Benauwdheid in de ochtenduren

11-05-2006 om 21:02 uur

Vaak ben ik in de ochtenduren erg benauwd. Met klachten als forse druk op de borstkas, hevige hartkloppingen en natuurlijk slecht geslapen. Daardoor is de vaak aanwezige vermoeidheid natuurlijk nog eens extra van kracht.

De raam staat altijd open, een luchtreiniger met Hepafilter is aangeschaft. Toch lijkt niets van dit alles de klachten te kunnen beperken.

Wie herkent dit en heeft tips, aanwijzingen?

Login of registreer om te reageren
11-05-2006 om 22:23 uur

Hoi Gerard,

Ik heb dat ook dat ik 's ochtends mij benauwder voel, zelfs ook voordat de pollen in de lucht kwamen. Meestal als ik het slijm eruit heb gehoest gaat het wel beter. Ik heb het vooral als ik 's nachts niet goed in slaap kon komen door de benauwdheid en dan ga slapen met ventolin. Misschien worden we 's nachts benauwd en hebben we daar 's ochtends last van...
Gebruik je ook een langwerkende luchtwegverwijderaar?

Succes en sterkte!

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
11-05-2006 om 23:52 uur

hey,
Bij mijn zijn mijn klachten 's ochtends ook veel erger. Maar het is ook bewezen dat bij mensen met astma aan het einde van de nachter erger worden... waarom precies weet ik niet...
Een langwerkende luchtwegverwijder zou idd moeten helpen...
Zelf vernevel ik voor het slapen gaan en dan 's morgens meteen weer met combivent en dan gaat het wel wat beter :)

Suc6 ermee!

groetjes kim.

Login of registreer om te reageren
12-05-2006 om 16:26 uur

Beste bioloogje,

ik gebruik geen langdurigwerkende verwijderaar. Tenminste niet meer. Wel eens een kortdurige, t.w. Atrovent. Ik heb wel eens Spiriva gebruikt maar dit bood uiteindelijk weinig uitkomst.

Het lijkt mij weleens dat door de passieve houding, wat slapen natuurlijk is, de klachten toenemen. Als ik opsta en in beweging kom wordt e.e.a. wel beter. Helaas dus niet genoeg maar er is wel een verschil merkbaar.

Tijdens het sporten zijn er meestal geen problemen. Na een nachtje slapen, of wat daar op zou moeten lijken, weer wel.

Is dit ook herkenbaar? Misschien dat de heer Krouwels hier iets op kan zeggen?

Prettig weekend,
Gerard

Login of registreer om te reageren
12-05-2006 om 16:29 uur

Hoi,

Volgens mij komt die benauwdheid doordat tijdens je slaapt er minder bijnierschorshormoon (of een ander hormoon, misschien vergis ik me) wordt gemaakt, en die zorgt er in principe voor dat je luchtwegen niet zo gevoelig zijn, omdat het hormoon in je lichaam daalt worden je luchtwegen gevoeliger en daardoor krijg je dus eerder last. Zoiets stond er geloof ik in dat Astma-boekje dat je gratis kan bestellen (staat ergens anders op het forum).

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
12-05-2006 om 19:49 uur

Hoi,

Voor mij geldt ook dat ik smorgens heel benauwd ben en dan echt mijn medicijnen moet hebben. Later op de dag gaat het altijd een stuk beter, wel ligt dit ook aan het weer (bij vochtig weer (mist) heb ik het altijd extra benauwd). Verder ook na het sporten..hoe het allemaal precies komt dat je de ene keer benauwder bent dan de andere keer weet ik ook niet..

Succes allemaal ermee...

Login of registreer om te reageren
12-05-2006 om 21:51 uur

Ik lig sowieso vaak meer te hoesten als ik in bed lig. Ik heb het vooral benauwd 's avonds als ik net in bed lig en 's ochtends als ik naar school ga. Echt een patroon kan ik er niet in ontdekken behalve temperatuuromslag (van lopen in de kou in je kamer naar een warm bed en van lopen in de kou in een warme tram).

Login of registreer om te reageren
16-05-2006 om 20:15 uur

Hoi allemaal,

ook ik ben ´s nachts vaak wakker van benauwdheid. Ik ben een heavy user van ventolin.
Heb lange tijd matrashoezen, kussenhoezen etc. gebruikt maar die brachten mij geen verlichting, eerder irritatie omdat alles zo gaat broeien.
Verder heb ik mijn hele kamer gesaneerd, geen gordijnen, geen tapijt, alles glad.
Een tijdje terug kwam ik in onze krant een advertentie tegen van matrascleaner en die beweerden daarin dat ze je matras voor 99,7 % reinigen van huismijten, uitwerpselen, stof etc. Ik zoeken op internet, en ik kwam uit bij Potema in duitsland. Het kwam allemaal erg professioneel over en ik heb besloten een gratis matrashygiene test te laten uitvoeren.
De beste matrascleaner kwam op tijd en heeft de test gedaan, en alhoewel ik altijd hoezen heb gebruikt schrok ik van de hoeveelheid troep die er in 3 minuten uit mijn matras werd gehaald! Deze troep ging hij testen met een acarex test, die de hoeveelheid allergene stoffen aantoont, en wat bleek, mijn matras was matig tot zwaar vervuild.
Ik heb mijn matras en die van mijn vrouw laten reinigen, de matras wordt na het reinigen ingespoten met een huismijtdodende en allergieneutraliserende spray, en ik moet zeggen ik heb nog nooit zo weinig klachten gehad als toen hij is geweest.
Er is echter 1 minpuntje, de kosten zijn 35 euro per matras, en het moet toch wel 1 a 2 keer per jaar herhaald worden. Verder is het de bedoeling dat je die spray aanschaft, die trouwens een heerlijk frisse geur afgeeft, en die moet je iedere week als je je bed verschoont gebruiken op je matras en kussen, om nieuwe aanwas van huismijten en schimmels te voorkomen. Tevens zei hij dat deze matrascleanspray gebruikt kan worden op meubels, gordijnen, dekbed etc. alles wat van stof is.

Maar het is nu 6 weken geleden en ik heb tot nu toe beter geslapen, met minder ventolin en minder klachten als met een matrashoes. Ik ben tot nu toe dik tevreden en wil het iedereen als optie aanraden. Baat het niet dan schaad het niet, op een beetje benauwdheid na natuurlijk.

Dit was mijn reactie.

Groeten, Niek  pffffffffffffffffff ^O^

Login of registreer om te reageren
16-05-2006 om 21:22 uur

Hoi Niek,

Fijn dat die matrascleaner en spray zo goed werkt. Ik zat er over na te denken hoe het bij mij zat, want ik had in Amsterdam vaak nachtelijke benauwdheid. Maar sinds we naar Haarlem verhuisd zijn niet meer, en nu je over die vervuiling begint denk ik dat het komt doordat we toen we hier gingen wonen nieuwe matrassen hebben gekocht, ze zijn (kwamen we toevallig laatst achter) ook speciaal anti-allergisch. Mijn beddengoed verschoon ik ook elke week, en dat gaat ook heel goed (qua klachten), en alles is gesaneerd. Bij mij heeft dat wel gewerkt tegen die benauwdheid 's nachts! Hoewel ik soms wel nog overdag benauwd ben geweest (en nu weer door al die pollen).

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
13-02-2021 om 07:56 uur

Wij astmapatienten kunnen vaak niet door neus ademen/blijven ademen. Hierdoor gaat mond 's nachts open.

De neus filtert stof, vuil, maar houdt ook vochtig. Door mondademhaling droogt keel uit.
Hetgeen irritatie geeft.
Probeer vaker op je zij te liggen. Op de rug opent mond sneller en ben je ook geneigd te gaan snurken. Veel apneu patiënten hebben daar ook last van.

Door mondademhaling hyperventileten wij astma patuenten 's nachts vaak.

Probeer bij rechtop komen eens uit te ademen i.p.v. diep in. Probeer dit sowieso bij zwaardere inspanning eens. Misschien helpt het.

Login of registreer om te reageren