Qvar en zwangerschap

26-01-2023 om 10:37 uur

Ik was zwanger, maar heb afgelopen maandag te horen gekregen tijdens de tweede echo dat het hartje van mijn kindje niet meer klopt. Ik dacht toen 10 weken en 2 dagen te zijn terwijl het hartje al bij 8 weken en 5 dagen is gestopt. Nu gebruik ik 3 verschillende medicijnen voor mijn astma, namelijk Qvar (2 maal daags), Ventolin (max 3 maal daags) en Formoter Novol (2 maal daags).
De gynaecoloog vond dat ik te veel medicatie gebruikte voor mijn astma en wilde daar eigenlijk met mij over in gesprek gaan (dit had de verloskundige geregeld) maar deze heeft nooit gebeld.

Nu ben ik bang dat de missed abortion door mijn medicijngebruik kan komen. Is er iemand die ervaring heeft met zwangerschap en astma en welke medicijnen heb jij toen gebruikt?

Login of registreer om te reageren
26-01-2023 om 12:34 uur

Allereerst gecondoleerd en sterkte met het verwerken van dit verlies!

De zoekfunctie doet het niet meer, maar er zijn via google meerdere zoekopties mogelijk door te zoeken op zwangerschap en astma.
Overigens kan de ene arts vinden dat je veel medicatie gebruikt en de andere arts (longarts neem ik in dit geval aan) onderbouwen dat dit nodig is. Ik zou dan zelf ook met de longarts overleggen of deze medicatie nodig is voor jouw astma, die kan dit het beste beoordelen. Daarbij is tijdens zwangerschap begeleiding van zowel de gynaecoloog als longarts belangrijk omdat je astma hetzelfde kan blijven, kan verslechteren of in het beste geval kan verbeteren door de hormonen.

Er zijn mensen met ernstig astma, die veel medicatie gebruiken en veilig hun kind op de wereld hebben kunnen zetten. Als je op astmavereniging Nederland en Davos zoekt zijn er vlogs gemaakt door 2 jonge inmiddels moeders, die hun zwangerschap, bevallingsverhaal en eerste deel na de bevalling hebben gedeeld.
Overigens delen zij hun medicatie volgens mij niet, expres niet, omdat voor iedereen andere medicatie werkt. Het kan zijn dat jouw lichaam deze medicatie nodig heeft en het hier heel goed op doet en met wisseling van medicatie je astma niet meer onder controle is.

Het lijkt me heel lastig als de gynaecoloog dit zegt en je voelt je denk ik dan meteen schuldig. Weet wel dat ondertussen heel veel mensen met astma en astmamedicatie en verschillende vormen van astma kinderen met succes op de wereld hebben gebracht en hierdoor is veel meer bekend over de mogelijke gevolgen van medicatiegebruik en de risico’s. Ik zou deze ook zeker (opnieuw) met de longarts bespreken om het voor jezelf helder te krijgen.
Ik vind het oprecht erg dat je dit hebt moeten meemaken, maar zelf denk ik niet dat het door de medicatie komt. Op het farmacotherapeutisch kompas staat ook welke middelen prima tijdens zwangerschap gebruikt kunnen worden. Sowieso van qvar en ventolin weet ik dat deze geen nadelige effecten laten zien en ik neem aan dat die laatste formoterol is, ook deze heeft dit bijschrift.

Heel veel sterkte met het verwerken van dit alles en ik wens je enorm veel geluk en gezondheid in de toekomst🍀🍀🍀

Login of registreer om te reageren
26-01-2023 om 13:03 uur

Bedankt voor je lieve berichtje. Ik zal het met de longarts bespreken wat inderdaad voor mij het beste is. Ik heb wel (gelukkig) 13 jaar geleden een gezond kind op de wereld gebracht (alleen met ondergewicht, ze woog 2565 gram.) en toen had alleen Ventolin en 1 andere medicatie (ben vergeten welke). Maar komt goed.

Login of registreer om te reageren