V: kortademig geworden na het stoppen met roken

19-09-2012 om 21:21 uur

Hallo,

Mijn naam is Cees, 67 jaar, ben al even niet meer op het forum geweest, voel me al een tijdje niet goed,  maar ik heb een vraag die mij bezig blijft houden.

Graag wil ik van mede lotgenoten en deskundigen weten hoe het komt dat ik na het stoppen met roken kortademig ben geworden. Ik heb geruime tijd gerookt, dat is waar en moest regelmatig hoesten, maar écht benauwd heb ik het nooit gehad. Toen ik van de ene op andere dag stopte heb ik niet meer gehoest, maar kon ik na een week de trap niet meer op en nog geen 25 meter meer lopen tot het einde van de straat. In het ziekenhuis werd mij bij de spoedeisende hulp gezegd dat dat een "toevalligheid" was, maar ik hoor het nu toch meer om mij heen dat mensen die acuut stoppen met roken hier last van hebben. Wie oh wie heeft daar een antwoord op.

  :? :? Cees

Login of registreer om te reageren
19-09-2012 om 21:48 uur

Hallo Cees,
Ik heb pas ergens gelezen dat in een sigaret een stofje zit die je longen wijdermaken en een middel om je minder te laten hoesten. Dan zou het dus wel kloppen dat bij stoppen je het eerst wat benauwder krijgt. Ik heb dat ook wel een beetje gehad en ook vaak als ik benauwd was en een sigaret op stak het ineens minder benauwd was.
Toch maar gestopt blijven hoor, na een poosje wordt het echt beter.

Login of registreer om te reageren
20-09-2012 om 09:04 uur

Beste Cees,
Het klopt. Door het stoppen met roken gaan de longen weer trachten optimaal te werken en dan blijkt vaak pas hoeveel problemen er eigenlijk met de longen zijn. Nu is het misschien een kwestie van goed de medicijnen innemen, gestopt blijven met roken en conditie opbouwen. Mogelijk gaat het dan langzaam maar zeker beter.
De oorzaak van evt. klachten na het stoppen kan te maken hebben met dat kleine percentage luchtwegverwijdende stof dat, naast alle resterende schadelijke stoffen, ook in een sigaret voorkomt. Het getuigt er echter van dat, gezien de overgevoeligheid die je ervaart, het met name heel belangrijk is geweest om te stoppen.
Volhouden dus.
Succes!

De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
20-09-2012 om 12:25 uur

Cees, goed van je hoor ^O^ En volhouden. Toen mijn man gestopt was met roken, begon hij allerlei vieze troep op te hoesten. Hij had ook niet meteen het "goede gevoel".

Login of registreer om te reageren
21-09-2012 om 08:29 uur

Bedankt allemaal voor jullie aardige berichten en de uitleg van het astma fonds. Nu wordt het mij duidelijk dat er wel degelijk een stofje in de nicotine zit die mijn longen als het ware verwijd. Daarom begreep ik het niet dat ik het zo benauwd kreeg na het stoppen met roken. Maar ik geef het niet op en ben al 5 maanden gestopt, heb nu A gezegd en zal ook B zeggen...........

Ceesvb

:Y :Y :Y

Login of registreer om te reageren
21-09-2012 om 14:27 uur

Cees, fantastisch dat je er nog steeds af bent!! En inderdaad, niet door een tegenslag je uit het veld laten slaan en gewoon doorzetten!! Echt goed!!

Login of registreer om te reageren
20-02-2013 om 08:54 uur

Is weliswaar al een ouder topic maar probeer het toch  :P

Ik ben afgelopen kerst geveld door een longontsteking waar ik nu nog van aan het herstellen ben. Die dag dat ik ziek werd van de longontsteking, heb ik nog aan een sigaret getrokken, maar ik hoeste daarbij zo hard dat ik het gevoel kreeg alsof mijn longen uit mijn borstkas zouden vliegen! Vanaf die dag is mijn rookverslaving na 30 jaar gestopt. De eerste 8 dagen was ik zo beroerd van de longontsteking dat ik geen enkel moment aan mijn sigaretjes heb gedacht. Dat kwam later .......... en toen realiseerde ik mij pfff het zit tussen mijn oren. Lichamelijk mis ik die sigaret niet, maar wel de gezelligheid van roken bij een glaasje wijn. Goed we zijn nu bijna 2 maanden verder en de momenten waarop ik aan een sigaret denk worden steeds minder. Daarnaast ik zou niet meer durven, het moment van mijn laatste trek staat in mijn geheugen gegrift als een waar "horrormoment". 
Nu is het echter zo dat ik tergend langzaam herstel van die longontsteking, doch ik heb mij laten vertellen dat dit heel normaal schijnt te zijn. Oke tot zover begrijp ik het nog MAAR nu en dat is sinds een week of drie krijg ik ineens steken rond mijn bortseek ( teveel gedaan ) oke even een pas terug dan maar. De pas terug heb ik gezet, en het volgende moment van van naar voelen volgt alweer. Want nu ervaar ik een heel vreemd gevoel met in en uitademen alsof ik zuur proef of zwavel of is het benauwdheid?? Ik weet het niet ik hoest niet, maar voel mij wel ellendiger als weken geleden. Geen puf geen uithoudingsvermogen maar dus ook benauwd. Hetzelfde benauwde gevoel als wanneer ik teveel gerookt had. Het voelt alsof iemand je luchtpijp dicht knijpt en slapen gaan is dan de enige oplossing. Dit komt echter met vlagen de benauwdheid is niet altijd even hevig aanwezig. Op de longfoto waren geen afwijkingen te zien en de longontsteking is dan ook over. Mijn vraag eigenlijk is dit nu ook een fase van het herstel van de longontseking of kan dit na 2 maanden ook met het stoppen van het roken te maken hebben???

Ik hoop dat er meer mensen met dezelfde ervaringen of wijze raad mij kunnen helpen?? BVC Cee

Login of registreer om te reageren
20-02-2013 om 12:12 uur

bij mij hetzelfde effect, na een half jaar infecties ging het beter. Op de lange termijn merkte ik pas de voordelen en die zijn er echt!

Login of registreer om te reageren
20-02-2013 om 13:16 uur

Knap van je Cee, en nu volhouden ^O^
Mijn man is gestopt na 15 jaar roken, 2 pakjes per dag. Hij voelde zich in de eerste maanden daarna alleen maar slechter. Hoestte verschrikkelijk, er kwam allemaal vies gekleurd slijm. :? en hij kreeg ook een rare smaak in zijn mond.
Hij kreeg rare plekken op zn benen, voelde zich helemaal niet topfit.
Toen ik nog rookte, voelde ik me stukken beter, "grapte" hij wel eens.
Maar toch, na enkele maanden slechter werd het langzaam beter. De huisarts zei tegen hem, al die troep moet je lichaam opruimen, dat kost ook energie.
Ik meen dat ik de longarts een keer heb horen zeggen, dat je nog jaren kunt zien dat iemand gerookt heeft, na 25 jaar zijn de longen gelijk als van een niet-roker.
Correct me if I m wrong.
Ik was een paar weken geleden bij iemand op bezoek in het ziekenhuis, in de kamer naast hem lag iemand met zuurstof, dubbele longontsteking, COPD.  Nu ging ik gisteren weer ernaar toe en zag ik de man buiten staan, in een rolstoel, "genieten" van een sigaret.
Ow ow ow, wat kan het toch een ernstige verslaving zijn. Die paar weken zonder was al een mooie opstap voor een leven zonder stinkstokjes.  ;(

Login of registreer om te reageren
20-02-2013 om 16:13 uur

Beste Cees,

Goed dat je gestopt bent, ik ben bijna 11 maanden geleden gestopt. Ik heb hetzelfde probleem nl. bij kleine inspanningen of zelfs als ik gewoon wandel en tegelijkertijd praat begin ik erorm te hijgen en krijg haast geen lucht meer.
Bij eerdere pogingen om te stoppen had ik al na een paar weken een veel betere conditie, dit keer is het anders. Moet er wel bij vermelden dat ik toen een stuk jonger was maar toch ik had het beter verwacht na al die maanden niet roken. Er is wel een hoge bloeddruk geconstanteerd bij me en ik heb veel te weinig beweging. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Hoe is jouw bloeddruk?

Login of registreer om te reageren
21-02-2013 om 08:35 uur

Bedankt voor jullie antwoorden, Maar ik ga toch ook maar ff langs mijn huisarts morgen want ik baal verschrikkelijk als dit nog steeds een nawee van de longonsteking is of van het stoppen met roken!!
Ik heb geen hoge bloeddruk ik ben ook niet benauwd in de frisse lucht........ nee daar knap ik juist heel erg van op?? Vind het raar en als dit het dankjewel van het stoppen is???

Login of registreer om te reageren