moeizaam herstel na massale longembolieën

31-05-2011 om 21:32 uur

In december 2010 ben ik acuut opgenomen met massale longembolieën, zowel centraal als perifeer. Ik heb daar tenminste 5 weken mee rondgelopen in de veronderstelling een dubbele longontsteking te hebben opgelopen; dit hebben 3 verschillende (huis)artsen gediagnosticeerd. De voorgeschreven antibiotica hielpen niet uiteraard en pas na bezoek aan de longarts volgde acute opname, behandeling en revalidatie.
Nu, ruim een half jaar verder ben ik nog lang niet hersteld en ook nog niet in staat mijn werk te hervatten. Dat valt me erg tegen, ondanks het feit dat de longarts me hiervoor had gewaarschuwd. Mijn medicatie bestaat uit 6 tabletten acenocomourol, mijn therapie uit veel rust en twee keer per week fysiotherapie sinds april. Daarnaast ben ik behoorlijk onzeker over mijn herstel en wat dit kan betekenen voor mijn (werkende) leven. Mijn vragen aan de longartsen zijn als volgt:
1. Is dit trage herstel naar uw inschatting normaal?
2. Hoe groot is de kans op blijvende schade en welke zou dat dan zijn?
3. Is (vlieg-)reizen in de komende zomer schadelijk?

Ik stel een reactie bijzonder op prijs.Dank alvast daarvoor

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-06-2011 om 17:46 uur

Beste mgg

Veel mensen hebben na longembolien zeker als ze langdurig gemist zijn een vertraagd herstel.
Dat kan komen door onzekerheid, angst door wat er gebeurd is en een afgenomen condiitie.
In een uitzonderlijk geval (minder dan 5% ) kan er restschade zijn ontstaan, waardoor het vaatbed beperkt blijft.Na 6 maanden moeten alle stolsels normaal gesproken wel opgelost zijn.
restschade zie je vaker bij mensen bij wie de diagnose lang gemist is.
Ik zou dus absoluut terug gaan naar de longarts om te vragen wat nu de reden is van het trage herstel:
is het de conditie, de angst (met wat hyperventilatie), of toch nog restafwijkingen, of bestaat er bv overgewicht wat is toegenomen.
Kortom ik zou dit willen weten. Je kan natuurlijk altijd een belafspraak met je eigen longarts maken met deze  vragen.
Misschien heeft hij of zij wel een controle scan gedaan, en is al bekend dat er goed herstel is. Dat kan ik uit je vraag niet lezen.
Vliegen is met bloedverdunners geen risico. Als je ze mag stoppen in theorie mogelijk minimaal verhoogd risico: veel bewegen en goed water drinken, geen alcohol en koffie en zo.
Als je nog wel bloedverdunners hebt moet je wel weten of er in dat land ook een thrombosedienst hebt! Een vaste dosering bestaat eigenlijk niet.
Veel succes
Wanda de Kanter, longarts

Login of registreer om te reageren
07-06-2011 om 09:31 uur

Veel dank voor uw reactie; daar heb ik zeker wat aan. Op 17 juni ga ik weer terug naar mijn behandelend arts en wordt een nucleaire-perfusiescan gemaakt zodat we zicht hebben op aantallen embolieen. Afhankelijk daarvan volgt nieuw behandelplan.
Wat mij ook nog wel bezighoudt is de vraag hoe ik aan deze massale longembolieen ben gekomen en dus ook hoe ik die in de toekomst kan vermijden. Ongetwijfeld heb ik het daar ook met mijn arts over volgedne week maar kunt u wellicht daar wat over zeggen?

Veel dank! Gerard

Login of registreer om te reageren