Gevoel van happen naar lucht, astma of hyperventilatie?

01-04-2012 om 13:41 uur

Hoi allemaal.

De topictitel zegt het al. Ik heb regelmatig last van het gevoel dat ik moet happen naar lucht. Gisteravond ook weer. Ik heb dan steeds het gevoel alsof ik het laatste restje lucht niet kan pakken, niet achter de adem kan komen. Wat soms wil helpen is om te geeuwen, dan wil het vaak wel lukken, maar begint het vlak daarna weer opnieuw. Ik vraag me af, is dat nou van de astma of is dat hyperventilatie?
Wat mij trouwens opvalt, is dat het soms ook na het eten gebeurt. Kan daar een link zijn?? Ik heb geen last van maagzuur. Maar het voelt dan soms alsof ik zo vol ben, dat er geen ruimte is om fatsoenlijk adem te halen (hoe stom dat dat ook klinkt, maar ik kan het niet anders beschrijven).

Ik merk wel dat medicatie wat kan verlichten, maar het vervelende gevoel om te moeten happen gaat niet helemaal weg en houdt gemakkelijk een hele avond aan.
Herkent iemand dit??

Login of registreer om te reageren
01-04-2012 om 15:36 uur

Hallo Miriam,

In rust heb ik er nog nooit last van gehad, dus ik weet niet of dit hetzelfde is. Wel bij het lopen. Dan lijkt het wel of oude lucht er niet uit wil en nieuwe lucht er niet meer bij kan. Ik had geen astma maar hyperreactieve luchtwegen en ik heb COPD. In zo’n situatie probeer ik langer uit te ademen, zoals bij de blaastest vanuit de buik, en weer zoveel mogelijk in (de buik) te ademen. Dan telde ik de stappen bij het uitademen en ook weer bij het inademen, steeds weer tot het weer vanzelf ging. Ik denk dat het hyperventilatie is door het onbewust steeds hoger ademhalen en een schrikeffect dat het niet meer gaat. Nu die hyperreactiviteit bij mij bijna weg is, heb ik in rust regelmatig dat ik onbewust ineens dieper inadem en dat er dan een snikgevoel (nog diepere ademhaling) er direct achteraan volgt. Alsof er een klein ballonnetje openspringt, waar ook nog een beetje lucht in mag.
Als je tijdens het eten ook hoog ademhaalt, komt het middenrif niet goed omhoog en blijft dan op je maag drukken, wat je al gauw een vol gevoel geeft. Er zijn mensen die dan last van refluxen hebben. Vaak is ook op een longfoto te zien als je middenrif is afgevlakt door hoge ademhaling. Er vindt dan te weinig luchtwisseling plaats. Een goede buikademhaling aanleren, en dat valt nog niet mee. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Login of registreer om te reageren
01-04-2012 om 16:10 uur

Jazeker heb ik hier iets aan, dank je wel!
Weet jij toevallig ook of je reflux kan hebben, zonder dat je bewust maagzuur hebt? Of hoe zeg ik dat, ik proef geen maagzuur.

Login of registreer om te reageren
01-04-2012 om 16:17 uur
Reactie op M-I-R-I-A-M

Jazeker heb ik hier iets aan, dank je wel!
Weet jij toevallig ook of je reflux kan hebben, zonder dat je bewust maagzuur hebt? Of hoe zeg ik dat, ik proef geen maagzuur.

ja, dat kan

Login of registreer om te reageren
01-04-2012 om 16:27 uur
Reactie op M-I-R-I-A-M

Jazeker heb ik hier iets aan, dank je wel!
Weet jij toevallig ook of je reflux kan hebben, zonder dat je bewust maagzuur hebt? Of hoe zeg ik dat, ik proef geen maagzuur. 

Even een citaatje van de NHG:
Wat zijn refluxklachten?
Mensen met refluxklachten hebben last van opboeren, brandend maagzuur of pijn achter het borstbeen. De klachten treden vooral op na het eten en als u zich bukt of gaat liggen.

Ik denk dus van niet. Maar ik heb geen ervaring daarmee.

Login of registreer om te reageren
01-04-2012 om 16:21 uur

Ok. Nou, ik zal het dan maar aankaarten donderdag, dan zie ik de lvk weer.

En dat adem happen is hyperventilatie?

Login of registreer om te reageren
01-04-2012 om 16:31 uur
Reactie op M-I-R-I-A-M

Ok. Nou, ik zal het dan maar aankaarten donderdag, dan zie ik de lvk weer.

En dat adem happen is hyperventilatie?

succes donderdag

En dat naar ademhappen kan idd een verkeerde ademhalingstechniek zijn maar hoeft niet,  je was toch al doorverwezen naat fyio, zou ik t daar oveteggen.

Login of registreer om te reageren
01-04-2012 om 16:41 uur
Reactie op M-I-R-I-A-M

En dat adem happen is hyperventilatie?

Hoi Miriam (k neem aan dat je zo heet, zonder de streepjes :))

Ik ben geen dokter, dus t is niet helemaal waterdicht wat ik zeg, maar k heb wel veel ervaring met astma.

Als ik eerlijk ben denk ik dat het "naar adem happen" eerder een vorm van hyperventilatie is dan van astma.
Bij astma is nl de expiratie bemoeilijkt, dat wil zeggen de UITademing. Door de vernauwing die ontstaat door bronchospasme, en/of slijmvlieszwelling wordt het uitademen moeilijker.
Een typische astmaaanval kenmerkt zich dus voornamelijk door een moeizame uitademing (en degenen onder ons die piepen, piepen op de uitademing, maar piepen is zoals al vaker aan de orde komt niet perse nodig om astma te hebben, ik piep bijv ook niet of bijna nooit).

Natuurlijk is het zo dat wanneer de uitademing bemoeilijkt is en er dus minder lucht uit kan, dat ook inademen zwaarder wordt en er minder lucht in kan. Dus dat je als je longen echt fiks dicht zitten ook t gevoel hebt niet goed in te kunnen ademen, klopy wel. Maar dat dan wel in combinatie met zeer moeilijk uit ademen. (ik had bijv laatst bij mijn bijna levensbedreigende aanval (was op randje van wel/niet beademen) nl. t gevoel dat ik niets meer eruit kreeg. Spande alle spieren die ik heb om de lucht er maar uit te persen. Natuurlijk kon er ook weinig meer in, want de boel zat echt bijna dicht, maar inademen leverde me relatief gezien minder moeite op dan uitademen. Dat schijnt typisch astma te zijn...)

Maar als ik jouw verhaal zo lees, begrijp ik dat de moeite met inademen eigenlijk op de voorgrond staat. Of heb ik het verkeerd? Het feit dat je beschrijft dat medicatie eigenlijk niet echt goed helpt, versterkt mijn gevoel. Maar natuurlijk, je hebt ook astma, dus dat zal zeker een rol spelen. Heel vaak komt de combi astma-HV voor. Maar luchtwegverwijders helpen bij een astma-aanval, maar niet bij HV.

t Zou dus kunnen zijn dat je naast je astma ook wat last van HV hebt. Misschien ook een puntje om te bespreken bij de lvk donderdag?! Vaak is er met fysio een hoop aan te verbeteren of zelfs weg te krijgen. Zelf heb ik er totaal geen last van, dus ik herken je verhaal niet uit eigen ervaring, maar hoor zo af en toe t een en ander :)

he meid, sterkte met alles. Hopelijk vind je mijn reactie niet vervelend. Ik bedoel het zeer zeker niet in de zin van "het is 'alleen maar' HV" ofzo. Want ik kan dat natuurlijk ook niet eens echt beoordelen, maar omdat je t zo specifiek vraagt, is dit mijn gedachte erover!

Groetjes
Jorine

Login of registreer om te reageren
01-04-2012 om 17:13 uur

Nee, ik vind het juist hardstikke fijn dat je het gewoon zegt, want ik vroeg het me ook af. Uitleg is ook duidelijk, dank je.  Heftig trouwens hoor, wat je vertelt.
Ik heb inderdaad een verwijzing voor de fysio, dus zal het daar zeker overleggen ja.

Helder dames, bedankt!! :)

Login of registreer om te reageren
01-04-2012 om 17:20 uur
Reactie op M-I-R-I-A-M

Nee, ik vind het juist hardstikke fijn dat je het gewoon zegt, want ik vroeg het me ook af. Uitleg is ook duidelijk, dank je.  Heftig trouwens hoor, wat je vertelt.
Ik heb inderdaad een verwijzing voor de fysio, dus zal het daar zeker overleggen ja.

Helder dames, bedankt!! :)

fijn dat je er wat aan had! Succes bij fysio ook!
Groetjes

Login of registreer om te reageren
01-04-2012 om 18:53 uur

Hoi Miriam,

Ik heb een tijd last gehad van chronische hyperventilatie, ik hyperventileerde constant zonder het echt te merken. Nu heb ik het soms nog eens, bijvoorbeeld als ik langdurig benauwd ben. Mij klinkt jouw verhaal wat je nu beschrijf ook meer als hyperen. Wat overigens goed kan samen gaan met astma benauwdheid hoor. Bij mij was mijn ademhaling een lange tijd verstoord omdat ik het zo veel benauwd had bijvoorbeeld.

Wat helpt is je handen om je mond en neus te vouwen en daarin in te ademen. Probeer de uitademing expliciet langer te maken dan je inademing. Doe dit een aantal keer (7-10 ofzo) en vervolgens even zonder je handen ademen voor wat zuurstof. Daarna herhaal je het zo nodig nog een keer. Als het goed is zal het gevoel dat je naar adem moet happen verminderen.

Maar goed, dit leer je allemaal ook nog wel bij de fysio. Misschien heb je er nu al wat aan :-).

Groetjes,

Nina

Login of registreer om te reageren