J.J. (Joop) Dorleijn

15-01-2023 om 09:26 uur

Na al jaren voor wat vage longklachten behandeld te zijn door huisarts ben ik 01, 07 en 14 januari 2023 op de SEH beland en de eerste twee keer ook 2 nachten c.q. 3 volle dagen, opgenomen geweest. De voorlopige eindconclusie is Astma, COPD en dringend advies te stoppen met roken. Nog één week genieten en dan stop ik echt met roken en voor degene die daarover twijfeld; ik ben zonder hulp ook van opiaten (doktersrecepten) afgekomen dus dat gaat lukken. Verder ben ik vooral op zoek en kijk naar mensen die langer met dit probleem worstelen. Met 69 jaar werk ik 32-40 uur/week als maatschappelijk werker en dat wil ik graag, heel graag blijven doen.

Login of registreer om te reageren
15-01-2023 om 10:18 uur

Welkom hier, en succes met het stoppen! Wanneer het wel lastig wordt je huisarts of poh of longverpleegkundige om hulp vragen, ik zelf ben al heel lang gestopt maar met hulp van champix, na eindeloos veel therapieeen en cursussen waar ik steeds weer de fout in ging, toch gelukt...kostte wat maar het was het dubbel en dwars waard.
Sterkte ook 🍀

Login of registreer om te reageren
19-01-2023 om 14:17 uur

Beste Joop, welkom op het forum.

Ik ken het probleem, ook ik ben lang verslaafd geweest aan roken. Diverse pogingen ondernomen om te stoppen, super moeilijk.
Op een bepaald moment realiseerde ik mij dat als ik toen(2003) niet stopte, de kans zeer groot zou zijn dat ik mijn leven met een aantal jaren zou verkorten en dat de kans heel groot zou zijn dat ik vanaf een bepaald moment erg benauwd zou worden.

Langer leven en genieten met mijn vrouw en (klein) kinderen gaf de doorslag. Een ggz praatgroep heeft mij toen erg geholpen. Hard werken maar met een belangrijke motivatie gelukt.
Helaas in 2013 diagnose copd/longemfyseem van het roken en deels erfelijk alpha-1.

Sterkte, je wordt er een beter mens van. Je voelt je lekkerder, alles smaakt beter, je krijgt meer lucht etc etc

Groet Gert

Login of registreer om te reageren