december 2022 - Feestmaand

01-12-2022 om 09:03 uur

December staat weer voor de deur. Voor veel mensen de gezelligste maand van het jaar, maar voor longpatiënten kan het een periode met veel (extra) prikkels zijn. Denk hierbij aan de kerstboom, kaarsen, en aan het einde van de maand vuurwerk. Gelukkig bestaan er alternatieven bijv. een kunstkerstboom of led kaarsen.

Hoe kom jij deze maand door met zo min mogelijk 'extra' klachten en op een manier dat het toch gezellig is.
Wij zijn benieuwd naar jullie tips en wensen jullie alvast mooie feestdagen en een goed 2023!

Login of registreer om te reageren
01-12-2022 om 10:41 uur

Ik heb nep kaarsen en ipv een kerstboom een linnen wandkleed met kerstboom met led lichtjes, een kerstboom van houten stokken aan de muur, met haakjes, waar ik de leukste kerst hangers in op hang.
Dit omdat een kunstkerstboom ook erg stoffig wordt en m'n zuurstof slang altijd eigenwijs de kerstboom meesleepte, geen succes :)
Verder rust en niet mij gek laten maken wat aangepraat wordt door reclames, met kerst smaakt boerenkool met een lekker toetje net zo prima dan een 6 gangen diner...

Groot vuurwerk is hier nog steeds verboden gelukkig, al wordt er nu toch al wat afgestoken af en toe, zal met WK te maken hebben, met oud en nieuw blijf ik altijd binnen, ook de dag ervoor en daarna.
Iedereen heel fijne feestdagen 🎄

Login of registreer om te reageren
01-12-2022 om 12:42 uur

Wat beschrijf je dir mooi goudvisje! Ook ik vind met kerst boerenkool erg lekker. De gezelligheid van samenzijn is veel belangrijker.

Jaren heb ik begin dec de medicatie verhoogd, omdat door alle prikkels eind dec altijd kuren nodig waren. Nu met de kunstbomen en nepkaarsjes is dit niet meer nodig gelukkig.
Vuurwerk blijft een ding, niet buiten komen en ramen deuren dicht ( en in mijn huis afzuiging even uit).

Mijn huis maak ik gezellig met hoekjes, lampjes etc. En een wanddoek met een kerstboom en lichtjes.

https://i.postimg.cc/BvrDJLGy/IMG-20221130-WA0006.jpg

https://i.postimg.cc/FHTW9QGc/IMG-20221130-WA0002.jpg

Login of registreer om te reageren
02-12-2022 om 07:03 uur

Ik doe er niet veel aan dit jaar, iedereen is weg en zit alleen. De zuurstofslang is al groen, vannacht heeft de concentrator het begeven en zit nu aan de noodfles. Hopelijk komen ze snel.

Login of registreer om te reageren
02-12-2022 om 09:17 uur

Hallo Hwess,
Wat naar dat de concentrator het heeft begeven. Ik duim voor je dat ze snel komen om hem te maken of te vervangen.

Wat december betreft daar heb ik niet zoveel mee. Doe maar gewoon dat is goed genoeg. Verwen jezelf en anderen iedere dag (niet alleen in december) met een kleinigheidje. Dat kan zijn een bezoekje, een kaartje, een klein kadootje,
je hobby doen, luisteren naar mooie muziek, foto's kijken of even luisteren naar iemand zijn verhaal. Live of aan de telefoon.
Verder is het in december nog meer opletten om prikkels te ontlopen. Er komen veel lekkere geurtjes voorbij. Heerlijk maar niet voor mij. Ik reis in de winter meer met het openbaar vervoer bij voorkeur op rustige momenten, dan kan ik ergens anders gaan zitten als de lekkere geuren te veel worden.
Thuis is alles aangepast (versiering en eten) dus daar merk je weinig van de dingen die je niet kunt.
Vuurwerk vind ik mooi. Dus als het er is sta ik boven voor het raam te kijken en te genieten.
Bijeenkomsten buiten met vuurkorven, winter-BBQ's heel leuk en lekker warm maar daar ga ik niet heen.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
03-12-2022 om 09:08 uur

Was vuurwerk maar aan het eind van het jaar, helaas knallen ze al vanaf september met de vuurwerkdampen erbij🥳 al jaren is dit zo en is niet te handhaven. Voor corona werd ik uit voorzorg opgenomen rond oud & nieuw, nu woon ik in een goed geïsoleerde woning en hoop ik het veilig thuis te kunnen “vieren” (slapen tegen de tijd dat het nieuwjaar is🤣).

Lang leve de oplaadbare led-kaarsen die tegenwoordig echt lijken!
Het grootste nadeel vind ik dat niet meer kan gourmetten (ook al stinkt je huis daarna nog een heel jaar), dat vind ik altijd lekker en gezellig. Maar verschillende hapjes maken en dat nuttigen kan ook en kan je een beetje dezelfde setting mee creëren.
Ik wil zelf met kerst wel wat anders dan anders, want anders is het gewoon een andere dag naar mijn idee. Al hoeft het geen 6-gangendiner te zijn, maar wat extra charme en gezelligheid met de feestdagen vind ik wel leuk.

Hier overigens een klein bescheiden boompje. Scheelt energie qua optuigen, aftuigen, neerzetten, opruimen enzo. En verder vooral winterversiering zodat het niet alleen voor de kerst is en het langer kan blijven staan/hangen😊

Login of registreer om te reageren
03-12-2022 om 14:41 uur

Thuis geen versieringen. Het kost me teveel energie en dat heb ik er dan niet voor over. Het neerzetten vind ik dan op zich nog wel leuk, maar het opruimen zeker niet. Dus ben ik er mee gestopt.
Wel genieten van de lichtjes van anderen, en mijn stroomrekening ;-)

Ik doe niks bijzonders aan de feestdagen. Ik koop een paar cadeautjes, die ik dit jaar al vanaf augustus heb gekocht.
We hebben wel familie-eten. Daar ga ik heen met de taxi, zodat ik wat energie heb om te eten en het kletsen. Niks zo ergerlijks als hoestbuien en/of verslikken door het eten.
Ook zorg ik dat ik de dag voor de familie-bijeenkomst douche en veel rust pak.

Letters voor de Sint koop ik zodra ze in de winkel liggen. Dan zijn alle letters er nog. Om die reden deed ik dat al ver voordat ik ziek werd, gewoon praktisch dus.
Ik heb niet zoveel met de feestdagen. Het breekt wel de sleur een beetje, dat vind ik leuk. En rond de kerstperiode is er ook altijd veel leuks op televisie.

Prikkels vermijden, tja. Preventief luchtwegverwijders, zorgen voor voldoende rust (moeilijk), op 31 december vanaf het middaguur binnen blijven en als ik fiets zorgen dat ik bepaalde straten links laat liggen. Omdat ik weet dat de dagen ervoor al veel wordt afgestoken.

Login of registreer om te reageren
03-12-2022 om 15:15 uur

Vroeger ging ik altijd met mijn schoonfamilie naar Oostenrijk tussen kerst en oud en nieuw. Dan had ik rust, frisse lucht en geen last van het vuurwerk. Nu gaat dat helaas niet meer. Na twee jaar corona heb ik nog niet echt mijn draai gevonden. Ik heb niet zo'n close familie. Ik heb wel een kerstboom, zo'n kant en klare met voet van Albert Heijn, lampjes aan het balkon en verder waar ik zin in heb. Ik ben veel thuis dus dan vind ik het ook wel leuk.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk dingen buiten de decembermaand te houden om zoveel mogelijk rust in te bouwen maar dit jaar is het allemaal een beetje out of my hands.

Login of registreer om te reageren
05-12-2022 om 07:27 uur

Tja Daantje, wij gingen ook altijd naar Oostenrijk die tijd maar nu ik alleen ben met de vele zuurstof die ik nodig heb zie ik dat niet meer zitten. De reis wordt mij al te vermoeiend want ik rij nog steeds zelf en alleen is er ook niets meer aan en blijf nu maar thuis lekker bij de verwarming. De kou en erge hitte zijn ook grote vijanden voor mij geworden, maar toch iedereen fijne feestdagen toegewenst elders of thuis.

Login of registreer om te reageren
06-12-2022 om 15:51 uur

Ik zou graag weer eens een kapper bezoeken, ben al lang niet meer geknipt vanwege angst voor besmetting(en).
Wie weet een kapper/kapster in Heerlen en omgeving, die zelf een mondmasker draagt en dat ook verlangt van klanten?

Login of registreer om te reageren
06-12-2022 om 15:53 uur

Ik ga altijd bij Brainwash. Dat is een keten, zit misschien ook wel in Heerlen. In coronatijd droeg het personeel een mondkapje en werd dat van de klant ook gevraagd. Ik denk als je belt om je situatie uit te leggen dat ze het nu misschien ook wel willen doen.

Login of registreer om te reageren