tips voor spoelen en stomen met zout water

mijn astma is al lange tijd niet stabiel, en de longarts kwam met het idee om te gaan stomen en spoelen met zout water
wie heeft er tips hoe je dat het makkelijkste doet? alles is welkom
Ga naar laatste reactie«136

Reacties

• SienSien Gebruiker
    Hey Ems,

ik gebruik al jaren een neuskannetje  :Y
    Hiermee spoel ik 's morgen en 's avonds, je krijgt alle troep uit je neus zonder neusspray te moeten gebruiken en ik vind het een heel verschil in ademen.
    Vernevelen met zoutwater heb ik ooit nog geprobeerd maar moest er hard van hoesten. Dat schijnt de bedoeling te zijn (slijmen gaan dus ook mee naar boven) maar ik vond het heel vervelen.
    Veel succes ermee!

Sien
  • SolsticeSolstice Gebruiker.
    Ik ken verschillende manieren om te spoelen.

Er zijn neuskannetjes zoals Sien zegt, daarmee spoel je zonder dat er enige druk achter het water zit.
    Verder kun je ook spoelen met een straal waar wel kracht achter zit, dit kan handig zijn als je wat meer last hebt van korstvorming of als zonder druk spoelen niet genoeg werkt.
    http://www.physiomer.com/modele/accueil_pm.html is daar speciaal voor. Ik vind physiomer normal jet zelf ideaal, ze zijn alleen te duur voor me (iets van 8 euro per flesje). Daarom haal ik nu gewoon lege spuitjes en flessen zoutoplossing bij de apotheek.
    Flessen zoutoplossing zijn trouwens heel goedkoop, hier zijn ze 40ct per liter. Ik vind het zelf wel prettig om kant en klare zoutoplossing te kopen omdat ik dan zeker weet dat de concentratie goed is, maar je kunt het ook zelf mengen.
    Na het spoelen met je sowieso even goed leegsnuiten natuurlijk.
    En de laatste tip, als er veel korsten in je neus zitten die er moeilijk uitkomen dan kun je eerst smeren met neuszalf (bijvoorbeeld Nisita of NasuMel). Daardoor blijft alles zacht en kun je het makkelijker naar buiten spoelen/snuiten.

Ik hoop dat je iets aan dit hele verhaal hebt  :Y
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    iederen bedankt voor het meedenken!  ^O^

vanmorgen heb ik gestoomd met zout water, maar dat is niks voor me. ik word wat benauwd door plotseling boven die hete zoute damp te hangen..... al ga ik een uur later wel hoesten en snotteren.

Dus ik hou t maar op spoelen met zout water.
    ja hoe is dat nu handig voor me:
    vanuit een kopje opsnuiven zorgt voor flinke hoestbuien door irritatie van neus/keel (en ook vast longen), dus dat is niks :N
    dus vanmorgen bij de natuurwinkel een kannetje gekocht, een neuskannetje (ik wist niet dat t woord bestond)
    netipot.jpg en dat werkt prima :Y Kost 12,50 euro, inlusief een lepeltje die aangeeft hoeveel zout je in t kannetjes moet doen.
    Hopelijk zorgt het dat mijn astma nu ook wat rustiger wordt ;)
  • maraikiemaraikie Gebruiker
    Ik ga voor je duimen!!!
  • zomer31zomer31 Gebruiker
    Dat kannetje heb ik ook. Maar bij mij zit er te weinig druk achter. Met een spuit bereik ik meer.
    Ik hoop dat het gaat helpen voor je  :Y
    Mijn neus en holtes zijn nu wel wat geiriteerd, zeer, t spoelen moet vast wennen
  • Evi_Evi_ Gebruiker
    op 1324752181:

Mijn neus en holtes zijn nu wel wat geiriteerd, zeer, t spoelen moet vast wennen
    Of misschien kun je starten met wat minder vaak en dan de frequentie opbouwen?
    Inmiddels spoel ik een kleine week mijn neus en holtes. en na even wennen voelt het prettig  :Y
    minder verstopt in mijn neus, minder slijm. sommigen horen dat mijn stem anders is, soms voel ik trillen-resoneren zelfs in mijn oren.... dat zal allemaal wel normaal zijn :s)

Wat ik wel gek vind is dat iedere ochtend er groen slijm komt uit mijn neus en holtes, soms veel, soms weinig  :?
    Is dit normaal? of zou er toch iets van een bacterie zitten (die zit er dan volgens mij al een lange tijd)  :X
  • ClasinaClasina Gebruiker
    op 1325148352:

Inmiddels spoel ik een kleine week mijn neus en holtes. en na even wennen voelt het prettig  :Y
    minder verstopt in mijn neus, minder slijm. sommigen horen dat mijn stem anders is, soms voel ik trillen-resoneren zelfs in mijn oren.... dat zal allemaal wel normaal zijn :s)

Wat ik wel gek vind is dat iedere ochtend er goed slijm komt uit mijn neus en holtes, soms veel, soms weinig  :?
    Is dit normaal? of zou er toch iets van een bacterie zitten (die zit er dan volgens mij al een lange tijd)  :X

De buis van Eustacius wordt ook schoongespoeld, alleen duurt dat wat langer omdat deze buis niet aan de andere kant open is. Wel kan ook daar zih slijm ophopen.
    Als je foto van een neusdoorsnede vindt, zal je zien dat daar meer ruimte is dan je denkt. Door deze vorm wervelt de lucht door je neus om te verwarmen en te bevochtigen voor het in je longen komt. Als het goed is, komt er geen slijm mee als de neusslijmvliezen niet ontstoken zijn. Als je een allergie hebt, weet je dat het daardoor komt. Heb je geen aantoonbare allergie, dan is het ontstoken slijmvlies er gewoon (denk ik).
    Het zal geen bacterie zijn, anders verkleurt het slijm.
    op 1325163855:

Het zal geen bacterie zijn, anders verkleurt het slijm.
    och, ik had gezegd goed slijmvlies maar ik bedoel groen (normaal is helder tot wit)  ik ga het nog even snel veranderen
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    op 1325148352:

Wat ik wel gek vind is dat iedere ochtend er groen slijm komt uit mijn neus en holtes, soms veel, soms weinig  :?
    Is dit normaal? of zou er toch iets van een bacterie zitten (die zit er dan volgens mij al een lange tijd)  :X

hoi Ems,
    kHeb ook wel eens gehoord dat slijm wat al een langere tijd ergens opgehoopt zit groen wordt. Betekent dus niet altijd perse een bacterie, maar kan ook gewoon 'oud' slijm zijn.
    k zou t even aankijken, als het echt lang duurt dan is t mss toch een bact, maar als je je er verder niet ziek van voelt (kloppende holtes, koorts,hoofdpijn etc) kan je denk ik rustig nog even aankijken en vooral goed doorgaan met spoelen :) fijn dat je kannetje je zo goed bevalt! Ik kende t helemaal niet, ik doe t altijd met een spuit en dat bevalt ook wel goed.
    Succes meid!
  • kees01kees01 Gebruiker
    Hoi emsepems,
    Heb je topic gevonden hahaha... vindt het erg interessant om te lezen. Maar weet alleen niet of het iets voor mij zou zijn. Ik bedoel... ik heb alleen s'morgens een beetje last van slijm achter in de neus maar dat komt vanzelf gemakkelijk los en kan het zonder enige moeite uit spuugen.  Daarna de gehele dag nergens last van.

Jij schrijft dat het slijm uit je neus een groen achtige kleur heeft. Mijn inziens is dit te wijten aan luchweg infectie in die betreffende luchtwegen. Zoiets zou ik niet negeren. Kleur geel duidt op een beginnende infectie.

Mtvrgrt kees01
  • bioloogjebioloogje Gebruiker
    fijn ems dat het spoelen je zo goed helpt. Ik ben ook af en toe aan het spoelen, vooral als de neus dicht zit, is het een uitkomst. groene slijm, dat klinkt niet goed. even in de gaten houden.

groetjes bioloogje
  • SolsticeSolstice Gebruiker.
    Bij mij komt er ook af en toe iets groens naar buiten, gelukkig niet zo veel maar het zit mij toch ook niet zo lekker moet ik eerlijk zeggen.
  • ClasinaClasina Gebruiker
    op 1325167408:

och, ik had gezegd goed slijmvlies maar ik bedoel groen (normaal is helder tot wit)  ik ga het nog even snel veranderen

Dan zou ik even de ha bellen en vragen wat hij/zij er van vindt. Een kort AB-kuurtje er bij om het helemaal schoon te krijgen en met spoelen zo te houden, anders blijf je misschien zo onzeker. Het komt iig niet van het spoelen. Zoutoplossing is desinfecterend.
    bedankt voor al jullie reacties!  ^O^
    en wat ik zo lees is dat jullie ook de twijvel of dat groene kleurtje wel goed is.
    een paar maanden geleden heb ik oa AB gehad ivm een exacerbatie, toen was alle groen weg, en een week na de kuur kwam t weer terug  :?

Inmiddels heb ik bedacht dat mijn regelmatig benauwd zijn hier best van kan komen. Dat is natuurlijk een mooie gedachte wat dit kan waarschijnlijk goed te verholpen worden  :s)
    Omdat ik me er niet ziek door voel, op dit moment niet benauwd, en de longarts me eind januari weer terug wil zien ivm met neus-bijholtes en longen onderneem ik nog geen actie. Kan de LA dan beslissen of doorsturen naar KNO-arts een optie is (foto's kno gebied zijn al gemaakt), hij denkt namelijk aan obstrctie in de neus/bijholtesv door bv poliepen.
    ...... wordt vervolgd ;)
  • DominiqueDominique Gebruiker
    Ik heb vandaag hier in de stad gezocht naar een neuskannetje, maar helaas geen eentje te vinden
    Zal straks ook eens op internet zoeken
    op 1325256149:

Ik heb vandaag hier in de stad gezocht naar een neuskannetje, maar helaas geen eentje te vinden
    Zal straks ook eens op internet zoeken

je vind ze vaak in reform winkel, volgens mij kan de aptheek heb ook bestellen voor je
    en natuurlijk op internet. Ik heb de 'Rhino Horn', en mij bevalt hij heel goed, geen geknoei, met handig zoutschepje
    op 1325263491:

je vind ze vaak in reform winkel, volgens mij kan de aptheek heb ook bestellen voor je
    en natuurlijk op internet. Ik heb de 'Rhino Horn', en mij bevalt hij heel goed, geen geknoei, met handig zoutschepje

Aptheek had ze niet en de reform winkel ben ik niet langs gefiests
    Probeer dat morgen nog wel te doen
    Gaat weer aardig dicht zitten, ook hoofdpijn boven mijn ogen
    op 1325266815:

Aptheek had ze niet en de reform winkel ben ik niet langs gefiests
    Probeer dat morgen nog wel te doen
    Gaat weer aardig dicht zitten, ook hoofdpijn boven mijn ogen

voordat je de hele stad af fietst: ik heb een rondje bellen gedaan, vragen om een neuskannetje, werkte goed :Y
  • kees01kees01 Gebruiker
    Ik heb vandaag de apotheek ook nog ff een bezoekje gebracht voor de onderhoudsmedicatie en het neus kannetje voorgelegd. Ook hij had ze niet en had er zelfs nog nooit van gehoord. Hij zou er meteen achteraan gaan en belt me mij tzt nog terug. Toch wel aardig van die vent  :Y :Y :Y

Mtvrgrt kees01
    op 1325267415:

voordat je de hele stad af fietst: ik heb een rondje bellen gedaan, vragen om een neuskannetje, werkte goed :Y

Heb nog maar twee plekken waar ik kan gaan kijken
    1 met de fiets en de andere met de auto
    Apotheek ben ik wel geweest, maar had niets
    op 1325269912:

Heb nog maar twee plekken waar ik kan gaan kijken
    1 met de fiets en de andere met de auto
    Apotheek ben ik wel geweest, maar had niets

Dus niets gevonden, nu bestel ik het maar via internet
    Ik heb nog een bestelling uitstaan bij een drogist
    Waarschijnlijk kan het neuskannetje nog mee komen
    op 1325337472:

Ik heb nog een bestelling uitstaan bij een drogist
    Waarschijnlijk kan het neuskannetje nog mee komen

slim! Ik hoop dat je er net zoveel profijt van heb als ik nu lijk te hebben.....
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    Hey Ems,
    Wil even zeggen dat ik n.a.v. dit topic ook maar weer begonnen ben met trouw mijn neus te spoelen met NaCl (met een spuitje doe ik het). Niet dat ik echt last heb van mijn holtes ofzo, maar toch om t idee te hebben het maximale te doen aan mijn astma.
    Dus wil je even bedanken voor de inspiratie :-);-) Hopelijk brengt t jou ook meer stabiliteit!!
    xxx
    Jorine
    op 1325683846:

Hey Ems,
    Wil even zeggen dat ik n.a.v. dit topic ook maar weer begonnen ben met trouw mijn neus te spoelen met NaCl (met een spuitje doe ik het). Niet dat ik echt last heb van mijn holtes ofzo, maar toch om t idee te hebben het maximale te doen aan mijn astma.
    Dus wil je even bedanken voor de inspiratie :-);-) Hopelijk brengt t jou ook meer stabiliteit!!
    xxx
    Jorine

dankjewel!

volgens mij is t verhaal van mijn longarts (spoelen om zo long ellende te voorkomen) voor meer mensen een inspiratie. Superfijn dat we op zo'n forum elkaar kunnen ondersteunen.

Ja, de longarts had het al over een operatie.... ik hoop dat ik dit met spoelen kan voorkomen!
  • gerriegerrie Gebruiker
    Hoi EMS,

Fijn dat het spoelen bij je zo goed helpt!
    Ik ben alleen nieuwschierig naar wat voor operatie je longarts het over had?
    Ik heb nl zelf een astma wat sterk ontregeld is. Nu doorgestuurd naar de kno arts ivm ontstoken holtes, spoelingen en Avamys gebruik
    Gebleken is een scheefneustussenschot en nu eerst een CTG laten maken.
    De longarts vertelde dat je astma sterk kan ontregelen door ontstoken holtes en dat het slijm daarvan je longen prikkelt!

Heel veel succes!!

Gr. Gerrie
    op 1325686849:

Ik ben alleen nieuwschierig naar wat voor operatie je longarts het over had?

ze hebben een foto gemaakt om te kijken of er ook poliepen zitten, die zouden dan eventueel weggehaald worden
    maar ik heb ook een scheef schotje, die zou als kind al rechtgezet moeten worden maar dat vonden mijn ouders toen geen fijn idee. Dus ik loop nog steeds scheef rond  ;)
    en als idd dat zorgt dat het slijm niet uit de neus kan maar richting de longen gaat is het daar flink aan t donderjagen (woorden van mn longarts)

neusspray (flixonase) gebruik ik al 25 jaar
  • gerriegerrie Gebruiker
    Dank je!

Ik hoop dat het met de spoelingen beter mag gaan. Alleen die groene kleur zou ik goed in de gaten houden!
«136
Log in of Registreer om te reageren.