oefeningen aan het doen maar wat een verschil is het nu al. Mijn CP is nu gemiddeld 22.

Eigenlijk Zouden de longartsen dit bij iedereen moeten aanraden.

Groetjes Ingrid

Login of registreer om te reageren