Longinfiltraat

27-09-2012 om 09:22 uur

Wat is nou precies een longinfiltraat ?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-09-2012 om 11:53 uur

Een longinfiltraat is een afwijking die je kunt zien op een longfoto.
Je ziet dat een gebied waar minder lucht in zit, ziet er uit als een vage vlek. Dit is meestal het gevolg van een longontsteking waarbij op die plek de long vol gelopen is met ontstekingscellen en vocht.

Login of registreer om te reageren
27-09-2012 om 12:23 uur

[quote author=Frans Krouwels link=topic=16410.msg368598#msg368598 date=1348739637]
Een longinfiltraat is een afwijking die je kunt zien op een longfoto.
Je ziet dat een gebied waar minder lucht in zit, ziet er uit als een vage vlek. Dit is meestal het gevolg van een longontsteking waarbij op die plek de long vol gelopen is met ontstekingscellen en vocht.
[/quote]
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik binnen een hele korte periode, nog geen zes weken aan de derde antibiotica kuur begonnen ben en ook deze slaat niet aan. Nu is er een longfoto gemaakt en volgens de assistente was het een infiltraat maar geen longontsteking. Morgen moet ik terug naar mijn huisarts dus vandaar mijn vraag. Wat kunnen dan eventueel andere oorzaken zijn ?
Alvast heel erg bedankt voor uw antwoord.
gr. Roellie

Login of registreer om te reageren
28-09-2012 om 17:34 uur
Reactie op Roellie

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik binnen een hele korte periode, nog geen zes weken aan de derde antibiotica kuur begonnen ben en ook deze slaat niet aan. Nu is er een longfoto gemaakt en volgens de assistente was het een infiltraat maar geen longontsteking. Morgen moet ik terug naar mijn huisarts dus vandaar mijn vraag. Wat kunnen dan eventueel andere oorzaken zijn ?
Alvast heel erg bedankt voor uw antwoord.
gr. Roellie

[quote author=Frans Krouwels link=topic=16410.msg368598#msg368598 date=1348739637]
Een longinfiltraat is een afwijking die je kunt zien op een longfoto.
Je ziet dat een gebied waar minder lucht in zit, ziet er uit als een vage vlek. Dit is meestal het gevolg van een longontsteking waarbij op die plek de long vol gelopen is met ontstekingscellen en vocht.
[/quote]

Je vraag is vlgs mij wel beantwoord door de arts.
Een infiltraat is meestal het gevolg van een longontsteking (er zijn ook andere oorzaken, maar daar wordt zeker in het begin niet van uitgegaan).
Dus als je lichamelijke klachten ook passen bij een longontsteking is het infiltraat wat zichtbaar is op de thorax, kun je er denk ik wel op vertrouwen dat dat de oorzaak is.

Een assistente van de HA kan zowiezo niet aangeven op basis van een geschreven uitslag dat een infiltraat geen longontsteking is. Dit is heel kort door de bocht.

Afwijkingen op longfoto's kunnen soms wel langer zichtbaar blijven dan dat de klachten bestaan, er zit een zeker vertraging in tussen het beeld en lichamelijk onderzoek.
Andersom is dit ook het geval, alles kan wijzen op een longontsteking terwijl er op een foto dan 'nog' niks zichtbaar is.

Beterschap.

Login of registreer om te reageren
27-09-2012 om 23:11 uur

Hoi Roellie,

Ik weet helaas je antwoord op je vraag niet.
Maar heb wel even een opmerking.
Als een arts al antwoord gegeven heeft in een onderwerp, zal er een vinkje bij komen te staan en wordt er niet meer naar het topic gekeken door de artsen.
Misschien is het handiger om een ander topic te openen met je nieuwe vraag.

Groetjes,
Nadine

Login of registreer om te reageren