wanneer zuurstof?

23-03-2012 om 19:52 uur

Mijn vriend heeft ernstig copd (fev1 38%) en is vaak erg moe. Hij heeft het gevoel dat hij heel hard moet werken om te ademen. Zijn saturatie is wel goed, ongeveer 95%.
Laatst heeft hij zuurstof op de EHBO gekregen omdat hij last had van een excaberatie en dat vond hij wel erg prettig omdat hij niet zoveel moeite hoeft te doen om te ademen.
Ik lees overal dat je pas zuurstof mag als je een lage saturatie heeft maar kan dat ook in zijn situatie? Hij zou zelf graag zuurstof willen om niet meer zo moe te zijn.

Login of registreer om te reageren
24-03-2012 om 16:46 uur

hoi,

Wanneer de zuurstofsaturatie goed is bestaat er over het algemeen geen noodzaak tot zuurstoftoediening.
Sterker nog dit valt af te raden daar een copd patient ,in tegenstelling tot een gezond iemand, zijn ademhalingsprikkel krijgt door zuurstoftekort de hypoxicdrive. (Normaliter wordt dit geregeld door het CO2 peil, maar omdat copd patienten gewent zijn aan een hoog CO2 peil
wordt dit geregeld door het zuurstofgehalte)
Wanneer deze prikkel door toediening van extra zuurstof wordt weggenomen of onderdrukt neemt de
afblazing van CO2 ook af, gevolg CO2 stapeling . Longartsen zullen dan ook terughoudend omgaan met te snelle toediening van extra zuurstof.

jan

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-03-2012 om 19:43 uur

Beste MdB,

Ik kan het niet beter verwoorden dan het antwoord van Jan, dus ik verwacht dat geen enkele longarts in deze situatie zuurstof regelt aangezien mdit meer kwaad dan goed doet

Met vriendelijke groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren