Hoi ik ben nieuw 17% longinhoud

29-11-2022 om 20:05 uur

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, 49 jaar, en heb zojuist te horen gekregen dat ik nog maar 17% longinhoud heb. Longen verwoest alsof ik veelvuldig cocaïne gebruikt heb (nog nooit), wel lichte roker maar dat kan niet verklaren hoe erg het is. Nog geen oorzaak gevonden. Groetjes, Sonja

Login of registreer om te reageren
30-11-2022 om 13:54 uur

Welkom Sonja, zo'n uitslag valt niet mee, dat is schrikken, ik begrijp dat de oorzaak nog niet duidelijk is? Het is copd neem ik aan? Dan is stoppen met roken alsnog heel belangrijk, al rook je weinig , alles wat je nu kwijt raakt komt niet meer terug.
Misschien heb je een erfelijke variant of heb je gewerkt met middelen die niet goed zijn voor longen, hopelijk komen ze daar nog achter.
Nu kan het wel zo zijn dat je mede met medicijnen, pufjes, misschien prednison en stoppen met roken en gezonde leefstijl nog iets terug kunt krijgen aan longinhoud of eigenlijk longfunctie, de fev1 gaat het hierom denk ik, al is fvc ook belangrijk...
Ik wens je sterkte en moed om toch te stoppen met roken en ik hoop dat je goede begeleiding krijgt, alles vragen aan je arts of verpleegkundige wat je wilt weten of aan je huisarts kan ook nog.
Groetjes, Jolien ,ook een copd klant...met weinig longfunctie..
🍀🤗

Login of registreer om te reageren
30-11-2022 om 20:36 uur

Hoi Jolien, Dank voor je reactie, is idd copd. Heb nu medicijnen en fysio en uiteraard niet meer roken. Hoop op wat kwaliteitswinst en stabiliseren van de achteruitgang. Jij ook sterkte!

Login of registreer om te reageren
05-12-2022 om 10:17 uur
Reactie op SonjaDingler

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, 49 jaar, en heb zojuist te horen gekregen dat ik nog maar 17% longinhoud heb. Longen verwoest alsof ik veelvuldig cocaïne gebruikt heb (nog nooit), wel lichte roker maar dat kan niet verklaren hoe erg het is. Nog geen oorzaak gevonden. Groetjes, Sonja

Zoo dat is dan niet veel meer Sonja aan de zuurstof nu zeker voor jou leden maten

Login of registreer om te reageren
06-12-2022 om 10:41 uur
Reactie op SonjaDingler

Fijn zo'n positieve bijdrage Frits

Hoeft helemaal niet altijd aan de zuurstof, heeft niet met longfunctie te maken maar met hoe je saturatie blijft in rust en bij inspanning, menig copd patient heeft geen zuurstof nog nodig.
Je hebt wel even genoeg te verwerken dus probeer maar vooral zo door te gaan met fysio, medicijnen en gezonde leefstijl dan kan het maar zo dat je nog wat winst kunt behalen.
Je doet je stinkende best dus super knap van je, houd moed! Sterkte 🍀😘

Login of registreer om te reageren
30-01-2024 om 17:18 uur
Reactie op Gert - Longfonds Ervarings Deskundige

Hi Sonja, Is er wellicht sprake van alpha-1? Wellicht bloed hierop laten onderzoeken.

Hoi Gert, beetje late reactie van mij, daar is idd op getest, dat is het niet, wel ben ik een 2 maanden prematuur, dus waarschijnlijk aangeboren emfyzeem wergens onderontwikkelde longen. Groetjes 

Login of registreer om te reageren
30-01-2024 om 17:19 uur
Reactie op goudvisje
Reactie op SonjaDingler

Fijn zo'n positieve bijdrage Frits

Hoeft helemaal niet altijd aan de zuurstof, heeft niet met longfunctie te maken maar met hoe je saturatie blijft in rust en bij inspanning, menig copd patient heeft geen zuurstof nog nodig.
Je hebt wel even genoeg te verwerken dus probeer maar vooral zo door te gaan met fysio, medicijnen en gezonde leefstijl dan kan het maar zo dat je nog wat winst kunt behalen. 
Je doet je stinkende best dus super knap van je, houd moed! Sterkte 🍀😘
 

Hoi Goudvisje, hoe gaat het nu met jou?

Login of registreer om te reageren