kleine dingen zoals rijst

20-11-2022 om 16:06 uur

ik weet niet het te benoemen in de titel maar ik weet niet of er meer mensen zijn die als ze bijv rijst of iets anders klein eten en het in je keel schiet je een enorme hoestbui krijgt ook heb ik bv als ik water drink of is dit een herkenbaar iets als je aan de zuurstof zit

Login of registreer om te reageren
20-11-2022 om 16:56 uur

Wat vervelend als rijst of iets anders klein eten in je keel schiet en je een enorme hoestbui krijgt.
Of het bij gebruik van zuurstof vaker voorkomt dan zonder gebruik van zuurstof weet ik niet. Wel weet ik dat als je spierkracht lager is dan gebruikelijk, je ook slikproblemen kunt krijgen. Waarbij je je dus makkelijker kunt verslikken. Met eten en/of drinken, dus ook met water. Of zelfs met gewoon speeksel.
Een logopedist(e) kan je spierversterkende oefeningen geven, zodat je je slikspieren versterkt. En je je minder vaak verslikt.

Los hiervan wil ik je nog de deze tip meegeven.
De Total Cup is een drinkbeker die waarbij je kunt kiezen of je er een hulpstuk opzet met slokdosering. Dat vermindert het risico op verslikken.
Daarbij is de beker ook minder zwaar dan een gewone beker. Als je energie bespaart bij het tillen van je beker, kun je die energie weer steken in andere dingen. Bijvoorbeeld het verkleinen van de kans op verslikken.
Er zijn vast ook andere merken bekers waarbij je een slokdosering hebt, maar ik ken alleen het genoemde merk. Een zorgwinkel of ergotherapeut kan je misschien adviseren bij een dergelijke beker.

Succes!

Login of registreer om te reageren
20-11-2022 om 17:06 uur

heel erg bedankt voor het antwoord hier herken ik een heleboel dingen in zoals idd als ik een snoepje eet en het speeksel loopt in mijn keel heb ik het ook al

Login of registreer om te reageren
21-11-2022 om 09:43 uur

Ik denk niet dat ik mij vaker verslik door mijn longziekte en zuurstofgebruik, maar als het gebeurt, ben ik daarna wel lang benauwd van. Het hoesten en de inspanning daarvan zorgt voor benauwdheid die best lang aanhoudt. Daarom heb ik er een vreselijke hekel aan….

Op zich denk ik dat verslikken wel bij longziekte kan horen, want je ademt vaak sneller en als je dat doet als je net wat in je mond hebt, dan kan t verkeerd schieten. Zeker drogere dingen als rijst zijn berucht ja.

Login of registreer om te reageren
21-11-2022 om 11:23 uur

wat ben ik blij dat ik dit probleem heb aangekaart ik heb al gekeken voor het maken van afspraak bij logopediste

Login of registreer om te reageren