Uitleg ct-scan

06-12-2022 om 20:59 uur

Zou iemand mij kunnen helpen met de uitleg van de ct-scan rapport aub. Ik maak me echt veel zorgen. En wachten maakt me gek. Ik begrijp niks en ze willen wachten tot de afspraak van de longarts.

CT Thorax
Verslag
Onderzoeksdatum: 01-12-2022
Klinische gegevens: Zie gescande aanvraag09-11-2022, Iets fors aspect van mediastinum suggestie van een massa aan de onderpool links hilair. Ter uitsluiting van een RIP advies CT-thorax

Indicatie / Vraagstelling: Zie gescande aanvraagIets fors aspect van mediastinum suggestie van een massa aan de
onderpool links hilair.
Ter uitsluiting van een RIP advies CT-thorax

Verslag - CT Thorax - 01-12-2022 10:01:
CT thorax tijdens IV-contrast.
Ter vergelijking X-thorax van 8/11/2022.

Gelobde consolidatie met centrale luchthoudende component, enige tractie op de locoregionale bronchi en enig begeleidend volumeverlies links perihilair in het superior segment van de LOK, maximale diameter circa 42 mm.
Verder geen suspecte pulmonale noduli of massa's.
Wisselende attenuatie longparenchym, meest waarschijnlijk bij airtrapping.
Geen toegenomen pericard effusie.
Prominente lymfeklieren beiderzijds hilair, afmetingen binnen de norm. Geen pathologisch vergrote lymfeklieren mediastinaal, periclaviculair of axillair. Degeneratieve veranderingen skelet, met gering hoogteverlies dekplaat Th12, d.d. degeneratief. Geen aanwijzing voor lytische of blastische skelethaarden.
Bovenbuik, gescand tot en met een groot deel van de lever toont normale bijnieren. Geen pathologisch vergrote lymfeklieren. Geen aanwijzingen voor focale leverpathologie.

Conclusie:
Gelobde massa superiorsegment LOK, cave onderliggende maligniteit (mglk mucineus type), minder waarschijnlijk necrotiserend infectieus. Geen aanwijzingen voor pathologisch vergrote lymfeklieren of eventuele metastasen op afstand. Airtrapping.
Consult longarts op korte termijn ter nadere analyse (en aanvullende PET-CT) derhalve geadviseerd met verwijzing naar dit verslag.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-12-2022 om 09:18 uur

Beste Lara,

Begrijpelijk dat de afspraak tussen een scan en de longarts nooit snel genoeg gaat, zeker als de scan eerder is gedaan. Dit is nu eenmaal logistiek niet altijd mogelijk.
Het interpreteren van de uitslag is iets dat de longarts doet, de radioloog beschrijft hetgeen deze ziet op de scan zonder het exacte verhaal van de patiƫnt te kennen.
De korte uitleg van dit verslag is als volgt: er wordt een vlek gezien in de long gezien links onder.
Om die reden de taak aan de longarts om met aanvullende onderzoeken aan te tonen wat dit is. Hierbij is het met name van belang of het met kanker te maken kan hebben, of een andere verklaring heeft en of er ook andere plekken meedoen.

Groet en succes, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren