Januari 2012 - Alcoholcontroles en longproblemen

04-01-2012 om 12:53 uur

December ligt weer achter ons. Vaak vinden in deze tijd extra alcoholcontroles plaats.

Zo’n blaastest kan voor een astma/COPD patiënt lastig zijn om goed uit te voeren. Als je wordt aangehouden voor een blaastest kun je vaak in overleg met de betreffende agent wel tot een bevredigende oplossing komen.

Wij adviseren om aan de behandelend arts een schriftelijke verklaring te vragen over je luchtwegproblemen en deze bij het rijbewijs te bewaren. Op deze manier kun je aantonen dat het  problematisch kan zijn een blaastest te doen.

Heeft één van jullie hier wel eens mee te maken gehad en hoe heb je dit dan vervolgens opgelost.­­­­­­­­­­­­­­­­­

Login of registreer om te reageren
Moderator
04-01-2012 om 14:52 uur

Ik leg de situatie uit aan de agent en en vraag dan aan de agent of ik buiten de auto mag staan om een poging te wagen. Dat lukt dan meestal wel. Er zijn ook agenten die je zonder controle laten wegrijden.
Overigens de huidige blaastoestellen zijn beter dan de modellen van pakweg 10 jaar geleden.

Login of registreer om te reageren
04-01-2012 om 16:27 uur

Ik heb gewoon nog nooit een blaastest hoeven doen!! Heb m'n rijbewijs sinds  1999, maar rijd hen zeker steeds precies niet in de armen :) ~niet dat ik ooit met alcohol achter t stuur ga hoor, drink trouwens bar weinig, hoewel k af en toe een likeurtje of rosétje wel lekker vind~

Login of registreer om te reageren
04-01-2012 om 16:40 uur
Reactie op Edelweiss

Ik heb gewoon nog nooit een blaastest hoeven doen!! Heb m'n rijbewijs sinds  1999, maar rijd hen zeker steeds precies niet in de armen :) ~niet dat ik ooit met alcohol achter t stuur ga hoor, drink trouwens bar weinig, hoewel k af en toe een likeurtje of rosétje wel lekker vind~

ik rij heel netjes  :P en heb ook nog nooit hoeven blazen. Ik denk dat ik dan zou doen wat trijnco doet: situatie van mijn astma goed uitleggen.
enne, ook ik lus graag een portje, maar dat is al wijd en zijd bekend. Maar nooit als ik ga rijden natuurlijk

Login of registreer om te reageren
04-01-2012 om 17:06 uur

Ik heb ook nog nooit een controle gehad. Vreemd, er wordt altijd gezegd dat er vooral in de provincie Antwerpen veel gecontroleerd wordt :? en wij doen ook heel wat kilometertjes met de feestdagen, maar alles in totaal nog maar 1 keer een controle gezien en toen werd ik niet tegengehouden. Heel maf, want er rijden teveel mensen met een slok op. Zelf drink ik overigens heel weinig (heb nu wel de dropshot ontdekt - erg lekker) en als ik moet rijden drink ik sowieso niet.

Login of registreer om te reageren
04-01-2012 om 17:32 uur

Heb dit al eens in een ander topic gezegd. Regelmatig zijn hier alcoholcontroles, het is tenslotte randstad. het blijkt dat de politie nieuwe apparaten heeft om te blazen deze zijn beter dan de vorige. Het blazen is nu geen enkel probleem meer voor mijzelf. Soms als ik mijn dochter of mijn vader weg breng mag ik zowel op de heenweg als op de terugweg blazen bij een alcohol controle. Dit heeft niks met deze periode te maken trouwens.

In verleden loste ik het op door van te voren dit te melden, al moest ik soms de blaastest 3x uitvoeren. Verder heb ik altijd mijn mijn medische gegevens bij me - recepten - uitslagen van longonderzoeken - verklaring van de artsen over mijn longziekte. Liggen altijd kopieën in de auto en heb deze ook altijd in mijn rugzakje bij me voor het geval ik ergens medicijnen nodig heb. Heb nog nooit problemen gehad.

Login of registreer om te reageren
04-01-2012 om 22:21 uur

Heb al geloof ik zo'n 4x moeten blazen. Geef het altijd van tevoren aan moet het dan gewoon proberen meestal lukt het wel tot nu toe moest het 1x over daar het niet lang genoeg was dus niet goed werd geregistreerd. De apparaten zijn volgens mij wel verbeterd daar het lijkt dat je minder lang hoeft uit te blazen als eerder het geval was of dat lijkt in ieder geval wel zo. Ik drink zelden of nooit en al helemaal niet als ik moet rijden.

Login of registreer om te reageren
04-01-2012 om 22:42 uur

Ik heb in het verleden 2x een alcoholcontrole gehad en eigenlijk vind ik het persoonlijk niet zwaarder dan een LF test in het ziekenhuis, heb daarbij ook altijd het idee dat ik me scheel blaas.

Login of registreer om te reageren
30-08-2013 om 15:10 uur

Hoi allemaal,ik heb eens bij volgens mij wegmisbruikers gezien,dat als je net gepuft hebt,je positief kan blazen en dat het na 10 minuten weer negatief is.
Weet iemand of dit waarheid is of een fabeltje?
groetjes patrick

Login of registreer om te reageren
30-08-2013 om 15:11 uur

Volgens mij kan dat wel omdat ik veel aerosolen alcohol als oplosmiddel zit.

Login of registreer om te reageren
30-08-2013 om 15:53 uur

Er is een nieuw apparaat.
Zat laatst bij mijn vriendin in de auto en die moest blazen. Ze hoefde echt alleen maar naar het apparaatje te blazen (niet hard, het hoefde niet eens in haar mond ofzo, volgens mij nog minder kracht dan dat je nodig hebt voor het uitblazen van een kaars) en dat was de alcoholcontrole. Zou mooi zijn als dat apparaatje landelijk in gebruik wordt genomen, dan zijn de 'blaasproblemen' iig voorbij.
Of je dan positief blaast ivm je puffers, dat weet ik niet.

Login of registreer om te reageren